Gå til innhold
Arkivverket

[#54716] Edvart Bryntesen el Olsen f 1870 Sarpsborg. Emigrerte han til USA?


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Edvard Bryntesen ble f 1870 i Sarpsborg. Foreldre: Brynthe Olsen og Maja Lisa Andreasdtr, begge fra Sverige. Edvards dåp (Nr 45) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5772&idx_id=5772&uid=ny&idx_side=-14>Lenke og konf. (Nr 10) Permanent sidelenke: LenkeEdvard hadde flere søsken. I flg KB-ene er noen skrevet m/etternavnet Bryntesen andre med Olsen.Jeg har ikke funnet noe om Edvard etter hans konf, men kan det være 'min' Edvard jeg finner i FT-1900 for Glemminge Lenke ? Jeg lurer på om Nr 10423, Karoline Hansen, kan være Edvards eldste søster? (Hun er min oldemor) Karoline er i KB v/konf skrevet som Karoline Olsen (Nr 7) Permanent sidelenke: LenkeEdvard er i FT-1900 gift m/Mathilde. Om hennes etternavn her er pikenavnet el ikke vet jeg ikke. Det er vel bare 4 Mathilder som kan være kandidater her http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe Jeg har klart å finne noen av disse som g.m Edvart Bryntesen/Olsen, men jeg kan ha oversett det. Kan de ha giftet seg i USA?Edvart og Mathilde (Tilda) returnerte til USA i 1901 Lenke I passasjerlisten står det at at han - kanskje menes det at begge - hadde bodd i USA i 13 år. (Nr 6 og 7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Får dessverre ikke frem de ulike Mathilder jeg fant på 'Innflytta Svensker til Østfold 1812 til 1820'. Mitt søk var: Mathilde, f 1874. Hva jeg gjør feil skjønner jeg ikke helt - ennå.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Jeg fant 8 Mathilda f 18742119 Innflyttar g !! Mathilde Emilie Eliasson Damhaugen k 23/01 1874 28/10-956344 Innflyttar g h Mathilda Emilie Qvist Kr. Pedersens gård i St. Marie gate k 1874 28/12-98 (fra Halden) ellers fra Sverige forud for giftermål. Konf i Lerdal P. Borgerlig kopulered i Fr.hald 28/12-9814513 Innflyttar ug Mathilde Johannesd Bergsmyren k 1874 8/12 1890. Vaksinert, konfirmert, ledig til ekteskap16158 Innflyttar ug Mathilde Fredriksd Lisleby k 1874 25/7-92 Stenberg16280 Innflyttar ug Mathilde Aronsd Lisleby k 1874 17165 Innflyttar Tjener ug Mathilde Fredriksd Lisleby k 1874 25/7-92 Stenberg17346 Innflyttar Tjener ug Mathilde Aronsd Lisleby k 1874 24350 Innflyttar Mathilda Nilson Lysåkerpl k 01/07 1874 Cf.14/9-07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

17165 Innflyttar Tjener ug Mathilde Fredriksd Lisleby k 1874 25/7-92 Stenberg24350 Innflyttar Mathilda Nilson Lysåkerpl k 01/07 1874 Cf.14/9-07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Takk for at du la ut de aktuelle kandidatene Bjørn. Den første i inl. 2 fikk jeg ikke frem i mitt søk. Jeg tror Mathilde Fredriksdtr er en og samme (innl 1 og 2) det samme gjelder vel også for Mathilde Aronsdtr?Jeg håper at dere dyktige hjelpere der ute kan hjelpe meg å finne 'min' Edvard Olsen m/fam. i USA på bakrunn av opplysningene i innlegg 1.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Edward Olsen Home in 1930: Johnstown, Cambria, Pennsylvania Age: 60 Estimated birth year: abt 1870 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Matilda Race: WhiteHousehold Members: Name Age Edward Olsen 60 Matilda Olsen 55- hanne line -

bilete3925.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Edward Olsen Home in 1920: Johnstown Ward 7, Cambria, Pennsylvania Age: 50 years Estimated birth year: abt 1870 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Mathilda Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Sweden Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1890 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 994Household Members: Name Age Edward Olsen 50 Mathilda Olsen 45- hanne line -

bilete3926.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vet ikke om dette er din Edvard.-New York Petitions for NaturalizationName: Edward Olsen Naturalization Date: 16 Oct 1900 Former Nationality: Scandinavian Birth Date: 11 Feb 1869 Arrival Port: NY NY Arrival Date: 10 Mar 1889 Title and Location of Court: U S District Court, New York, NY Volume: 97 Record Number: 188- hanne line -

bilete3927.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Jeg kan ikke skjønne annet enn at du må ha skutt blink Hanne Line! Tusen hjertelig takk!Jeg ser at Edvard er født eksakt 1 år tidligere (1869) enn hva KB forteller (1870) av opplysn. i innl. 8. Det er kanskje en feilskriving?Med utgangsprunkt i FT-1930 (inl. 6) og FT-1920 (innl.7) må antagelig Edvard og Mathilda (Tilda) giftet seg i USA ca 1896/97. Ved søk på FS fant jeg dette Lenke Sarpsborg er blitt til Larsburg, farens navn er korrekt mens moren skal være Maja Lisa Andreasdotter.Har noen et godt forslag til hvor i Sverige Mathilda/Thilda fødested kan være. Mornen.. ?? iflg FS og morens fornavn lurer jeg på om kan være rett. Renitta?Jeg har ikke funnet Edvard og Mathildas vielse på skanna KB utland. Er det mulig å finne ut hvor hun kom fra i Sverige via vielsen? I flg FS fant den sted 14 jan 1897 Manhattan, New York.Edvard og Mathilda forble kanskje barnløse? Kan FT for 1910 gi svar på det? Ved sitt besøk i Norge i 1900/1901 er det ikke reg barn.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.