Gå til innhold
Arkivverket

[#54788] Vindusstørrelse på 'juleknasket'


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Er det mulig å gjøre noe med vindusstørrelsen på de lenker som åpnes under kulene?Slik det er nå, kan de ikke maksimeres til full skjermstørrelse, og en må scrolle fram og tilbake hele tiden. Særlig ille blir det dersom en også trenger å forstørre bildene for å kunne lese tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ett av bildene lar seg dessverre heller ikke scrolle, og dermed forsvinner en del av den forklarende teksten (også nettopp juleknasket fra Statsarkivet i Kongsberg, da! Sukk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ja, jeg har sett det, men det hadde vært så greit om alt ble åpnet ved første 'klikk'. Kanskje forklaringsteksten var for lang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er ikke noe problem å maksimere bildet på min PC. Velg 'MAKSIMER VINDU' i midten av de tre 'knappene' oppe til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg har vært 'innom' tre forskjellige PC-er idag, og ikke på noen av dem lot dette bildet (Kongsberg juleknask)seg maksimere. Alle bildene har tre knapper oppe til høyre: Minimer, Maksimer og Lukk. På Kongsbergbildet er det bare knappene Minimer og Lukk som er aktive. Jeg aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet ikke, men hos meg er MAKSIMER aktiv under alle kulene, men det er vel bare under J at det er så mye tekst at man må maksimere bildet. Jeg bruker IKKE Windows, men har Mozilla Firefox nettleser for Linux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Kanskje det er pga Linux at du får brukt maksimer-knappen. Jeg bruker også Firefox, men altså under Windows...Til Else: Ang. bidraget fra Kongsberg som ikke lar seg scrolle; du kan bruke Pg dn- og Pg up-tastene for å få lest hele teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg får opp fire 'normalt', men under 'g' lar det seg ikke gjöre å se noe skikkelig (adresseavisa fra M & R) - har IE-W-XP. Maksimer-knappen er ute av drift for meg på denne kula.Undres på hva Pg dn er på fransk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Har nå prøvd flere varianter av knapper, men ingenting virker. Det eneste en kan gjøre, er det som Geir nevnte i innlegg 3; klikke seg inn på dokumentasjonen, og lese der. På de andre 'kulene' er den innledende teksten så kort at alt får plass i første visningbilde. Ja, ja - det er vel egentlig ikke noe å sutre for. Noe verdensproblem er det jo ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Det er mulig å åpne det i vanlig vindustørrelse, men da blir mye av poenget med denne tjenesten 'borte'. Det er nok derfor Digitalarkivet har denne visningsvarianten. Det skulle ha vært mulig å utvide det lille vinduet, men vi overlever vel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da ser det ut for at det kun er i Linux vinduene fungerer og MAKSIMER-knappen er aktiv. Kan dere ikke gjøre vinduet større ved å dra i hjørnet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Kjellaug, den store pila er vel 'enter' eller 'linjeskift' på gammeldags. Pg up og pg dn står for Page up og Page down og på min maskin (bærbar) sitter de knappene helt i høyre kant av tastaturet. På et vanlig tastatur pleier de å sitte i høyre kant av de 3X3 tastene over piltastene, til venstre for talltastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har forsökt det og, men ingenting nytter. Det gjelder kun 'g'-kula. De andre kommer fint opp bortsett fra framsida til Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk Egil, det virket hos meg og. men det er da litt underlig at vi skal være nödt til å gjöre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.