Gå til innhold
Arkivverket

[#54763] Arendalsområdet AA: Ole Halvorsen Strømsbu og Torborg H. Andersdatter Barbo


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

For mange år siden nøstet jeg i oldemor aner i Arendal/Barbu/Tromøy. Hun het Hanna Andrea Olsen og ble, såvidt jeg vet, født 4/12/1842 i Barbu av foreldre Ole Halvorsen Strømsbu og Torborg Helene Andersdatter Barbo.Men! Jeg er urolig for at jeg ikke traff riktig Ole som hennes far. Og Ole er ikke et uvanlig navn.Hanna ble gift med Sven Andreas Ariansen (Frestad) fra Vanse/Lista - i Arendal 13/1/1864 - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=774&idx_id=774&uid=ny&idx_side=-291>LenkeHannas fødsel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Flott, da er vi på sporet av det samme - og jeg hadde de samme lenker over...!? Klarer vi å komme lenger bakover? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hans far Halvor Olsen og hennes Anders TorbjörnsenHan var 50 år i 1832 og hun 34.Denne karen er litt for gammel, men det kan ofte skje i ft, det er jo og mulig at han kom fra et annet sted: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Kanskje du har funnet riktige foreldre....?Men jeg har også noen kandidater i KB Tromøy 1837-1846:f183 Halvor Olsen Ferevig g1838m Torborg Nilsdatterf186 Halvor Olsen Næskilen g1839m Torborg Tellefsdatter Næskilen.Har du indikasjon på at dine fra 1832 er de riktige?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hmmmm. Glem mitt siste innlegg. Ble skrekkelig upresis mtp Torborgs farsnavn......Er de fire navnene Halvor/Ole/Torborg/Anders tilstrekkelig som 'bevis', da satser vi på ditt alternativ.....- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nederst til högre dåpen til Torborg i 1798: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Fødte og døpte 1798, side 126-127. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9620&idx_id=9620&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ekteskap til Enkemand Halvor Olsen og Sissel Andersdtr Tveede 5 april 1779: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Ekteviede 1778-1783, side 224-225. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9620&idx_id=9620&uid=ny&idx_side=-116>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Halvor Olsen og Sissel Andersdtr har og disse barna:Anders 1780: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500218932436&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeMette 1788: LenkeOle er vel han som er födt 16 mai 1779: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Fødte og døpte 1780, side 70-71. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Anders Torbjörnsen med kone Asbor Johnsdtr og deres datter Torbor/Törbor samt hans foreldre på Haugeness i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok Herveland det skal være og da er det den gården Ola Halvorsen bodde på med sin mor Sissel Andersdtr i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ungkar Torbjörn Pedersen Högenes(far til Anders Torbjörnsen) gifter seg med pigen Thorber Andersdtr Skare (? greier ikke å tyde det) 26/11 - 1769: vesntre side litt under midten: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Ekteviede 1766-1777, side 222-223. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9620&idx_id=9620&uid=ny&idx_side=-115>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Flere av de ovenfor nevnte personene er direkte (eller indirekte) nevnt i bygdeboka for Austre Moland (Kristen Weierholt 1959). Denne boka er ikke blant de mest oversiktelige og best disponerte bygdebøkene våre, men en del står det jo likevel der.Anders Torbjørnsen er ikke eksplisitt nevnt. Bygdebokforfatteren har i stor grad konsentrert seg om arvefølgen på selve gården. Dermed er det broren Peder Torbjørnsen det er fokusert på. Det en likevel må kunne lese ut av Weierholts framstilling (jf. også ft. 1801), er at Anders Torbjørnsens foreldre var Torbjørn Pedersen Haugenes og Torborg Andersdtr. fra Skare på Tromøy (død 1797). Torbjørn Pedersen var igjen sønn til Peder Torbjørnsen Haugenes (1701-1744) og Inger(i) Torbjørnsdtr. Fløystad. Lengre bakover tør jeg ikke gå, for her er det nok en del rot i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det skal sikkert være Skare, for jeg finner en gård med det navnet i 1801 og bonden der er sikkert bror til Thorber: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=97&filnamn=f10918&gardpostnr=62&personpostnr=2405#nedre>LenkeForeldra til denne Börge Andersson skal være Anders Nielsen Skare og Astri Börgesdtr. Så det kan du vel da sjekke om de og er Thorbers foreldre.Her er hun på FS: f 1743:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Oddbjörn, ja det går jo klart frem av folketellingen der det står at Anders var bondens yngste sönn.Men det er jo bra at det blir dobbeltsjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så var det Harveland (samme bygdebokkilde):Ole Halvorsen Harveland, f. 1779 ble gift med Tarjer Nilsdtr. Risstøl - og de hadde sønnen Halvor Olsen, f. 1802. Dette må altså være Ole Halvorsens første ekteskap.Ole Halvorsen var sønn til Halvor Olsen Harveland og Sidsel Andersen Tvede. Halvor Olsen var så sønn til Ole Halvorsen Brømnes (f. 1718) og Johanne Zerchelsdtr. Sagene. Ole Halvorsen ser ut til å ha kommet til Harveland fordi faren, Halvor Olsen Brømnes, eide 6 kalveskinn i Harveland.Kjellaug - jo da, det skal nok være Skare, som er en av de østligste gården på Tromøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anders Torbjørnsen Haugenes' kone, Asborg Johnsdtr. (f. ca. 1775), må være datter til John Olsen Tveiderød, som igjen var sønn til Ole Johnsen (som fra 1838 var oppsitter på Hesthag, mens broren Kittil Johnsen eide Vestre Tveide). Og Ole Johnsens far var John Olsen Vestre Tveide (f. 1761) og Susanne Kittelsdtr. Hesthag. Det var skifte etter John Olsen V. Tveide i 1735 - og boet viste 2 huder i vestre Tveide (taksert til 264 rdl), 4 ksk i Tveiderød, 1/2 hud i Hesthag, vel 7 ksk i Rosstøl i Holt, 7/150 i Fosså sag (Øvre Ottersland).Det ser altså ut til (dersom innlegg 5 presenterer rett foreldrepar) at dette er ei slekt med solide Austre Moland-røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da kan vel du Oddbjörn og sjekke om det er rette foreldre til Thober/Torborg Andersdtr Skare i innlegg 16. Det var nemlig ikke kopi fra kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bygdeboka for Austre Moland dekker ikke Tromøy. Jeg har lett etter Thorbergs dåp i kirrkeboka, foreløpig uten resultat. Døpte i Tromøy 1743 skal være ført i Holt MINI A2, men skriften der er ikke av de enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Tusen takk! Dette må jeg følge opp i ettermiddag/kveld. Har ikke mulighet for å jobbe om natta, slik dere....! - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun trenger jo ikke være födt i 1743, det er mulig den som har lagt dette inn bare har tippet en alder.Sannelig ikke lett å tyde denne kirkeboka, prövde å sjekke 1742-1745 (innkludert) men fant ingenting som liknet på Thorber/Torborg Andersdtr.P.S. Jeg er ikke seint oppe, men tidlig oppe-:) Morgenstund, osv. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror nok at kirkelige handlinger i Tromøy er 'underrapportert' i den nevnte kirkeboka. Den er også så godt som fri for kirkelige handlinger i Holt hovedsogn. De fleste av innførslene gjelder Austre Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.