Gå til innhold
Arkivverket

[#54739] Julius Andreassen f. 25.12.1846, Rygge. Søker forfedre.


Gjest stine orholm
 Del

Recommended Posts

Gjest stine orholm

Hei der ute! Er det noen som kan hjelpe meg med forfedre her? Julius ble døpt 21 02 1847, på Rygge, av foreldre: husmand Andreas Jensen og Anne Olsdatter Gubberoen, Eegholt Eie. Folketellinga fra 1865,Rygge, forteller at disse tre bodde på Egholt da. (Andreas, 61 år, født i Råde, og Anne Olsdatter, 62 år, født i Vaaler). De står oppført som 'Copulerede' i Vaaler september 1831(og her står kun forlovere, og ikke fedre). Han døde i Rygge 1867. Jeg klarer ikke å finne foreldrene deres.Har leita i noen år. Er det noen som vet? Er svært takknemlig for alle innspill. Med vennlig hilsen fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Hei Berit, Tusen takk for responsen - men jeg er jo like langt. Er det noen fler som vet noe? Sønnen til Julius, Karl Johan, døpt på Rygge 17.mars 1878,dro til Amerika. Hvor? når? Vet ingen ting mer her heller. Hvor kan jeg finne evt. etterslekt her? Spent hilsen fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Både Andreas og Anne tjente på Kiernes da de ble gift. Derfor lurte jeg på om en av dem kanskje var i slekt med folket på gården. Det bor jo en brordatter der som heter Olsdatter til etternavn. Lenke Det finnes bygdebøker for Våler. Kiernes er gnr.36, og det er vel antagelig 2 gårder eller bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vedr spørsmål om Karl Johans emigrasjon og slekt, anbefaler jeg deg å opprette et eget tema for det. Det blir mest ryddig. Ta med Amerika eller USA i tittelen, så amerikaeksperter kan bli oppmerksom på temaet ditt. Oppgi alt du vet om han. :)- fødselsdato- mulige etternavn (inkl mulig gårdsnavn som etternavn)- finner du han i FT1900? Ev legg inn lenke- slekninger som er reist tidligere- osv...Har du prøvd å lete i emigrasjonslistene her på DA?- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

