Gå til innhold
Arkivverket

[#54719] Søskenflokk hos fotografen


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Augusta (søster til Anna Schumann) og Gerhard Heiberg Garmann budde i Skånevik i 1875, men dei hadde ifølge Skånevikssoga ikkje born. Ei tredje søster, Johanne, var gift med Lauritz Sundt, men dei skal heller ikkje ha hatt born. Bull-Tornøe-familien på Milja ættar frå Lauritz Sundt si søster, som var gift Bull.Georg Mohr finn eg ikkje omtala under Miøja, heller ikkje finn eg han i navnelista for Skånevikssoga, så han har kanskje ikkje vore der så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det blir ihvertfall fødselsår 1846. Da er i så fall han ute av bildet også. Altså kan det ikke være ekte 'tantebarn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Gerhard Christoffer Krog, f. 1839, har sønnene Bernhard og Jørgen f. i Bergen 1872, konfirmerte i Skånevik i 1888.Dersom dette Lenke er samme Gerhard Krogh, har han fått flere barn i Oslo før jhan kom til Skånevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Konen til barna f i Bergen heter Anna Sybille Florentine Nygaard.Men Gerhard Kristoffer Krogh var gift med Thora Nygård. De fikk datteren Gerda i Bergen i 1886;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jøss! De to største kan være tvillingene? Søte Eva sitter foran og Sverre kikker med hodet på skakke... Gerda er enda ikke født.Er det mer som peker i samme retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Det er i tilfelle litt stor aldersforskjell mellom tvillingene og de andre barna. Men dersom Gerhard Krogh giftet seg opp igjen like etter 1875, kan han jo ha barn som var flyttet hjemmefra i 1900.Tvillinger er gjerne mindre enn andre barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Men så små....? De skulle vel vært ca 13 år når Sverre er 2 år.Det ser ikke sånn ut, for her er de i 1885 Lenke . Ingen barn mellom tvillingene og Eva. Så dumt det var, det virket så lovende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Torgers Knudsens barn:Var det noen av dem som døde som små? Johanne Birgitte Knudsen f. 3 aug. 1875 Knud Knudsen f. 7 jan. 1877 Abel Carolius Knudsen f. 15 jan. 1878 Britha Mathea Knudsen f. 1 mai 1879 Elisa Caroline Knudsen f. 28 jan. 1881 Alfred Knudsen f. 28 aug. 1883 Anna Schumann Knudsen f. 19 sep. 1889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Nei ingen av barna døde som små,Johanne døde i 1929.Knut ca. 1925.Abel i 1957.Britha i 1959.Elsa og Anna har jeg ikke årstall på men de var gift og hadde barn i USA. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Jeg fant to som døde som små, men de er ikke med i listen min i (41). Så da kan heller ikke barna på fotoet være Knudsens. Nå bodde jo ikke de i Christiania heller, men det var da et forsøk.Nei denne skal ikke bli god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hva er mulighetene og hvilke ha vært prøvd?Det kan være en bergensk kjøpmannsfamilie som har flyttet til Oslo, enten slektninger fra Schumann-familien eller venner.Det kan være en Christiania-familie som etter at disse fire var født flyttet til Bergen/Skånevik, men hvor Helene enten kjente dem fra før de flyttet, eller at hun fikk et bilde av barna etter at de hadde flyttet vestover. Da kan det ha vært barn hun underviste eller var guvernante for.Jeg synes det første egentlig høres mest plausibelt ut. Problemet er at det ikke finnes tellinger på nettet for Christiania mellom 1875 og 1900. Hvis bildet er fra 1878-1883 for eksempel, såvil vel neppe de to yngste være født i 1875.Nei, er enig i at denne ikke skal bli lett å få has på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

jeg rekker ikke å gjøre noe mer med dette når, men kan dette være et spor å følge?Søkte på Barn med etternavn Bull (skudd i blinde) som var født på 1870-tallet og bodde i Kristiania. Jeg fant denne familien [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f70301&gardpostnr=946&personpostnr=29863&merk=29863#ovre>Lenke . Georg Andreas Bull var en kjent arkitekt (Vestbanen!), født i Bergen. Han har mange sønner og døtre i denne tellingen (for mange for bildet), men på Wikipedia er det bilde av ham:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

Det er ikke noe i veien for at 'piken' er en gutt :-) Min far hadde som liten gutt korketrekkere og ble kledd nokså feminint etter dagens standard. Nei, blondepiken kan godt være en gutt! Altså fire gutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Kanskje 'han' lille foran er Ole Bull, mener du? He he, nevøen til den store Ole Bull, altså.Vet SAB at det er en gutt, eller er det mer å forstå som en mulighet som må holdes åpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.