Gå til innhold
Arkivverket

[#54801] Alstahaug /Sandnes 1714-37, og ikke Stamnes


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser at tittelen på innscannet kirkebok for Alstahaug/Sandnes i Nordland har fått feil overskrift. På mikrofilmer med kirkebøker for Alstahaug i Nordland så er Sandnes sogn av Alstahaug ført frem til 1767, men etter det er det Stamnes. Jeg bor i byen hvor disse stedene den dag i dag eksisterer, og det var kirke på Sandnes i Alstahaug til ca 1767-70. I dag er det bare gravplass der, som brukes. Deretter ble det bygd kirke i det som nå er Sandnesjøen(kalt Stamnes kirke). Det er noen få kilometer mellom disse stedene. Så det skal stå Alstahaug/Sandnes 1714-1737 og senere 1737-1740. På mikrofilmene er alle sogn av Alstahaug i praksis ført i ett for perioden 1741-1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å takk for den flotte innsatsen dere på Digitalarkivet gjør med å scanne inn kirkebøkeer, men jeg tror jeg har nevnt det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Feilen med at det står Stamnes og ikke Sandnes på kirkeboka 1714-67 er fremdeles ikke rettet ser jeg. Det kom ikke noe kirke på Stamnes før 1768, og hvis en ser på mikrofilmen for 1714-37 så står det der Sandnes hvor kirken sto til ca 1770. Kanskje noen flere som kjenner til kirkebøker for Alstahaug og har lest dem på mikrofilm kan skrive her, slik at jeg blir trodd i det jeg skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.