Gå til innhold
Arkivverket

[#54795] Lage Anders. og Aasa Jonsdtr - Norderhov/Jevnaker rundt 1745


Gjest Tore Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Næss

Jeg prøver å finne foreldrene til de overnevnte og har følgende utgangspunkt:Den 9. april 1770 i Jevnaker hovedkirke ”trolovet ungkarl Lage Andersen med pigen Aasa Jonsdtr fra Nordrehougs Prestegild. Spons.: Torsten Hensrud og Anders Halvorsud”Jeg leser av dette at dette er begges første ekteskap og at han sannynligvis er fra Jevnaker, mens hun er fra Norderhov. Dette understøttes av at Hensrud bare finnes i Norderhov, mens Halvorsrud kan være i Jevnaker (eller Brandbu for å ta de nærmeste, ref. Matrikkelutkastet av 1950). Anders Halvorsrud kan være faren til Lage.Når de blir ”copuleret” den 8. mai 1770, så skriver han seg for Lage Andersen Gullen. Gullen finnes både i Jevnaker og Gran.29. sept. 1776 døpes sønnen Joen i Jevnaker kirke. Da skriver han seg for Lage Andersen Bjørgesæter. Test.: Christoffer Olsen Grua, Hans Andersen Røste, Povel Eriksen Hensrud, Kari Engbregtsd Harestuen og Sønnøv Hansd Røste.Bjørgesæter finnes i Lunner, midt mellom Grua og Harestua, (se fadderne).Med utgangspunkt i 1770 minus 25 år antas fødselsår å være 1745 pluss/minus 5-6. Jeg har trålet meg gjennom kirkebøkene for Jevnaker, Norderhov og delvis Gran uten å finne dem. Jeg kan ha oversett dem, men er det noen andre som har kjennskap til disse personene?Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en Aase døpt i Norderhov 15. desember 1743. Foreldrene er Joen og Marthe Rognerud, Faddere: Lars Olsen, Friderich Torchilsen, Marthe/a Ammundsd., Ellen Jacobsd. og Karen Andersd.I siste halvdel på høyre side:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 3 (1740-1757), Kronologisk liste 1743, side 36.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8523&idx_id=8523&uid=ny&idx_side=-38>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er fristende å anta at Lage Andersen på en eller annen måte er etterkommer etter Lage Larsen Brattval (f. ca. 1613, d. e. 1671).Hvis forloveren i 1770, Anders Halvorsrud, var identisk med Anders Toresen Halvorsrud (1730-1811) i Jevnaker, var nok ikke han far til Lage Andersen, men han var selv i 1761 gift med Ingeborg Lagesdtr. Østre Olimb, som var sønnesønns datter til ovennevnte Lage Larsen Brattval.En av fadderne i 1776 er Hans Andersen Røste. Det var kanskje en bror til Lage Andersen?En av sønnene til Lage Larsen Brattval het Hans Lagesen RØSTØ eller Hval (ca. 1649-1722), det er to navn på samme gård. Han synes å ha hatt i hvert fall sønnene Lage Hansen f. ca, 1677, Anders Hansen f. ca. 1681 og Christoffer Hansen (1688-1721), dessuten Even Hansen Moe. En hypotese kunne være at Anders Hansen Røstø, dersom det var han som ble sittende med gården, var far til Hans Andersen Røste (Røstø) og Lage Andersen?Ensrud eller Hensrud er også i nabolaget til Røstø/Hval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg ser at Anders Hansen Røstø f. ca. 1681 nok kan ha vært lovlig gammel til å være Lage Andersens far. Har du funnet ut når og hvor Lage døde? Han KAN jo ha vært en godt voksen mann da han giftet seg, som muligens kunne forklare at du ikke har funnet ham døpt i kirkeboka ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Takk for innspill.Det er fristende å tro at den Aase som Laila har funnet, (og som jeg har oversett antagelig sent på kvelden), er