Gå til innhold
Arkivverket

[#54733] Marthe Erichsdt. f ca 1726 d 1807, Rudstad, Elverum


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Søker foreldrene til Marthe Erichsdatter (ca 1726-1807) som var gift med Niels Joarsen på Rustad i Elverum. (Niels var født ca. 1736 og død 1807). Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Trolovet 24/9, viet 11/11 1763 Elverum, sist på høyre side LenkeSom du ser så heter bruden Dorthe og ikke Marthe. Jeg regner med at det er en skrivefeil et sted for han var jo bare gift en gang og resten burde stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Berit har rett. Hun het Dorte, ikke Marte. Å si noe bastant om opphavet kan jeg ikke, men noen tanker har jeg.Før hun gifter seg er hun i kommunikantlistene for Elverum ført med vekselsvis Holset, Hummeldalen og Prestgarden som tredjenavn (fra 1758). Ved ekstraskatten 1762 er hun i Hummeldalen i Leiret. Holset tilsier tilknytning til Holset i Åmot. Et brukerpar og potensielt foreldrepar der er Erik Embretsen og Jøran Olsdatter. Dorte Eriksdatter hadde også ei datter ved navn Jøran. I Åmot bygdebok er Erik og Jøran oppført med fire barn, men ingen Dorte (de kan likevel ha hatt ei datter Dorte).Et annet potensielt foreldrepar: På Smed-Rustad i Elverum ble det holdt skifte i 1730 etter Kari Sæmingsdatter, som i sitt 2. ekteskap med Erik Eriksen bl.a. avlet dattera Dorte Eriksdatter, 5 år. Det videre livsløpet til denne dattera er ikke kjent. Som tidlig morløs kan hun teoretisk ha vokst opp (hos slektninger??) på Holset i Åmot og være identisk med hun som gifter seg med Nils.Som sagt er dette bare tanker og spekulasjoner. Hold derfor alle muligheter åpne.Tar med at Dorte Eriksdatter Rostad er konfirmert i Åmot i 1741 og Dorte Eriksdatter Holset i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.