Gå til innhold
Arkivverket

[#54743] Rasmus Baardsen og Karen Larsdatter, Kom de fra Beistad?


Gjest Jarle Bogen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Bogen

Jeg forsøker å oppspore hvor Rasmus Baardsen og Karen Larsdatter kom fra. De er født rundt midten av 1700-tallet. I 1801 kom ekteparet flyttende til Svaråa i Nærøy kommune, deretter ble de husmenn i Kjærstadbogen, Bindal. De hadde med seg sine barn, Ellen f. 1790 og Lars f. 1794. De eller deres barn er ikke registrert i de nærmerdte prestegjeld. Men jeg ser at i Beistad er det en Rasmus Baardsen Osen som giftet seg 9/7 1787 med Karen Larsdatter. Kan det være disse, eller?Hilsen Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Elen dpt. i Beitstad, nr. 22, 15/11 1789 Lenke Iflg. FS VRI skal Lars være døpt 2/3 1794 i Beitstad, men han har jeg ikke funnet der. Enten har jeg oversett den, eller kanskje det er feil årstall eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

fant ikke igjen lars i går, men her er hanLars Rasmusen Sex: M Event(s):Christening: 02 Mar 1794 Place: Beistad, Nord-Trondelag, Norway Parents: Father: Rasmus OLSEN Source Information: Batch Number: C423731 Source Dates: 1722 - 1822 Film or Fiche Number: 125283 Collection Details: Beitstad; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da kan det jo absolutt se ut som det er de fra Beistaden. Hva om du ser etter barnas konfirmasjon. Kanskje står det noe der om fødested og evt. dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

side 168b år 1811 vassås kirke B Lars Rasmussen, Hollup m 16 årside 154 år 1805 vassås kirke B Elen Rasmusdtr, Simleaunet f 16 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solrun Holien

Jeg finner ei Karen Larsdtr. Ulstad konfirmert i Beitstad 1781. Hun kan være datter til Lars Evensen Ulstad i Elda i Beitstad som er omtalt i Beitstadboka bind 2, side 81 og i bind 1, side 33. Foreldrene døde før hun ble konfirmert og hun kan ha vokst opp hos slekta på Ulstad. En Rasmus Bårdsen ble konfirmert fra Mjendrem i Beitstad i 1767. I Beitstadboka, bind 1, side 440 står det at han var ugift. Men han kan jo være din Rasmus Bårdsen lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Bogen

Konfirmasjonen til disse passer godt med de fødselsår jeg har på både Karen og Rasmus. Jeg har ikke tilgang på bygdebøkene for Beitstad, men muligheten for at det kan være flere med samme navn i samme tidsperiode er vel ikke så stor. Hvis dette stemmer er sønnen til Karen og Lars oppkalt etter sin morfar. I innlegg nr 3 til 5 er navnet Osen/Olsen med, er det mulig å finne forklaring på det.Disse ny opplysningene virker så spennende at det må sees nærmere på.Mvh Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hvis det er Rasmus Bårdsen Mjendrem som er 'din' Rasmus, er han født i 1750, og sønn av Bård Olsen Ellerås og Gjødda Rasmusdatter Vanderås, begge fra Stod. Jeg har mye informasjon om deres aner.Dersom Karen er datter av Lars Evensen Ulstad og Elen Jonsdatter Haugen, er hun født 1765. Karen og Rasmus sin eldste datter vil i såfall være oppkalt etter sin mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Bogen

Dette var spennende. Hvis dette er riktige foreldre til 'min' Rasmus, så har vi vel funnet forklaringen på hvor Olsen-navnet kommer fra. Det kan se ut som om begge barna til Karen og Rasmus er oppkalt etter sine bestemødre. Det er av stor interesse jeg ser at du har aner til disse.Her er en kort oppsummering av hendelser i Rasmus og Karens liv. Rasmus Baardsen Osen og Karen Iversdatter giftet seg i Beistad 9/7 1787. Det er også funnet dåp til både Ellen og Lars i Beistad kirkebok. Hvor familien var mellom 1794 og 1801 vites ikke. Rasmus fikk festeavtale på fjellplassene Svarvåa og Lasselia i Nærøy av Peder Knoph, Terråk 11/9 1800. De var registert på Simleaunet, Nærøy i 1801. Rasmus og Karen forlot Svarvåa, for når Ellen ble konfirmert i 1805 står Simleaunet oppført som bosted. Når Lars ble konfirmert i 1811 står Hollup, Bindal oppført som bosted. Årsak til all flytting er ikke kjent, men avstandene mellem disse gårdene er ikke stor. Rasmus og Karen ble husmenn i Bogen, Bindal i 1812. I festebrevet ble de pålagt kår til forrige husmenn, som bestod av for ti ei ku, to småfe og fritt hus. Husa lå som før til plassen, de kunne hugge tømmer til nybygg og vedlikehold. Ved kunne tas, men ikke for salg. Han var pålagt å ta opp halv tovfemming med åker hvert år og forbedre høyavlinga. Årlig leie var på 5 rd. Lars var død da hans hustru Karen døde i 1845. Det finnes en stor ettersslekt av Karen og Lars, dagens eiere av Gårdene Bogen(samt undertegnede) er etterkommere av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Hei. Har Beitstadboka og der står det om Baard Olsen f. på Ellerås og kona Marit Olsdatter Lein at de hadde to barn som levde opp: 1. Peder 2. Marit. Baard Olsen gifta seg 2 g. med Gjøda Rasmussdatter. Barn: 3. Anders 4. Rasmus, f. 1750. om Rasmus står det ikke mer der.Rasmus 1/2 bror Peder Baardsen gifta seg i Stod med Marit Olsdatter Ellerås. Han hadde blant annet sønnen Baard som flytta til Namdalseid og kjøpte gården Hundset der. Oldemor mi Olianna Baardsdatter, gift med Størker Brørs var datter hans.Når det gjelder slekta i Stod er jeg helt sikker på at Sissil er den som har best kontroll der!Hilsen Inger Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Her prøver jeg å legge ut oversikt over anene til Bård og Gjødda. Dersom du sender mailadressen din til meg på sisselbs@online.no kan du få en gedcom-fil med mer informasjon om hver enkelt person.

bilete3939.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solrun Holien

Når det står corporal Rasmus Baardsen Osen ved vielsen, regner jeg med at han bodde i Osen. Det er like ved Elda, innerst i Beitstadfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Bogen

Jeg ser at det opereres med tre tilnavn på Rasmus Baardsen; Osen, Olsen og Mjendrem. Hvis dette er samme person (noe som ikke er usansynlig) så må han ha flyttet fra Mjendrem til Osen før han giftet seg!? Eller er dette forskjellige personer?Mvh Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jarle Bogen

Ja, nå har jeg funnet sikker bevis for at Rasmus og Karen kom fra Beitstad.I en gammel bibel står navnene Baar Olsen Mindrum, og Rasmus Baardsen Mindrum. Årstallet 1775 står under navnet til Rasmus. Men hva som skjedde da vet jeg ikke. (Det står også noe som jeg ennå ikke har rukket å tyde.)Det er slike oppdagelser som gjør arbeidet med slekt veldig givende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.