Gå til innhold
Arkivverket

[#54752] Var Barbra Tollevsdtr. frå Leirvik i Bø, Hyllestad? (G. i Manger 1766)


Gjest Odd Arild Vik
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Arild Vik

Thomas Magneson Vik og ovanfornemnde vart gifte i Manger i Nordhordland 20. juli 1766. Kan det vera Leirvik i Hyllestad? Er det nokon som har god oversikt over dette området?Det budde ei Barbra Bårdsdtr. i Leirvik i 1801...Er særs takksam for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med denne fra Hamre? [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220327469&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeN° 57 i kirkeboka: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hamre, Ministerialbok nr. A 5 (1732-1750), Fødte og døpte 1739, side 92. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her gifter en Tollev fra Lervik seg i 1718: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=HAMREVIG&gardpostnr=1464&merk=1464#ovre>Lenke Dette paret ser ikke ut til å få barn etter 1727.Her i 1726 er det brura som er fra Lervik: LenkeMen denne Barbru er ikke blant konfirmerte i Hamre 1750-1900.Det er forresten kun en Tollevsen fra Lervik konfirmert i Hamre i 1764:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arild Vik

Tusen takk! Eg trur du har funne den rette, ho var 62 år i 1801.Dette var veldig kjekt. Eg har tydlegvis butt for lenge i Sogn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det denne Barbru Tollefsdtr du mener? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11261&gardpostnr=86&personpostnr=2306#nedre>LenkeSer de får disse barna:Tollef i 1766: LenkeGiertrud i 1768: LenkeGiertrud i 1773: Lenke Magne i 1777: LenkeSynd de ikke får flere barn for det er klart det er oppkalling av foreldra her.Ved vielsen deres, står det heller ikke noe mer: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Manger, Ministerialbok nr. A 1 (1759-1791), Kronologisk liste 1766, side 57. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeVed forlovelsen på venstre side ser vi at Friderich Nielsen og Niels Fridrichsen Toft er vitner.Det er jo Leirvik og Lervik andre steder og, men Manger og Hamre er jo ikke så langt fra hverandre heller. Tollev Torgersen döde i 1787:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arild Vik

Seier igjen tusen takk!Eg kjende ikkje til garden Leirvik i Meland. No ser eg at han faktisk grensa til Herdla/Manger.Det eg først tenkte på var jo ikkje so sannsynleg, det var vel veldig sjeldan at ein fiskarbonde frå Manger gifta seg med ei so langt vekkefrå i dei dagar.Elles kan eg nemna at Tødlev-stova står på Vik framleis. So namnet frå Leirvik er kjent for alle der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.