den riktige. Det er ihvertfall vel verdt å undersøke videre.Det er en interessant hypotese du kommer med Svein Arnolf. Jeg har ikke funnet når Lage Andersen døde, men han finnes ikke i 1801 tellingen. Lage er et såpass sjeldent navn at det ville jeg ha funnet der.Jeg tolker deg også dit at det er Jevnaker som bør være første sted å lete videre. Grunnen til at jeg begynte å søke på Gran etter at jeg ikke fant noe på Jevnaker i perioden 1738-1752, var at jeg fant en Lage Andersen på Familysearch. Døpt 12. juli 1761 i Gran med foreldrene Anders Lagesen og Anne Joensen. Sted oppgitt til Bjørge(!) Han er bare 9 år i 1770, men kanskje et søskenbarn?Jeg får fortsette litt bakover i Jevnaker som neste skritt tror jeg.Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Lage og Aases første barn, Anders, ble døpt 1. november 1770, og blant fadderne er det en fra Røste og en Hansdatter fra Gullen.Det andre dåpsbarnet på høyre side:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Jevnaker, Ministerialbok nr. 3 (1752-1799), Kronologisk liste 1770, side 224-225.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9335&idx_id=9335&uid=ny&idx_side=-117>LenkePermanent bildelenke: LenkeDet er mulig at denne Anders Lagesen er den samme som han som er her i 1801-tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Laila, Du har sikkert rett. Et par linjer lenger ned i 1801-tellingen finner vi John og Abigael. Det er den samme Joen som blir døpt i 1776, se startinnlegget mitt. Han er min tipp-tipp-oldefar! Det er vel fortsatt mest sannsynlig at det er i Jevnaker jeg vil finne Lages dåp selv om Gullen finnes både i Gran og Jevnaker?Takk for hjelpen begge to.MVH Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Lage var i utgangspunktet (på 1600-t.) et sjeldent navn i bondemiljøet, men utover på 1700-t. ble det en del av dem, både i Jevnaker og i Norderhov. Men det virker som om mange, spesielt i Jevnaker, har sitt opphav i nevnte Lage Larsen Brattval.Om han i Gran evt. også stammer fra Lage Brattval, er ikke godt å si, men jeg ser ikke bort fra det. Jeg ville uansett ha startet med kirkebøkene for Jevnaker, siden det er der Lage Andersen troloves og giftes med sin kone fra Norderhov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Anders Lagesen Bjørge i Gran kom fra Olim i Jevnaker. Han ble født i 1731 og var sønn av Lage Halvorsen Olim. Om Anders og faren var i slekt med Lage Brattval som Svein Arnolf nevner, vet jeg ikke. Men det er sannsynlig, Lage var et sjeldent navn. Det er Anders Lagesens kone som er av min slekt. Jeg er etterkommer etter Anne Jonsdtr. og hennes første mann Jon Larsen Bjørge. Anders og Anne ble gift i 1760 og hadde barna Lage 1761, Marthe 1763 og Ingeborg 1766. Anders Lagesen brukte garden Bjørge inntil stesønnen Lars Jonsen ble voksen og tok over. Anders og Annes sønn Lage døde bare 40 uker gammel, så han er i alle fall ute av bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jo, Anders Lagesen Bjørge var etterkommer av Lage Larsen Brattval: Han var søster til Ingeborg Lagesdtr. Østre Olimb, som nevnes i (3). Deres far, Lage Halvorsen Østre Olimb, var sønn av Halvor Lagesen Østre Olimb, som var sønn av Lage Larsen Brattval.