Gå til innhold
Arkivverket

[#54754] Sophie Cecilie Johansdatter Wegner gift med Jacob Larsen 8 feb 1816 i Strømsø


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg har lest tidligere innlegg 43543 og 44135 vedrørende denne familien, men har fremdeles ikke kommet videre med ovennevntes opphav. Sophie er enke ved vielsen til Jacob Larsen.I FT 1801 for Bragernes finnes Sophie Wægner 13 år som logerende i Storgt 123 sammen med Anne Chatrine Wægner 18 år. Som nevnt i ovennente innlegg er disse sannsynligvis søstre. Døtre av parykkmaker Johan Peter Wegner og Gunhild Maria Jørgensdatter.Anne Chatrines dåp 27 nov 1782 (midt på høyre side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-47>LenkeSophies dåp 2 jun 1787 (nederst på høyre side)LenkeDet som taler i mot at dette er rett Sophie Cecilie er at mellomnavnet mangler i kirkeboken.Det som taler for at hun er datter av ovnnevnte er at hun og Jacob Larsen døper datteren Gunhild Maria (mormors navn)fra Huseby i Røyken 20 jul 1823. (Nederst på høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Johan Wegner og Gunhild Jørgensdatter fant jeg på IGI følgende tre barn døpt på Bragernes:Jacob Christian dpt ca 1779Anne Cathrine døpt 1782LenkeOg en Lars dpt 30 jun 1784.Det var de barna jeg fant i første omgang.Det står en rekke Wegner navn på Dis-treff, også i Drammensområde, men jeg fant ingen Sophie Cecile Johansdatter Wegner der heller i farten. Skal lete litt bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Gunn - og takk for innsatsen!Det ser ut som om dette kan bli en 'nøtt'. Jeg får lete litt i distriktene rundt. Jeg føler på en måte at det er rette Sophie Cecilie jeg har funnet, men som sagt at mellomnavnet ikke står ved dåpen i kib og at jeg heller ikke finnner noen av barna konfirmert gjør at jeg er noe tvilende.Takk skal du ha. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Kanskje du burde kikke i Lier kirkebok. De kan jo ha bodd der, selv om denne Johan Wegner ble gravlagt i Bragernes. Noen av mine egne forfedre bodde i Lier, men brukte Bragernes kirke i stedet.Det ser ut til at Sophie Wegner ikke giftet seg 1 gang i Strømsø kirke. fra 1801-1816. (jeg kan ha oversett det). Tangen kirke og Lier ville jeg vel sjekket ut først...Sophie sin bror bor jo på Strømsø i 1801 (Fredrik Kristian) . De får 3 barn der, men ingen Wegner blant fadderene.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei.Jeg har ikke kommet lenger i identifiseringen av Sophies foreldre. Identifiseringen av parykkmaker Johan Peter Wegner og Gunhild Maria Jørgensdatter er derfor gledelig. Det skal bli spennende om vi kan finne ut noe mer om disse. Når det gjelder Gunhild mener jeg å ha observert henne som fadder ved en dåp i Røyken. Har dessverre ikke notert ned eksakte opplysninger.Kan det væresønnen Fredrik Christian vi finner som gift matros i Bragernes i 1801? Og er det sønnen Lars vi finner som tjenestedreng og skomakerlærling i samme Ft? Jacob Christian finner jeg ikke.Når det gjelder ophavet til Sophies mann er jeg ikke kommet lenger enn det som fremgår av tema 50 636.Om Sophies barn har jeg notert:-Lars, dpt 13 okt 1816 i Røyken, Jeg har ikke funnet mer på Ham.-Fredrik, dpt 11 juli 1819 i Strømsø, g m Anne Mortensd, bosatt i Drøbak,-Johan, dpt 21 jan 1821 i Røyken, Er i 1865 fisker bosatt på Hof i Røyken, skal være gift, men her står intet om kone eller barn,-Gunhild Maria, dpt 20 juli 1823 i Røyken. Mer om henne vet jeg ikke.-Jacob, dpt 29 januar 1826 i Røyken, g m Johanne Christensd, i 1865 fragtemand bosatt på Dramstad i Hurum.,Spennende at det er flere som følger opp Sophies og Jacobs familier.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Christopher Eriksen Willingsmo og Marlene Knutsdatter døper 20 feb 1774 sin sønn Knut i Røyken. 