Gå til innhold
Arkivverket

[#54750] skifte etter Johannes Johannessen Bjelland i Kvinnherad skr. Hordaland


Gjest Arne. D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne. D. Tveit

Er det mulig å få opplysninger om arvinger, formyndere og eventuelt jordegods i skifte etter Johannes Johannessen Bjelland i Kvinnherad skr. De viktigste opplysningene jeg jeg trenger er om han døde på Bjelland eller på Fjelland og om kona hans fra 4. ekteskap, Pernille Jensdtr., var i live. Hun er ikke nevnt i Kvinnherad 4.Ref: Kvinnherad 1814-1819, side 226b, A.a.13Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er sluttet 11. april 1817 og nevner hans avdøde ektefelle Synneve Gundersdatter, som han hadde barna 1) Gunder J. Bjelland, 2) Johannes Johannessen, gift i Bergen, 3) Anne Johannesdatter, som var død, men hadde vært gift med Ole Olsen Lille Brandanger, og etterlatt seg barna Ole Olsen, 20, Johannes, 16, Synneva, 14 og Synneva, 11 år, 4) Synneve Johannesdatter, g. m. Jacob Torstensen Wigene, Opdal skipreie, 5) Ragnilde J., g.m. Hans Torstensen Mortvedt, og 6) Britha J., g.m. Baar Torbjørnsen Roupe?? i Fjære skipreie.I ekteskap med avdøde Anna Johannesdatter hadde han barna 1) Peder Johannessen, 2) John J., 20, 3) Jacob J., 17, 4) Anders J., 13 og 5) Bodilda J., 18 år.Det er vist til auksjon av løsøre, men ikke til fast eiendom, men han kan ha overlatt gardsbruket tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Takk for hjelpen. Dette må bety at Pernille Jensdtr. var død før Johannes. Jeg har ikke funnet disse nevnt blant de gravlagte i Kvinnherad. Derfor holdt jeg muligheten åpen for at skiftet ble holdt på Bjellandat, men de bodde Fjelland i Fjelberg der Pernille var enke. Kirkeboka for Fjelberg er ufullstendig på denne tia. Derfor ville det vært mulig at begge var gravlagt der uten at det var kommet med.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.