Gå til innhold
Arkivverket

[#54734] Verdal/NT: Ole Larsen og Anne Christoffersdtr. Follo (f. ca. 1790/1800?)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

I kirkeboka for Verdal er Ole Larsen og Anne christoffersdtr. Follo foreldre til Olaus Olsen (f. 30. nov. 1821).Mer vet jeg ikke om disse - når de er født og hvem som er foreldrene. Vet noen det?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så klart mangler den kirkeboka, men nå har de ikke mange dagene igjen på å få på plass de siste bøkene. Så da er det vel bare å vente da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hermod Moursund

I kirkeboka for Stiklestad/Verdal står det under Olaus 'Størdalen'. Foreldre var som sagt Ole Larsen Folloe og Anne Christoffersdtr. ibid. Barnet var uekte født, synes jeg det står.Mitt spørsmål blir nå om Follo ligger i Verdal eller Stjørdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

30/11 -23/12 (4.advent) Olaus (Den tynne skriften er nok det samme som står i høyre felt i databasen). Ungkarl Ole Larsen Folloe pigen Anne Christophersdt. ibid fød?. Faddere: Lars Jermstad, Joen Folloe V (Follovald?), Otte? Folloe, Marit Ellefsdt. Jermstad, Martha Folloe V., Anne Marit Folloe V. Ridende jæger(han skal avtjene millitærtjenesten som ridende jæger). Begges 1. leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Vet ikke om andre på denne siden har vært borti disse personene, men jeg finner Ole Larsen Follo som 22-åring i 'Sjeleregistret for Verdal 1809'. Det vil altså si at han ble født rundt 1787-88. Ved søk i kirkeboka for Stiklestad fant jeg Ole døpt i 1788 som Lars Olsens Folloens barn. Problemet er at det bak står + 1795, men det kan ikke være faren Lars eller Ole - for de finner vi senere.FT 1801 viser for Echloe Søndre gård Lars Olsen (48 år) og Berethe Iversdtr. (41 år). Det vil altså si at de var født rundt hhv. 1753 og 1760. Ved folketellingen 1815 under Follo gård er ingen av foreldrene til stede, men de samme barna som i FT 1801: Ole (f. 1788), Sirianna (f. 1791), Anne (f. 1793) og Iver (f. 1795). I FT var også eldstedatter Beret (f. 1785) med. Altså er ingen flere barn født etter 1795. Jeg forstår derfor ikke hva '+ 1795' betyr, som står ved dåpen til Ole - Lars Olsens barn.Er det noen som kan bringe klarhet i dette?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, jeg overså spørsmålstegnet. Går derfor ut at fra alle levde videre, men både Lars Olsen Follo (f. 1753) og Berethe Iversdtr. /f. 1760) må ha dødd en gang mellom 1801 og 1815.Lars Olsen ble født, i følge kirkebok, 26. april 1753. Faren het Ole Larsen Nord-Steenes.Berethe Iversdtr. ble født 29. nov. 1760 med faren serg: Iver Folloen.Da er det vel ikke lett å komme videre. Finner ikke Ole Larsen Nord-Steenes eller Iver Folloen i manntalet 1762.Takk igjen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg funnet noe på FS VRI ang. barna på Folloen i 1809. Det ser jo ut som om Ole, Berethe, Sirianna, Anne og Iver er søsken. Jeg har kun sjekket Ole mot kirkeboka og fant en Ole Larsen f.3/2-7/2 1790 med far Lars Olsen Myhr. Denne Ole skal ha blitt gift 5/2 (18)22 LenkeFS VRI: Berethe 11/8-21/8 1785 +4/7 1866,-- Ole se over -- Sirianna ikke funnet dato på -- Anne 23/10-2/11 1794 og Iver 6/7-10/7 1796.Da kan du jo se om de helt sikkert er søsken og om de også er født på Myhr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Ole Larsen Folloen (1788) som muligens skulle være død i 1795. Det står i kirkeboka at han var ektefødt, men barnet som døde i 1795 var uekte ?Glemte det selv, men sjekk om søsknene Larsen Myhr står oppført dere i sjeleregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk. Mener du at den Ole Larsen Follo vi søker, ble født i 1790, og den Ole Larsen Follo som ble født i 1788 døde i 1795? Og at faren i 1790 het Lars Olsen Myhr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei du, jeg mener ikke så veldig mye her foreløpig. Nå ligger det mange puslebiter framme så det gjelder å få satt de riktig sammen. Men det er jo mulig det trenges enda flere biter for å få det til.Lars Olsen Myhr var far til Ole i 1790, og Lars Olsen Folloe var far til Ole i 1788. Det står det i kirkeboka. Men videre vet jeg ingen ting.Ole Larsen gift 1822 var han som ble født på Myhr.Mitt ønske nå var at man kom innpå en av de forskjellige slektene som står oppført i bøkene, men det ser dårlig ut. Jeg har ikke noen av Verdalbøkene og kan derfor ikke se om det står noe om dem under de forskjellige gårdene. Men det er vel kanskje ikke så stor sjanse for det om de var husmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Spørsmålet er om Lars Olsen Myhr og Lars Olsen Follo er samme person.Nei, jeg trodde at det ville være noen som satt på Verdalsboka og som kunne hjelpe meg, men det ser ikke slik ut....Tusen takk i hvert fall for all hjelp, Berit.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Kan jo bare nevne at Ole Larsen Follo er død i 1842 (f. 1788) i Dødsregistret for Verdal. Men det er som du sier, Berit, at på FS står Ole født i 1788 død i 1795. Samtidig er det en Ole Larsen f. 1786 i FS, men det er nok en annen.På den annen side er jo Ole Larsen i sjeleregistret i 1809 22 år gammel - dvs. f. ca. 1787.Her er forvirringen stor.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fadderne fra Gjermstad tror jeg må være Lars Pedersen Gjermstad Ø (1775-1839) gift 1806 med Marit Ellevsdt. Lundskin (1782-). Gårdsnummermessig er Gjermstad og Folloe nesten naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Hermod Moursund

Deres sønn Olaus Olsen (f. ca. 1821) var gift 16. nov. 1848 i Verdal med Beret Pedersdtr. (f. ca. 1822). I kirkeboka står det at de var flyttet til Stjørdalen 28. des. 1874.Jeg har prøvd å lete etter dem etter 1875 uten å finne dem igjen. Er det noen som vet noe om dem etter 1874?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.