Gå til innhold
Arkivverket

[#54751] Gaasqvern eller Gåskvern i Vang, Hedmark


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Søker aner til Christofer Anstensen på Gaaseqvern (Gåskvern) i Vang. Han er oppført i FT1801 som ''Bonde gaardbeboer og vadmels stamppe'' 52 år gammel. (Hva bety vadmels stamppe?). Hans hustru i FT1801 48 år gammle Elie Christofferdatter. Kan noen hjelpe med deres opphav. Kankje noen har bygdeboken, og kan gjøre et oppslag for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn 1801 tellingen her med de du søker: LenkeVadmels stampe lurer jeg på om har noe å gjøre med en behandling av Vadmelstøy, noe liknende toving?Kan jo være det har vært en 'Attåtnæring' på garden? Bare en tanke:Skal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant et par barn ved foreldresøk , døpt i Furnes.Alies Kristoffersdatter døpt 1793og en Ole dpt 19 jan 1791,Legger lenke til den ene dåpen her: LenkeDet skulle vel være mulig å finne disse barndåpene i kirkebøker for å se om det kan stå noe om faddere der, som kan gi et spor til forfedre?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Alise fra kirkeboka Vang/Furnes. Se høyre s. dåp nr 7 1793: LenkeHer er faddernavn lesbare i 150% forstørrelse. Vet ikke om det er til noen hjelp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være en mulig kandidat til far til Christopher Anstensen? Han er enkemand i 1801, og legg merke til navn på resten av familien: LenkeJeg har ikke greid å finne Christopher f. ca 1749 til nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Gunn,Tusen takk for informasjon. Ansten Johnsen kan være far til Christofer, men jeg finner det litt merkelig at han ikke bor på samme sted som sønnen og svigerdatteren. Ansten vare vel ikke så vanlig på Hedemarken (jeg er ikke sikker på dette). De andre navnene går jo igjen på Gåskvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Furnes bygdebok (gitt ut av Furnes historielag 1941) s. 57 sier om Kristoffer Anstensen Børke fra Veldre at han er dpt. 10/11 1751, d. 27/8 1827 og fikk skjøte på Gåskvern 17/3 1779 mot 500 rdr. til forrige eier, Peder Toresen Øverkvern. 55 år gl. kvittet Kristoffer seg med gården. 6/11 1775 ble Kristoffer g.m. Eli Kristoffersdtr., f. omkr. 1753, d. 23/3 1845. Kjente barn: 1. En jente bgr. 2 år gl. 22/10 1780; 2. Kari, dpt. 29/4 1781, bgr. 10/3 1784; 3. Berte, dpt. 27/4 1783, 10/12 1801 g.m. Knut Mikkelsen Spikdalen; 4. Eli, dpt. 25/3 1787; 5. Ole, f. 14/6 1791, bgr. 9/7 1799; 6. Alis, f. 10/10 1793. Det ser ikke ut til at slekten til Kristoffer fortsatte på Gåskvern. Neste eier, Peder Gulbrandsen fikk skjøte 30/5 1806 mot 2000 rdr. og føderåd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Kristoffers dåp ført i Ringsaker kb. 1747-74, s. 51: 10. Nov. 1753 Ansten[ville nå vært ARNSTEIN, men ikke på Hedemarken!]Olsen Børke og Berthe Olsdr.s sønn CHRISTOPHER, fadd.: Ole Christensen Børke, Peder Olsen ibid., Christen Jørgensen Bye, Ambiør Brynildsd. Børke, Ingeborg Knudsd. ibid. Her kan du sikkert få hjelp av noen som har Veldre bygdebok, for det er en skikkelig job å gå gjennom Ringsaker kb. på jakt etter Ansten og Berthe. Vær obs på at Ringsaker kb. begynner 1734. Eli Kristoffersdtr KAN være datter på Hellerud vestre i Furnes, dåp Dom. Judica [8/4] s. 91 Vang kb. 1734-1809, foreldre Chr. Rasmussen og Eli Mikkelsdtr, fadd.: Nils stor-Ile, Lars lille-Ile, Anne lille-Ile, Marte Jevenordseie, Kirsti Nilsd. stor-Ile. Denne Kristoffer var dpt. 30/6 1709 og ble begr. 11/1 1756, så i skiftet etter ham er ikke noe å finne om hvor Eli havnet. Moren var f. omkr. 1710 og døde ant. på Sandvold, så det blir der en ev. kan finne et skifte etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Kristoffer er sønnesønn Av Ole Larsen Gålås på velt Mørkved og Kari Anstensdatter fra Mørud. Faren Ansten kom til Børke ved ekteskap med Berte Olsdatter Børke. Bror til Ansten kom til Haug hvor jeg er født. Berte var g flere ganger. Kristoffer antas g m Eli Kr.dtr fra nabogården til velt Mørkved, Hellerud. Det siste står ikke i Furnes bb og er en antakelse. Et par andre passer for såvidt, Eli passer best mht fødselsår. I så fall er Eli kalt opp etter mora. Eli har sjøl ei datter Eli, men har minst to døtre før Eli. I såfall brudd på oppkallingsreglene som ikke alltid slavisk ble fulgt på Hedemarken. Navnet Ansten er en peker mot slektskap i gamle Vang, men navnet forekommer også ellers.Ellers burde innlegget legges under debattgruppe Hedemarken. Det kunne sikre deg bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk Inger-Berit og Thor. Jeg tror jeg må gå til anskaffelse av noen flere bygdebøker. Deriblandt Furnes og Veldre. Thor, er du etterkommer av broren til Ansten som kom til Haug?En god jul til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Til 2 - hei Gunn. Du lurer på stamping. Det forholdt seg slik: Når ullstoffet kom fra veven, skulle det stampes eller tøves slik at det ble fin og tett vadmel. Dette vil si at stoffet ble behandlet med vann og banket (stampet) til det fikk den riktige fasthetsgrad. Etter stampingen ble det en del lo tilovers. Denne ble tatt vare på og brukt i såkalte stampelo-dyner. Prosessen var vel også nødvendig for at vadmelet ikke skulle krype så lett under senere vask. Stampingen foregikk ofte i en større bekk eller å med fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.