Gå til innhold
Arkivverket

[#54800] Hjelp til å tyde kirkebok Hof , Hedmark 1809


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Noen som klarer å finne ut hva navnet til uekte barn, Nr 3 høyre side. Døpt imellom nr. 2 Marte og Jørgen. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Fødte og døpte 1809, side 342-343. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9160&idx_id=9160&uid=ny&idx_side=-173>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ja det er nok mulig det er meg som tolker kirkeboken feil. Jeg fikk det til å bli et barn døpt i mellom Nr 2 Marte og Nr 3 Jørgen. Men jeg har nok feillest teksten. Jeg leter etter en Henrik Olsen f. ca 1810 i Aasnes ifølge FT 1865. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 4 (1790-1815), Fødte og døpte 1809, side 342-343. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9160&idx_id=9160&uid=ny&idx_side=-173>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ja kanskje litt stort avik men verdt å se på. Når Henrik Olsen og konen , døper et bar Erik Henriksen i 1844. Står det over dåpen. Barn født av foreldre som er døpt i Sverige. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9163&idx_id=9163&uid=ny&idx_side=-37>LenkeJeg kommer til at konen Eline Eriksdatter er døpt i Åsnes i 1810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Aldersoppgivelser ikke alltid pålitelige, men Henrik født 1797 synes ikke å stemme. Dessuten er det lett å miste tråden når man hopper for langt i tid. I mange tilfeller finner jeg det fruktbart å finne konfirmasjon før dåp.1823 blir Henrik Olsen konfirmert - 17 1/2 år gammel med foreldre Ole Andersen og Anne Carlsdatter Peistorpet. Her rimer alder bra med alder ved vielse.Det må være samme Henrik (Hendrech) som blir døpt 30.03.1806 med foreldre Ole Andersen og Anne Olsdatter Peistorpet.Her dukker det opp et vanlig problem i Hofs kirkebøker på denne tida - at foreldre oppgitt ved en hendelse ikke faller sammen med foreldre oppgitt ved en annen hendelse.Det er ikke noe par Ole Andersen/Anne Karlsdatter som får barn i Hof på denne tida, men derimot får Ole og Anne flere barn, og paret er på Peistorpet 1823. Ole har slektsnavnet Piesainen og Anne er en Lehmoinen. Paret blir gift i Dalby prestegjeld i Värmland 26.12.1788: Olof Andersson drängen Peistorpet Hof sn. Norrige og Anna Olofsdotter pigan Djekneliden.For å belyse problemet nevnt over - Paret får en sønn Kristian 1809, konfirmert 1826 - mora da kalt Eli Olsdatter. Karen døpt 1812, blir konfirmert 1828, 16 år, mora nevnt som Kari Mattisdatter.Elena Einarsdatter er det værre å bli klok på. 1828 blir Hellene Enersdatter Bakken konfirmert, 18 år gammel. For meg ser dette ut til å være den rette. Men foreldrene oppgitt til Erik Bertelsen og Lisa Henriksdatter. Jeg finner ingen dåp på Helene (muligens døpt i Sverige?). Men Erik gifter seg 1813 med Kari Olsdatter. Hvis han er faren må Helene være født utenfor ekteskap. (Samme Erik et barn utenfor ekteskap også i 1806 - barnets navn ikke oppgitt, men mora er Gjertrud Henriksdatter).Men faren oppgitt til å være Einar Olsen. Men det er ingen Einar Olsen som får ei datter Helene/Elene/Lene.Helene bruker også seinere patronymet Einarsdatter. Man kan også spørre seg hvorfor det samme er brukt ved konfirmasjonen. Man kan spekulere i om Helene har valgt seg et patronym for å ta avstand fra den egentlige faren. Finnene hadde også samme holdning til slektsnavn. Selv om det normale var å ta farens slektsnavn, var det ingenting i veien for å ta moras slektsnavn dersom farens var belastet på en eller annen måte. Det blir imidlertid bare en teori her.Lisa Henriksdatter er på austre Vermunden 1823 og har slektsnavnet Räisäinen. Men det er ikke sikkert dette er samme Lisa.Med andre ord mye usikkert rundt Elene, og det skrevne blir mest å anse som foreløpige tanker rundt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takker for innspill. Har bare drevet med dette i et par måneder, så det er spenende å se hvordan en mer erfaren tenker/jobber. Lærer noe nytt hver dag. LenkeHva med hun Elena som døpes her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Hun passer i det minste bra i alder. Kan ikke avvise henne, men bostedet til den andre får meg til å tro på henne. På den andre sida er også mor til hun du henviser til fra Åsnes Finnskog. Men jeg finner ikke konfirmasjon på henne.Helene er på Bakken ved konfirmasjon, og får her et barn utenfor ekteskap med Henrik (nederst på sida):LenkeNoe usikkert, men jeg leser navnet til mora som Eriksdt. Også nå på Bakken. Der bodde også Erik Bertelsen 1823.Når jeg ser på barn av Henrik og Elene, er det også påfallende at de ikke har kalt opp igjen noe barn som Einar, men derimot får de et barn Erik.Som du ser blir det mest indisier. Du bør derfor holde alle muligheter åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.