Gå til innhold
Arkivverket

[#54717] Hvem kan denne fruen være?


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Dette fotografiet stammer fra samme album som de foregående, men her er det ikke noen opplysninger om fotograf, tidspunkt eller person.Kanskje fordi den som eide albumet ikke trodde noen var i tvil om hvem dette var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Jeg har egentlig ikke noen forslag, men måtte bare si at jeg likten det hun hadde på seg. Skikkelig flott! de kunne virkelig bære klær med stil før i tia :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Helene Marie Schumann, født 30 november 1838 er datter av Andreas Georg Schumann, Kjøbmand, og Dorthea Harmens, her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp12011816&gardpostnr=14519&personpostnr=43538&merk=43538#ovre>Lenke Og så har vi en Helene Dorothea Schumann f. 14 mai 1838 her: Lenke . Hun er datter av Christopher Schumann og Anne Hansen, og er fremdeles bosatt i Bergen i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Mitt tips er at dette er Helene Marie Schumann. Kanskje var hun lærerinne på den Middelskole som sognepresten i Skånevik 1879-1890 Peter Wilhelm Kreyer Bøckmann (her i Lampe: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=lampe&sideid=193&storleik=>Lenke ) startet opp.Ihvertfall er hun fadder ved dåpen til hans første sønn som er født i Skånevik i 1779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei! Ville bare nevne om at den yngste datteren til Torger Knudsen og Bergitte Ellingsen altså søster til Johanne Birgitte var døpt Anna Schumann Knudsen f.19 sep. 1889 Skånevik. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg føler meg overbevist om at H. S. er Helene Schuman. Hun bodde så vidt jeg kan se på Milja, nær prestegarden i Skånevik.Etter bygdebok for Skånevik var Helene Schumann 'guvernante for 'fine' familiar i Skånevik. Det vil seie at ho hadde privat skule for born av slike familiar.'Jeg synes identifikasjonen av H.S. må være rett!Helene døde ugift i 1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det gikk visst litt fort!Helene var født i 1838 og døde i 1917. Fotografiet her kan selvsagt også være av andre i den nære familien, f. eks. søsteren Abel Margrethe Helene, født 1844, død 1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

I Skånevikssoga (side 494)er det eit bilete av Schumannsfrøknene saman med mora, teke ca 1890. Eg synes ikkje at noen av dei liknar på kvinna her på biletet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Helt enig, Marie. Dette må være en annen, men at albumet kan være Helene Schumanns høres svært sansynlig ut. Ligner hun ikke litt på mannen i nr 1? Kanskje datteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det bor jo en kusine av Helene og Margrethe Schumann på Milje i Skånevik i 1900 også. Hun er født i 1830 i Bergen LenkeHvis ikke Schumann-frøknene ligner på hun som det er bilde av her, kan det være kusinen Johanne Margrethe? Da er det kanskje kjøpmann Aldrich Schumann som er på bilde 1, da? Jeg synes kanskje dette bildet ser ut som om det er tatt noe senere i tid enn bilde 1 (som er tatt rundt 1865). Hvis det er tatt i 1880-årene, ville for eksempel Johanne Margrethe vært omtrent 50 år.Finnes bildet fra Skåneviksoga på nettet noe sted? Jeg ble nysgjerrig :-)Blir det noe annet enn gjetninger nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk for det, Arnfrid! Det var hyggelig sagt, - jeg rødmer :-)Hun ligner definitivt ikke på de smale frøknene Schumann. Du har rett i at hun ligner på bilde nummer 1. (Men hun er heldig som ikke har arvet hårsveisen he he).Johanne Margrethe Schumann dør i Bergen i 1919, ser det ut til Lenke , to år etter Helene Schumann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Forresten, vent nå litt. Jeg var nok for snar der! For Kirsti Rye sier under bilde 1 at onkelen til Helene Schumann het Andreas og bestefaren Aldrich, gm Helene Ellerhusen.Da er nok ikke Johanne Margrethe Schumann kusinen, men TANTEN til Helene Schumann. Det er søsteren til kjøpmennene Andreas og Christopher Schumann som lever som rentenistinde i Skånevik i 1900 Lenke .Hvem er på bilde 1 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Fru?!Johanne Margrethe Schumann er ugift i 1900. Da er det heller ikke henne?Hvilke kandidater finnes da? En Fru Schumann er moren til Helene Schumann. Hvis dette bildet, i likhet med bilde 5, er tatt rundt 1870, så er det 20 år yngre enn bildet i Skåneviksoga [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=54735&sok=&nr=6&antinnlegg=2#anker>Lenke . Men det ligner da ikke i det hele tatt egentlig? Her er Fru Anne Schumann i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan det rett og slett være mor til Barbro og Jacob, hun var 40 år i 1865, og at bildene er tatt samtidig? Hun het Synneva Joachimsdtr Weltzin og var født i 1825/1826. Hun døde i 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Vi får ta det systematisk...Bortsett fra moren til Helene Schumann er det tre Fru Schumann i FT1865 (hvis vi ikke tar med de som har giftet seg 'bort' fra navnet): 1. Lovise Bugge, gift med sogneprest i Lenvik, Troms; Alrik Schumann. De to er begge født i Bergen, men alle barna er født i Lenvik. Da må de ha vært på besøk i Bergen da bildet ble tatt. Han er sønn av Daniel Schumann [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=dp12011668&gardpostnr=19535&personpostnr=56900&merk=56900#ovre>Lenke , og vel bror til Andreas og Christopher. Altså er Lovise Bugge tanten til Helene Schumann.2. Olava Forbech, 49 år i 1865 Lenke , gm. Nicolai S Schumann, f. 1805, Lenke. Han er sønn av en Michael Schumann.3. Wilhelmine Schumann, f. Lange, 55 år i 1865 Lenke . Hun var gift med en Andreas Schumann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg ser forresten et sted at sogneprest Alrik (her Ulrik) Wiers Schumann, sluttet som sogneprest i Lenvik i 1867 Lenke . Hvor ble han prest etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.