Gå til innhold
Arkivverket

[#54798] Hvor giftet man seg


Gjest Vegard Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Vegard Berget

Hei,Jeg sitter og leter etter et bryllup, men kan ikke finne det. Jeg tror nok jeg må gå gjennom ting en gang til, men for å unngå at jeg begynner i gale enden : Var det tradisjonelt slik at man giftet seg der kvinnen kom fra? Eller var det litt forskjellig? Her er vi i en situasjon hvor jeg er er rimelig sikker på at mannen var bosatt i Arendal, hvor de også bodde etter bryllupet. Hun kom fra Kragerø, mens han opprinnelig kom fra Sverige. Vi snakker om ca 1860. Så, bør jeg lete i Arendal eller Kragerø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard Berget

Ja, det kan jeg jo :) Tenkte, jeg leter etter bryllupet mellom Lars Melberg og Halvordine Solberg (Halvorsdatter?). De får datteren Hanne Mathilde 21. desember 1860 i Arendal, og det barnet står oppført som ekte. Jeg kan jo ikke garantere at de ikke fikk barn tidligere, men slik jeg har forstått det var det første barn.Halvordine er født 7.juli 1831, men Lars Melberg vet jeg egentlig ikke. 1824 er noe vi har hørt, men ikke noe jeg har fra førstehåndskilde, han er uansett født i Sverige.Uansett, Halvordine og Lars må ha giftet seg en gang og jeg har antagelig bare oversett selve bryllupet når jeg har bladd gjennom kirkebøkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch fikk de disse barna.1. Hanne Mathilde døpt 03.03.1861, Arendal2. Lars Vilhelm døpt 22.03.1863, Arendal3. Kirsten døpt 07.04.1867, Arendal4. Halvor Solberg døpt 07.04.1867, Arendal5. Fredrikke Marie døpt 29.06.1873, ArendalDet kan selvsagt være flere barn. Jeg ville ha sjekket alle barnedåpene i kirkeboka. Det har ofte vist seg at foreldrenes vielsesdato har stått oppført i forbindelse med barnedåp. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard Berget

Hjertelig takk, begge to. De fikk i tillegg Peder Kristian Melberg, døpt 2. april 1871...Skal sjekke de nevnte barna for å se om jeg kommer noe nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard Berget

Da har jeg gått gjennom dem, uten å finne noe om vielsen. Det betyr at jeg får lete gjennom kirkebøkene i Kragerø og Arendal på nytt, men det får bli i morgen :)Takk for hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, den var ikke helt enkel denne. Men jeg fant tre barnedåper til på FamilySearch. Lars er da ført som Medberg, Malberg og Mehlberg, uten at det har ført meg nærmere svaret. Men for ordens skyld, der er de tre barnedåpene.1. Nelly Kirstine døpt 16.10.1864 i Arendal2. Kirsten døpt 16.08.1868 i Arendal3. Peder Kristian døpt 02.04.1871 i Arendal. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard Berget

Takk igjen,Nei, denne er ikke lett, i alle fall ikke for en novise som meg. Jeg sjekket de to siste også (Peder Kristian hadde jeg, han er den jeg 'kom fra').Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg må ha oversett et giftermål når jeg har sett, ellers må de ha giftet seg et annet sted (alternativt har de aldri giftet seg, men jeg antar at det ville være vanskelig :). Så raskt en gang til på Arendal nå, fra 1854 og fremover, men fant ikke noe nå heller - men det var en veldig rask titt. Får se litt mer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En av fadderne som er nevnt (i hvert fall for minst ett av Lars Melbergs og Halvardine Solbergs barn, er Jensine M. Solberg. Hun bør vel være Halvardines søster. I ft. 1865 bor hun ved Skydebanen i Barbu (Austre Moland), og er gift med svensken Gustav Johannessen: LenkeSkydebanen ligger egentlig i Arendal by, men byen omfattet i 1865 kun de sentrale bygatene. Resten lå i Barbu, og tilhørte på det tidspunktet Austre Moland i kirkelig sammenheng.Enken Kirsten Jørgensdtr. Solberg, som på tellingstidspunktet er 70 år (f. i Kviteseid), må nok være Jensines (og Halvardines) mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vielsen (se nr. 13): LenkeDe giftet seg altså 25/4 1859 i Tromøy. Hvis en ikke er lokalkjent, er ikke det så lett å gjette seg til. Vi befinner oss nemlig her i et særdeles 'rotete' kirkebok-område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her blir jo fødselsåret 1824 også bekreftet for Lars Mellbergs vedkommende: Født i Svealand i Sverige 9/12 1824 (det står vel en nærmere stedsbestemmelse også der, som jeg foreløpig ikke helt klarer å tolke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vegard, du skriver i innlegg 3 at Halvordine Halvorsdtr. Solberg er f. 7. juli 1831. Jeg kan ikke finne henne døpt rundt det tidspunktet i Kragerø. Hvilken kilde er det som oppgir den fødselsdatoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard Berget

Takk igjen! Der var vielsen, gitt. Jeg burde kanskje tatt en ekstra titt på geografien og hvordan ting var inndelt på den tiden.Oddbjørn, Godt Rune fant linken, for jeg hadde den ikke tilgjengelig her jeg er nå :) Generelt er det kirkebøker jeg bruker som kilde, har ikke tilgang til veldig mye annet.Jeg tror flere har forsøkt å finne ut mer om denne Lars Melberg tidligere, uten den helt store suksessen, så det kan jo bli spennende å se hva jeg finner ut der.Sånn fra det ene til det andre: Finnes det noen god oversikt over hva forskjellige titler osv betydde i bestemte perioder? Sånn som 'Jomfru', 'Madame' og 'Idiot'. Jeg regner med at det hadde en eller annen bestemt betydning...Igjen, hjertelig takk, tviler på om jeg hadde funnet denne på ei beite uten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Rune (20) - ja, jeg burde jo ha tenkt på at hun kanskje var døpt i 1832.Her er forresten dåpen til Halvor Solberg Pedersen i Drangedal 1785: Lenke Men den hadde du kanskje fra før, Vegard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og dette er vel kanskje Kirsten Jørgensdtr. i 1801 i Brevig.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f10814&gardpostnr=22&personpostnr=703&merk=703#ovre>LenkeHer er vel ekteskapet til Halvors foreldre.LenkeOg da er det Halvor og hans mor vi finner her i 1801. Hun er gift for andre gang. Og her er hennes ekteskap nr.2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.