27 mars 1780 døper de samme sin datter Barbro samme sted. Ved begge anledningene er en Gunnhild Jørgensdatter fra Bragernes fadder. Ved den siste dåpen finner vi også en Jacob Jørgensen som fadder.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei Her er det jeg har om Jacob Larsen og kona: Sømand husmann Jacob Larsen Husebye ca. 1789-1867 g1816m Sophia Sesilia Johansdtr Wegner ca. 1788-1855Det er rot med konas navn i kirkebøkene i Røyken.. I fødselsregisteret er hennes navn oppgitt til Sophia Sesilia Johansdtr, bortsett fra for datteren Gunnild Maria i 1823. Der er foreldrene oppgitt til Erich Larsen Husebye og Sophia Sibylla Wegener. Da hun giftet seg i 1849 er farens navn oppgitt til Jacob Larsen. Var sømand og fløtter …..Strømsøe i 1816. De var på Brynsholmen i 1816, på Breholtstranden i 1817, på Husebye i 1821 og 1823. I 1825 finner vi dem på Sundbye.De ble trolovet 19/1/1816 på Strømsø. Sophie Cicilie Wegner var enke. (Skannede kirkebøker). Sophie Cicilie er antagelig datter av Johan Wegener (Distreff) og bodde sammen med søsteren Anne Cathrine (18 år) hos høker Rasmus Olsen i Storgt. 123 i Drammen i Ft 1801 med etternavnet Wægner. Johan Wegner hadde en datter Anne Cathrine . De er registrert innflyttet til Røyken fra Strømsø i 1819. (Skannede kirkebøker s. 691) Sønnen Lars er registret født i Røyken, så de må ha kommet tidligere, men ved føselen av Lars har presten notert ”til Strømsø neste --. De er antagelig de samme som Jacob Larsen Baadstøe gm Sophie Helmersdtr. De er sannsynligvis identiske med fattiglem Jacob Laren som døde i 1867, 78 år, dvs. f. ca. 1789 og fattiglem Sophia Johansdtr som døde i 1855, 67 år, dvs. f. ca. 1788. Barn: 1. Lars 1816-1817 2. Frederich Jacobsen (1818-?) (f. Strømsø) gift i Drøbak med Anne Mortensen. (se Digitalarkivet debatt sak nr. 43543) 3. Johan Jacobsen 1821-? g1844m enken Oline Abrahamsdtr 4. Gunnild Maria Jacobsdtr 1823 g1849m Johan Tronsen Weareie.Gislerud i Ft1865. 5. Jacob Jacobsen 1825-? Sundbye g1853m Johanne Christensdtr Sagbakken 1831-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk til alle. Her var det mye å studere nærmere! Jeg blir bortreist et par dager, men fortsetter med forskningen når jeg er på plass. Fint at flere er interessert! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til Magne for tipset med Tangen kirke, for jammen fant jeg ikke Sophie Secilies første ekteskap der!Til Tom Erik:Hun ble gift 19 feb 1807 med Peder Svendsen (borteste kolonne til høyre): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8473&idx_id=8473&uid=ny&idx_side=-118>LenkeSkulle gjerne visst hva 'Tg' som står bak hennes og flere andres navn betyr - noe meg tjeneste.....?De får datteren Susana Jørgine døpt 18 jul 1807 i Tangen: LenkeIngen av fadderne har forbindelse til Sophie etter hva jeg kan se. Hun dør 10 mar 1812 og begraves fra Tangen 17 mar.De får sønnen Peter Andreas født på Ager og døpes i Tangen 24 okt 1811 (øverst på høyre side): LenkeSkulle også gjerne visst hva bokstavenen u/m bak morens navn står for. Men - her har vi en fadder kjøpmann Smith, som i FT 1801 bor i Storgt. 114 sammen med Petronelle Johanne Wægner og Agnethe-Elisabeth Wægner. Så her er det en Wægner-forbindelse. Disse to er døtre av branninsepktør Ole Gabrilesen Wægner død 6 okt 1792. Kan han være bror av parykkmakeren tro?Det som gjør meg tvilende til om vi har funnet den rette Sophie, er hvor sannsynlig det er at en prest utelater mellomnavnet Secilie når parykkmaker Johan Peder Wægner og Gunhild Maria Jørgensdatter døper Sophia i Bragernes i 2 jun 1787? Nederst på høre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.