Gå til innhold
Arkivverket

[#54782] Gerhard Kåre Kristiansen fra Svelvik/Oslo til Amerika ca 1920


Gjest Anne Lia
 Del

Recommended Posts

Gerhard Kåre Kristiansen, født 25/4 1904 i Svelvik reiste til Amerika ca 1920 - 1922. Han giftet seg trolig med en finsk dame og fikk en datter. Han hadde en adresse i New York, 134 Pacific Street, Brooklyn. I 1922 ser det ut som om han var på Bermuda, kanskje på en båt fra Furness Bermuda Line. Han returnerte til Oslo etter ca 10 år og skiftet da etternavn til Høien (1931). Han ble skilt fra sin første kone og giftet seg igjen med en dame fra Oslo i 1943. Er det mulig å finne navnet på hans første kone og opplysninger om barnet de fikk (min halvsøster).Anne Lia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Som en begynnelse, her ankommer han N.Y. i 1922: First Name: Gerhard K. Last Name: Christiansen Ethnicity: Norwegian Last Place of Residence: Date of Arrival: Mar 28, 1922 Age at Arrival: 18y Gender: M Marital Status: Ship of Travel: Stavangerfjord Port of Departure: Kristiania, Norway Manifest Line Number: 0002 Jeg har sett på originaldokumentet, det er desverre nær uleselig.Gå inn på Ellis Island Lenke og bestill en papirkopi. Om du er heldig så finnes det ledetråder der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far gikk altså i land på Ellis Island 28. mars 1922, og ble registrert som Gerhard K. Christiansen. Men navnet på hvem han giftet seg med, og barnets navn, trenger jeg hjelp til å finne. Anne Lia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Hvis din far ble skilt etter at han kom tilbake til Oslo er det kanskje mulig å finne skilsmissen hans i arkiver her. Da burde det kanskje også være mulig å finne navnet til hans første kone. Jeg kjenner ikke til hvor slike opplysninger kan finnes, men kanskje Byarkivet i Oslo er en mulighet? Vet du når han ble skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Hvis din far ble skilt etter at han kom tilbake til Oslo er det kanskje mulig å finne skilsmissen hans i arkiver her. Da burde det kanskje også være mulig å finne navnet til hans første kone. Jeg kjenner ikke til hvor slike opplysninger kan finnes, men kanskje Byarkivet i Oslo er en mulighet? Vet du når han ble skilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver til begge disse stedene og prøver å finne noe. Håper at jeg får svar, og finner det jeg leter etter. Jeg tror at min far ble skilt før januar 1943, for da giftet han seg med min mor i Oslo. Jeg mener også å ha hørt at skilsmissen ble ordnet av en advokat i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lia

Jeg har nå fått vielsesattesten, men jeg har store problemer med å tyde det som står der. Min far giftet seg 10. mars 1924.Han signerer med navnet Gerhard Hoien Christiansen. Yrke: Mekaniker. Brudens navn ser ut til å være 'Hilma Jurmi' 26 år fra Finland og et stedsnavn eller en by som jeg ikke klarer å tyde. Adressen hennes var 354 Klincy,Kincy, eller kanskje Kliney (Muligens en St bak). Min fars adresse var 144, ...tre bokstaver jeg ikke kan tyde så erhrun st. eller N. Er det noen som vet hvordan jeg skal finne fram til det barnet som de fikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg tror jeg har funnet moren i folketellinga 1930. Men det hjelper jo ikke så mye når hun er tjenestejente hos en aksjemegler uten å ha et barn hos seg.....

bilete4077.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I New york i 1930 finner jeg bare en jentunge med etternavnet Christiansen i passende alder. Hun sies å ha både norsk far og mor, men det skal man ikke alltid henge seg for mye opp i. Jentungen er 6 år i 1930 og heter Lillian. Hun bor hos en 50 år gammel ugift irsk sydam ved navn Mary A. Spillane. Ingen biologiske foreldre i sikte.... Adressen er 422 - 47th Street. Hmmm....Dette er jo ikke noe særlig hjelp. Egentlig.

bilete4078.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lia

Takk til alle jeg har fått hjelp av, så langt. Jeg tenker at barnet ble født i 1924, det året min far giftet seg. Jeg vet ikke hvordan ting fungerte på den tiden, men hvis man jobbet som hushjelp hos en familie, hvor plasserte man da egne barn? Jeg har et bilde av en liten pike på 3-4 år i en hage med et hvitt hus i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.