Gå til innhold
Arkivverket

[#54762] Dato ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg forstår ikke datoen et stykke ned på høyre side. Datoen foran er 3. søndag i faste, mens neste dato 'min' begynner med 3. b...... faste. Og så helt til siste barnets navn: Hans Jacob Bruns drengebarn Petter Lorent..? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, den som skrev dette var neppe helt feberfri:3die bede dag i faste prædichede H: Ole Koes men H: Wessel gioerde tienisten foer _rætted_ (overstrøket) altered Com 28 m Pubelic Abhsilveret, beret olsd Krogdal, foer begaaet leiermaael med Arne Halstens Mettlj(?) begges 1e foer Seelse(?)Dåpsbarnets 2. døpenavn er ikke godt å bli klok på, kan være Lorenthälst el. Lorensfälst eller noe i den dur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Hei Berit,Tror det skal være 3 bededag i fasten.Den lovfestede bededagen var bare en av mange som var spredt utover kalenderen. F. eks. var hver onsdag bededag på landet. Da bad prestene i kirkene for fred, og man fastet.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du ha for oversettelsen Aud. Og takk til deg Roger for nå ser jeg det står bededag både titt og ofte her.Jeg tror barnets navn da blir Petter Lorentz Holst. Men om Lorentz skrives med s eller z kan jeg ikke se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.