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Anders Hansen Røste i Jevnaker fc 1678, b Røste 1747 gift 11.11 1723 med Åse Paulsdtr fc 1687, d 1728, (hun kanskje fra Bratval?) Gardbruker på RØSTEAnders Hansen gift igjen 12.4 1731 Guri Andersdtr Klinkenberg; hun gift igjen til Skute i GranBarn i 1 ekteskapHans Andersen dp Røste-J 23.7 1724, d der 1790 gift 28.10 1751 med Anne Monsdtr Askilsrud i Lunner f 1730, dtr av Mons Andersen. Gardbruker på RøsteBarn i 2 ekteskap Lage Andersen dp Røste 25.11 1731, se underOle Andersen dp Røste 22.1 1734 Det kan være han som vies fra Skute 10.2 1756 med Mari Amundsdtr Skute ??f Hvinden. De ble gardbrukere på Virstad. Mari gift igjen til Gagnum i GranInger? Andersdtr dp Røste 18.1 1739 , men ved skifte etter faren i 1747 kalles hun Karen Andersdtr 9 år. Jeg vet ikke noe sikkert om henneLage Andersen Røste dp Røste 25.11 1731, b i Jevnaker 4.6 1786 58 år, Skolemester gift fra Gullen i Jevnaker 8.5 1770 med Åse Jonsdtr fra NORDERHOV Barn: Anders Lagesen dp i Rønnerudområdet 1.11 1770, b 11.11 1770, 13dg?Anders Lagesen dp Åserud under Rønnerud 3.11 1771, døde 1848 gift 27.12 1796 med Inger-Maria Olsdtr MoEie f 1772, 1801 på Klæggerud under Moe; hun til Kongsberg 1851.Mari Lagesdtr dp Bjørgeseter 30.10 1774, uekte barn på Ensrud (Prestensrud under Prestegarden) i 1801 med Jørgen Andersen Ballangrud, og gift 14.4 1811 med Henrich-Christian Johansen ERICH ved Glassverket f 1788Jon Lagesen dp Bjørgeseter 29.9 1776, gift 23.10 1800 med Abigal Hansdtr Klæggerud dp 1775, i 1801 på KlæggerudEie, under Mo i Jevnaker, er smedGuri Lagesdtr dp Bjørgeseter 10.1 1779, er tjener på Olim i 1801, d HvalEie i Gran i 1830, husmannkone 52 år, gift fra Bjøralt 1.4 1811 med enkemann Peder Gregersen Løkenbakken f Stubhytten 1772 d Dynna 1821 (han gift første gang i 1795), og gift fra DynnaEie 40 år den 23/26.3 1822 med enkemann Henrik Hansen HvalEie 60 år, døde 1832Ole Lagesen dp Bjørgeseter 26.12 1781 b 30.1 1785, 3årKari Lagesdtr dp Bjørgeseter 14.11 1784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Dette falt ut, beklager:Jeg ser debatten, og har jo en del detaljer om dette. Her er et par generasjoner. Jeg kan ikke garantere her i kveld at alle datoer er korrekte. Ta evt kontaktHilsen Per Jacob Desserud. per.desserud@helse-sunnmore.no Røste er en gard i Østre Jevnaker. Den ble også tidligere kalt Hval. Bratval ligger rett vest for Røste og Gullen rett øst. En annen nabogard er Hensrud – og skrevet Ensrud tidligere. Lenger øst i Jevnaker ligger en annen Ensrud-gard, heter Prestensrud. Bjønrdals innlegg (3) er korrekt. En del andre garder nevnes i innleggene, bl. a Halvorsrud der jeg er født. Stort sett kan en si at alle med Lage-navn i Jevnaker og Lunner på 1700 og 1800-tallet er etterkommere etter Lage Mo/Bratval

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei Per Jacob,Takker og bukker. Dette var mer enn jeg hadde håpet på, spesielt når du bekrefter Svein Arnolfs antagelser (3). Jeg bruker nok litt tid til å fordøye og registrere dette og kommer eventuelt tilbake med spørsmål direkte.Dersom du er interessert i etterkommere etter John og Abigael så har jeg endel. De er opphavet til Lagesen-navnet i Kongsberg og Drammen gjennom sønnen Lage Johnsen, f. 1816 p Klæggerud - d. 1885 på Kongsberg. Gift 26. mai 1838 på Kongsberg med Jacobea Johansd. Handler.MvhTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Tore: Send meg gjerne en mail hvis du er interessert i flere opplysninger om Lage Larsen Brattval, også litt bakover. svbjornd+krøllalfa+online+no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.