Gå til innhold
Arkivverket

[#54720] Ung gutt


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Samme album som før, og fotografiet som står vendt mot barnegruppen fra gårsdagens bilde. Det er ikke opplysninger om fotograf, og heller ikke noen antydning om hvem dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan det være den yngste gutten på søskenbildet fra i går som er blitt eldre? Øyepartiet kunne ligne litt, selv om ørene ser litt annerledes ut (men så har jo denne gutten mer hår, slik at øreformen ikke blir så tydelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Betyr det noko at biletet er blitt pynta? Og at det er blitt plassert andsynes gruppebiletet, sjølv om det sikkert var vanleg også i dette albumet berre å ha bilete på 'rette' sida av arket? Kan det vera eit avlide barn i barneflokken, enten ein av dei fire eller ein som ikkje var med mellom dei fire? Jeg spørger kun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg tror ikke at det nødvendigvis betyr noe at bildet er plassert vis-a-vis det andre barnebildet. Det fantes album den gangen også der en skulle bruke begge sidene.Min mormor etterlot seg et album der sidene var av tykk kartong og bildene skulle stikkes inn under et lag av kartongen. Der var det også meningen å bruke begge sidene. Mormors album var fra 1880 - 90 årene.Hvordan ser egentlig dette albumet i Skånevik ut, er det noe lingende det jeg har beskrevet?En annen ting jeg også lurer på: Sitter det noen med 'fasiten' til disse bildene, eller er det bilder av personer som man håper på hjelp til å identifisert? I såfall er det mange for meg ukjente bilder i det nevnte albumet fra min mormor. Interessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Noen kan sitte med fasitten. Det gjør vi bare delvis. Men vi har så langt fått demonstrert det vi hadde håp om - analytiske evner som i en kollektiv innsats makter å sannsynliggjøre sammenhenger og finne spor. Det er langt på vei de samme prosessene som kan ligge i slektshistoriske gåter. Jeg er imponert over innsatsen så langt!Albumet er et av seks som er havnet i Skånevik prestearkiv. Samtlige seks album synes å stamme fra familien Schumann, mor og to døtre. Til dels er de samme fotografiene å finne i flere av albumene.Det albumet vi har brukt i år er merket 1890. Det er i skinn med tykk kartong med 'vinduer' til å plassere fotografiene i.Selvsagt behøver det ikke ligge en klar tanke bak plasseringen i albumet, men jeg etter å ha sett på dette albumet og skannet alle fotografiene i det, er jeg overbevist om at fotografiene er satt inn i en bestemt rekkefølge, og at jeg regner med at det kan være en sammenheng fra et foto til det neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for de opplysningene. Betyr dette at fotoene presenteres for oss i den rekkefølge de er plassert i albumet merket 'H.S. 1890'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fotografiene kommer i samme rekkefølge som i albumet. Bare der hvor fotografiene har full identifikasjon av personene vil vi velge å holde tilbake noe av informasjon, og bare en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.