Gå til innhold
Arkivverket

[#54721] Fine frøkner hos fotografen


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Eide

Jeg vil anta bildet er tatt en gang mellom 1860 og 1870.Siden det ikke er gitt flere opplysninger, vil jeg foreslå søstrene Schumann. De er vel også er avbildet i Skåneviksboka som er lenket til innlegg 17 i bildet av 4.12.07;Helene f 1838 og søsteren Abel Margrethe Helene f 1844. Begge f. i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg vil anta bildet er tatt en gang mellom 1860 og 1870.Siden det ikke er gitt flere opplysninger, vil jeg foreslå søstrene Schumann. De er vel også er avbildet i Skåneviksboka som er lenket til innlegg 17 i bildet av 4.12.07;Helene f 1838 og søsteren Abel Margrethe Helene f 1844. Begge f. i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Denne gangen skal vi nok bort fra Skånevik, og faktisk også utenfor Norges grenser, og til sosiale kretser der heller ikke familien Schumann hadde sitt daglige virke.Dette fotografiet står i en egen avdeling i albumet, og de neste fotografiene vil være fra samme avdeling.Dette fotografiet har en påskrift med navnene på de to unge damene, men vi venter til slutten av dagen i dag med å avsløre teksten (som i og for seg ikke er helt entydig identifiserende). Det er ikke opplysninger om fotograf, og heller ikke om tidspunkt, men jeg vil anta at dette fotografiet ikke er tatt før rundt 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hmm.. Jentene ser ut til å være max 20 år.Schumannfamilien hadde omgang med kjøpmenn, prester og kunstnere, så hvor skal vi da?Til keiser Wilhelm? Han og andre kongelige var jo ofte på Vestlandet, så er dette noen i tilknytning til dem?Lorder på laksefiske? Bare et forslag til morgenkaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det passer jo bra med alder. Louise var født i 1875, og søsteren Ingeborg i 1878. Det er sikkert mange andre som passer i alder også. Klærne og frisyren indikerer kanskje at de trengte hjelp til påkledning og hårstell, så de kan være kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men trykk på bildet av moren deres i linken til Anitas side. Den Louise er helt identisk med jenten til venstre. Men i så tilfelle må det ha vært tatt tidligere enn 1890, vil jeg tro. Da var hun for lengst mor. Så det er nok døtrene, men at hun til venstre var dønn lik moren i ungdommen. Holder en knapp på de to, jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Tipper det er prinsesse Lovisa av Sverige (senere Louise av Danmark) og kankskje prinsesse Thyra av Danmark som var hennes svigerinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hun til høyre kan også være den senere tsarina Maria Fjodorovna, altså prinsesse Dagmar av Danmark, men jeg holder allikevel en knapp på Thyra, Dagmars søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det lov til å gjette på teksten som skal formes av bokstavene bak kulen? I så fall tipper jeg fantasifullt nok: Vi ønsker alle en god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Da blir det altså en eldre generasjon Louise/Lovisa og Thyra? Lovisa av Sverige (senere Louise av Danmark) var født i 1851, mens hennes svigerinne Thyra var født i 1853. I så tilfelle må bildet være en del eldre enn 1895, kanskje lå langt tilbake som 1870, som antydet i innlegg 3.Louise hadde to døtre som også het Louise og Thyra, født hhv. 1875 og 1880. Er det disse, blir ca. 1895 en mer høvelig datering, men klær og bildet ellers tilsier vel at det er eldre?Her [url="http://img.kb.dk/ma/nybrev/10-06/f03b-l.jpg>http://img.kb.dk/ma/nybrev/10-06/f03b-l.jpg er den eldste Thyra fotografert (t.h. vil jeg tro) sammen med sine søstre Dagmar og Alexandra; se LenkeHer er et bilde av den samme Thyra: LenkeOg et foto av Lovisa (1851):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Jeg har nok rotet det litt til her siden damen til venstre allerede er identifisert som datteren til Lovisa og Karl. Den yngre Lovisa er i hvert fall svært lik sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan tenkes at fotoet er tatt i forbindelse med Thyras konfirmasjon, trolig like før Louise ble gravid med sitt første barn; Christian som ble født i 1870.Det var litt forvirrende med årstallet 1895 i (4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg forstår ikke helt hvorfor du knytter denne 'prinsessefrisyren' til 1860-/1870-årene, Geir. Liknende hårsveis forekom da på 1890-tallet også. Jeg tror nok at dette må være den yngste utgaven av Lovisa og Thyra. Dersom det likevel skulle vise seg at fotoet skulle være så gammelt som fra 1860-årene, er det i hvert fall en forbausende god kvalitet på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det har vært en del prinsesser i Sverige og Danmark ved navn Lovisa/Louise, så det er ikke rart forvirringen blir stor.Men her må det vel være Prinsesse Lovisa av Sverige og Norge (1851-1926) det ser snakk om. Karl XV/IV's datter, som i 1869 giftet seg med den senere Frederik VIII av Danmark, og som ble bl.a. Kong Haakons mor.Se f.eks. svensk Wikipedia: [url="http://sv.wikipedia.org/wiki/Louise_av_Sverige>http://sv.wikipedia.org/wiki/Louise_av_SverigeHun hadde en datter ved navn Thyra, men hun ble f. i 1880, så her er det vel snakk om hennes svigerinne, Frederik VIII's søster - Prinsesse Thyra (1853-1933) - som ble Kronprinsesse av Hannover og Hertuginne av Cumberland.De tre døtrene til gamle Kong Christian IX var like av utseende og ble godt gift. Dronning Alexandra av Storbritannia, Hertuginne Thyra av Cumberland og Keiserinne Dagmar (Maria Fjodorovna) av Russland.Her er en tegning av Alexandra og Dagmar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.