Gå til innhold
Arkivverket

[#54735] Helene Schumann, Skånevik


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

I 'Julebløggen' er det under 4. desember kommet opp spørsmål om Helene Schumann fra Skånevik. Jeg legger derfor ut et fotografi, hentet fra Skåneviksoga, bind 2, side 494.

bilete3921.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lekte meg litt i fotoprogrammet;er der ikke en viss likhet mellom disse to? om vi studerer nese, munn og øyne, og ikke minst hodefasong, - kan vi tenke oss at de er i nær familie?

bilete3922.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er et bilde av dronning Louise av Danmark (prinsesse av Sverige-Norge) 1851-1926, mor til Ingeborg 1878-1958 gm prins Carl og Louise 1875-1906. Hun er helt lik piken til venstre på oppgave bildet fra 8. des.

bilete3937.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

tre kvinner på Milja, udatert; men det er knyttet til BULL-TORNØEs nye fjøsdrift;Synes kanskje det er en viss likhet mellom de to til høyre og oppgavene 12. og 13.12:

bilete3958.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei,lurer på om dette albumet vi jobbet med julen 2007 fortsatt er tilgjengelig? Det har dukket opp noen spørsmål knyttet til om Hertervig var i Skånevik også på 1870-1880-tallet, og kunne tenke meg en titt i albumet i den forbindelse.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Saken er at Holger Kofoed hadde et foredrag om Lars Hertervig denne uken. Da kom det frem at Lars, ettersigende, skal ha malt minst to maleri i Skånevik (trolig Åkra sogn) på 1870 el 1880-tallet. Johanne Schumann var jo i tjeneste hos Lauritz Sundt, så det kan jo tenkes at Lars er med på et el flere fotografier. Jeg er blitt bedt om å hjelpe til med å finne ut om han virkelig var der i denne perioden, men det skal nok ikke være enkelt. Derfor kom jeg på dette albumet. Lauritz Sundt og kone var det som tok seg av Lars på 1850-tallet, og Lauritz og konen levde i hvertfall i 1865. Har ikke sjekket videre. Nå var det jo også noen falske malere rundt omkring, så det kan jo være noe slikt også...Vi kan se på det når du og jeg har tid. Mandag og tirsdag neste uke er jeg opptatt med Stavanger Aftenblad i forbindelse med offentliggjøring av Marilyn Monroe-saken.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.