1.Anne Olsdtr. Gubberoen skulle vel bety at hun kom fra Gubberoa en plass under Klommesten gård, dengang i Rygge, nå inne i Moss. Denne plassen ble i 1789 kjøpt av tømmerfløter Ole Gudmundsen så med navnet passer det bra men jeg har ingen datter på ham som heter Anne som er født i Moss eller Rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Tusen takk for nyttige tips og råd, skal prøve meg videre på både etterlysning og bøker, det er så bra å få noen nye tanker rundt det,gir litt ny 'spirit' til å gå videre. Man står litt 'på stedet hvil' av og til. Angående Gubberoen/a, så var det svært så kjekt å vite at det hørte til under Klommesten på Rygge (Moss). Kjekt med lokalkunnskap. Ved dåpen til Julius, så står mor Anne Olsdatter oppført med Gubberoen, Eegholdt Eie.(1847)Men hun kom fra Våler står det i 1865 FT. De fikk også en sønn, Ole Petter, døpt i Våler,(nr. 19),24.06.1862, da står det Togerød som oppholdsted. Har enda ikke funnet flere barn, men det finnes sikkert fler mellom disse 14 årene, enten i Våler eller i Rygge. Men det vil jeg lete etter. Man blir aldri arbeidsledig med slektsforskning. OK,fornøyde 'takker' til dere alle fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Når det står Anne Olsdtr. Gubberoen, Eegholt Eie betyr jo det vanligvis at hun er fra Gubberoen men bor på Eegholt eie. Ekholt ligger jo på en annen kant av byen. Hun kan jo være uteglemt fra kirkebøkene. Hun er tilfelle ikke den første i Moss. Har du funnet konfirmasjonen hennes. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Takk igjen, Knut! Neida, jeg har ikke funnet konf. til Anne, for jeg vet jo ikke hvem faren hennes er. Men i Rygge finner jeg ingen Anne som har Ole til far. Finner etpar,tre i Vaaler. Da går jeg ut fra konf. i årene fra 1818 til 1823. FT 1865 forteller at hun er 62 år og født i Vaaler (men det behøver jo heller ikke å stemme.) Noe som er helt sikkert(?), er at Julius bodde på Klommesten helt til sin død i 1923.(med kone Karoline, og tre barn.)Disse grensene mellom Moss og Rygge er litt 'svevende' for meg, finnes det en grei forklaring? Tror de hoppet litt fram og tilbake? Halve slekta kommer fra disse kantene (Vaaler, Rygge, Råde, Moss etc.)men jeg er ikke kjent der selv, så man jobber vel litt mer tungvinnt. Og så er det jo bare på hobbybasis da - men, det er gøy. Tar gjerne imot flere nye 'tanker'.....med hilsen fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Prøver en grov skisse på grensene mellom Rygge og Moss. Inntil 1839 gikk grensen langs Klostergaten mot Rygge. Alt på østsiden var Rygge. Nederst gården Krogsvold, alt oppover bl. a. Gubberoa var gammel grunn fra gården Klommesten. Gaten het før Radet (av raet som går gjennom Østfold). Fra toppen av Radet går en gate, idag Høyenhaldgt. ned til Kanalen. Alt på sydsiden og vestsiden var Rygge også området Sand som er der hvor kanalen er idag. Fra 1840 ble området under Klommesten og Krogsvold innlemmet i Moss. Samtidig ble det som tilhørte gården Melløs på sydsiden av byen innlemmet og grensen ble flyttet et stykke over på Jeløya.Fra 1. jan. 1876 ble Moss jernverk (det som idag kalles Verket) innlemmet i Moss. Dette var før en stat i staten som myndighetene i Moss ikke hadde noen myndighet over. De som bodde der var fritatt for skatt og militærtjeneste og kunne bare ilegges straff av jernverkets forvalter eller i grove saker av Overbergamtet på Kongsberg.Samtidig ble også grensen på Jeløy flyttet noe vestover.Jeløy, Mosseskogen, Kambo, Krapfoss (Moss Landsogn) ble innlemmet i Moss av tyskerne i 1943? og stadfestet i 1946.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Tusen takk til deg Knut, for veldig nyttig informasjon, har notert meg alt sammen, i sammen med ei kartbok over Østfold, så dette var bra. Veldig interessant å lese hva du forteller om Moss jernverk også, men her er det sikkert utgitt bøker også ville jeg tro? Spennende historie dette her. Jo mer man lærer, og vet, jo mer vil man vite. Hva heter det i dag, der hvor Klommestensåsen lå før? Finnes det noe gammelt i det område, eller er alt revet og borte? Blir det arrangert 'rusleturer' der på sommeren? Siste spørsmål: Jeløya: Du sier at grensen der ble flyttet i 1876. Hvordan da? Nå spør jeg sikkert dumt, men Jeløya har ikke vært delt, eller? På forhånd takk fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Det er nok for komplisert å forklare den nye grensen på Jeløya i 1876. Grensen gikk bare et lite stykke inn på øya. Både grenseutvidelsene på Jeløy og Moss Jernverk samt et kart over Moss fra 1834 med de daværende grensene finnes i F.A.Z. Sandbergs bok : Kjøpstaden Moss. Den tror jeg du fremdeles kan få kjøpt som faksimiletrykk fra B.Ringstrøms antikvariat i Oslo. Moss Historielag arrangerer flere turer med Egil Jensen som guide i Moss og distriktet hvert år. Følg med på Moss Historielags hjemmeside så vil du se hvilke turer det blir neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine orholm

Vil bare si tusen takk til Knut, for masse nyttig info. Kjekt å bli loset videre på veien. Ellers - så er jeg fortsatt interessert i å finne forfedre til Julius: Andreas Jensen født ca.1803-8 i Råde(?)og Anne Olsdatter (Gubberud) født ca.1803-8 i Vaaler(?) Tar i mot alle tanker med stor takk fra Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.