Gå til innhold
Arkivverket

[#54731] Russiske krigsfanger Horten 40-45


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei, Hanne! Jeg vet dessverre ikke noe om hvordan det gikk med de Russiske krigsfanger fikke etterkommere i Norge. Jeg fant noen lenker til emnet her, om det kan hjelpe deg? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Berg Interneringleir hadde muligens noen: LenkePå Bolerne var det noen, der skal de døde ha blitt begravet på stranda, altså ingen grav. Mange døde her, og mange døde da de kom hjem etter krigen, forde de igjen ble satt i fangenskap. De ble regnet som landsforedere siden de ble tatt til fange av fienden.Mange kommuner hadde leire. Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette blir ei avsporing men i siste nr. av Vi Menn(nr. 49 tror jeg) er det reportasje om russiske krigsfanger i Isfjorden i Romsdal, og det er trist å lese om hvordan de hadde det. Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Masse intresant. Tusen takk. De døde i Horten finner jeg ikke. Jeg skal lese igjennom i morgen. Så skal jeg ut å få tak i vi menn. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Litt over 84 000 frigitte sovjetiske statsborgere ble sendt tilbake til Sovjetunionen fra Norge i løpet av to hektiske sommermåneder i 1945. Se LenkeUnder andre verdenskrig ble om lag 100 000 sovjetiske krigsfanger sendt til tvangsarbeid i Norge. Om lag 13 700 sovjetiske krigsfanger endte sitt liv i fangenskap i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei. Jeg har i alle år hør mye om russiske krigsfanger på Nøtterøy. Vi hadde tre leire. En på Teie. Her var det for det meste høyere befal. EN på Bergan. Her var det vanlige folk. En på Mellom Bolæren. Dette var en dødsleir. Hit ble folk sendt for å dø. Mange ligger begravet på stranda der i navnløse graver. Etter krigen kom de siste fra Bolæren til Tønsberg sentralsykehus og ble lagt på isolat i måneder. Det jeg vet er at samtlige russere ble sendt hjem og noen gikk vistnok rett i Sibir, så de som hadde kontakt med nordmenn mistet denne. Imidlertid var det jo stor ståhei i fredsdagene 1945, og mange russiske fanger hadde norske 'kjærester'. Det hadde også de amerikanske soldatene. Om dette ga resultater vet jeg ikke. Ved leirene på Bergan og Bolæren ble det i 1995 avduket minnesmerker av en russisk soldat som het Blinov, og han hadde sittet i Berganleiren. Han døde i Russland våren 2007.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Torbjørn. Min mann sine morforeldre bodde de på Solvik, de måtte flytte. Er det i nærheten der? Familien har en del bilder fra før krigen. Hvis jeg ikke tar feil så giftet de seg der ute. Synd det har vært så mye trist der. Siden de hadde 'kjærester' er det kansje noen etterkommere også. Vi hadde jo russere i Horten også, men vet ikke hvor de er begravet. Calvin. Takk til deg også. Jeg viste ikke at det var noen lister her inne. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Michael Stokke

Hei Ang. døde rundt i Vestfold. Det ligger en død sovjetisk i Horten. Sannsynligvis sivil. Han tok selvmord rett før de dro til Oslo i juni 1945. Så ligger det to krigsfanger på Sande. De døde av sykdom våren 1945. De 28 på Bolærne ble flyttet til Oslo 1953. Det samme med to fra Vardås fort og to sivile fra Sem. Alle disse var no sykdom. 39 fra Stavern ble også flyttet. Men en i Larvik og to i Sandefjord ble liggende. Det kom litt an på om det var i nærheten av militært område som avgjorde om de ble flyttet. Nordmennene ville flytte dem, de sovjetiske myndigheter ville ha dem liggende.Jeg vet om 13 'russerbarn', av norske kvinner og russiske menn. Ingen av dem er fra Vestfold. Men det kan jo være noen flere, for alt jeg vet.Blinov var også på besøk hos oss i Bergen sist gang han var her, i 2000Hilsen Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Stokke

Takk Hanne. Den siden hadde mye bra. Sett den før, men nå har de fått mye nytt. Ser på lenkene nå. Du har ikke lyst til å se etter graven etter den sovjetiske fangen i Horten? Trenger et foto av den.Hilsen Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.