Gå til innhold
Arkivverket

[#54727] Familien von Ansbach - Familien Green, Sigdal m fl


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

En kort oppsummering for å gi bildet: Oberst Hans Heinrich Friedrichsen Green var sønn av tidl Borgemester i Larvik, Friedrich Pedersen (Green) og hustru Anne Hansdatter, Frierich var sønn av Peder Tøgersen Green og hustru Helwig Michelsdatter, Anna Hansdatter var datter av Rådmannen i Skien Hans Iversen og hustru Pernille Halvorsdatter. Hans Iversen var sønn av Fogd i Telemark Iver Christensønn og Hustru Maren (Margrethe ?) Jørgensdatter von Ansbach. Jeg håper på hjelp til å føre familiene Green, Helwig Michelsdatter, Pernille Halvorsdatter og von Ansbach videre bakover. All hjelp mottaes med stor takk !Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hvis du kan få lånt bygdeboka for Sigdal (Andreas Mørch: Sigdal og Eggedal, bind 2) kan du lese om forfedrene til Peder Tøgersen (Torgeirsen) Green. Les først tilføyelsen til s. 22 på s. 662 og videre på s. 22 og gå framover i boka.(Det er ingen kildeangivelser til det som står i Tidsskrift for genalogi og pers. historie, bind 1, s. 262. Jeg har etterlyst om noen vet hvilke kilder som er grunnlaget for de opplysningene som står der, men det er visst ingen som vet det. Det var ikke vanlig å oppgi kilder på den tiden som artikkelen ble skrevet.)Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiGrenland Ættehistorielag har en del artikler om Ansbach-slekten i sitt medlemsblad Ætt og Annet, se denne oversikten: LenkeBladene er visstnok fortsatt til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det har vært nevnt flere steder at Helwig Michelsdatter skulle være datter til Michel von Norden, men det stemmer ikke ifl. skiftet etter ham:Digitalarkivet: Skifteregister for Larvik 1672-1812. [1925/1925] Rettar til dataene: Digitalarkivet Post 15 av 1721/11555 totalt i databasen Forretning Dato År Protokollref Side Forretning merknad 15 15 17.11.1676 1673-1690 1 71b Registreringen påbegynt 1675, skiftet sluttet 24.04.1682 Rolle. Relasjon Førenamn Farsnamn Bustad Stilling Merknad 96 arvelater Michel Von Norden Laurwigen borger og toller død 1675; hadde ingen livsarvinger eller andre arvinger herudj Rigerne, etter det man kjente til97 arving ektefelle Maren Boesdtr hun levde Jntill den 27. Marty nerVerede Aar 1682, da hun om Natten Ved døden hensofnet; hennes bo ble registrert 28.03.1682, og ble således en del av denne skifteforhandlingen98 arving konas sønn Christian Therkelsen Laurwigen borger død; hadde vært g.m. Anne Jochumsdtr; etterlot seg barn, men de er ikke nevnt ved navn; nevnt som arving siden moren døde under stefarens skifteforhandling99 andre konas svigerdatter Anne Jochumsdtr enke etter Christian Therkelsen100 andre Christen Hansen Tønsberg byskriver og rådstueskriver Anne Jochumsdtrs svogerNår det gjelder Pernille Halvorsdatter, har jeg notert at hun var datter av trelasthandler i Skien Halvor Nielsen (skifte 25/11 1641) og Anne Jacobsdatter (skifte 3/7 1651),Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Laila/Gunn, Kristian og Egil ! Takk til dere alle tre. Hvis en av dere kunne sende meg lenken til skiftene etter Halvor Nielsen og Anna Jacobdatter så ville det være flott. Jeg sliter alltid med å finne frem i dette. Til deg Egil, jeg har allerede best de aktuelle kopier av Ætt og Alt, så jeg håper at de kommer.Og så til Kristian, takk for henvisninger til von Ansbach debatten, her var det jo mye lesning, og noe avvikende synspunkter, men meget intr, takk for det.Takk til dere alle. så langt ! MvhJan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.