Gå til innhold
Arkivverket

[#54805] Oppslag i Etnesoga og Kvinherad bygdebok


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Hei!Ønsker opplysninger på foreldre til 2 personer. Jeg skulle gjerne ha sendt opplysningene videre til USA i dag.1. Marta Hansdatter Storedale (1774-1853). Kvinherad/Ølve 2. Brita Ommundsdatter Nervik (1775 - ). EtnesogaForeldre til disse?Mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei ! I mine slektsopptegnelser finner jeg Marta Hansdatter Storedale 1774-1853 gift 1800 med Helge Pedersen Pile. Hennes foreldre Hans Samuelson Storedale 1727-1811 ( født på Amland i Tysnes) g 2g m Jorun Hansdatter Ask 1746-1833, de har 5 barn isammen. Jeg har mer opplysninger om Hans Samuelson, men lite om Jorun Hansdatter Ask. Også lite om Marta Hansdatter. Hans Samuelson og hans første kone Marta er min 3x tippoldeforeldre. Dessverre har jeg ikke opplysninger om Brita Ommundsdatter ! Har mer om det skulle være av interesser, hadde vært artig å utveksle slektinfo !Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Og kilden hvor jeg har funnet nevnte opplysninger er: Kvinnherad: Gards-og ættesoge b III av Erling Vaage/ Anders Havnelid.Hans Samuelson Storedale 1727-1811 sønn til : Samuel Hansson Amland 1686-1733 ( født på Kleppa i Strandvik) gift med enka Malena Hansdatter Uggdal 1695-1779 (født på Nora Grøtei)Tysnes. Og dette i Tysnes gards-og ættesoge av Ernst Berge Drange b.IMvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Ståle Dyrvik skriver i Etnesoga III, side 426 at foreldrene til Brita var: Åmund Olsen Nervik (ca. 1728 - 1815) og Guro Ånensdtr. Opheim (Ølen)(ca. 1740 -). De ble gift i Ølen i 1763.Åmund sine foreldre var: Ola Sjursen Nervik (ca. 1695 - 1749) og Susanna Reinertsdtr. fra Helgevoll i Sandeid (ca. 1698 - 1773). De var søskenbarn.Ola Sine foreldre var: Sjur Hanssen Nervik (ca. 1655 - 1728) gift med Valborg Olsdtr. fra Østre Eide i Ølen (ca. 1670 - 1740).Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for opplysningene, Anne og Arne!Da har jeg fått svar på info som skal til USA!Til Anne: Min epost: ellenha a c2i.netMvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Hei!jeg kom over et nytt spørsmål (ref. innlegg 54658):Ole Knudsen Østre Eide, Ølen, ble fodt i 1785. Han ble gift med ? Johannesdatter. Hva var hennes fulle navn og foreldre? Det er nevnt at opplysninger kan stå i Ølen 1B.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Anders Haugland oppgir i Ølen IB, side 147 at Ola Knutsson ble gift i 1803 med Brønla Johannesdtr. fra Haugland i Imsland (1786 - 1857). Foreldrene hennes var Brønla Eriksdtr. og Johannes Hadleson Haugland.Jeg arbeidet med denne slekta for en del år siden og kom fram til at faren her Johannes Hallvaren. Dette trenger ikke være rett da jeg ikke klarte å finne ut noe mer om han.Ståle Dyrvik skriver i Etne IV, side 114 og Etne V, side 125 at Erik Sakariasson Silla (ca. 1713 - 1772) og kona hans Brønla Tjerandsdtr. fra Mo (ca. 1709 - 1783) hadde dattera Brønla (f. 1743). Hun ble gift i 1777 med Johannes Hallvardson Tveito (f. 1742). De bodde på Tveito i Etne før de de flyttet til Ølmedal i Ryfylke. Jeg kan ikke se at jeg har notert noe sikkert bevis for at dette er foreldrene til Brønla Eriksdtr. Haugland. Derfor kan Anders Haugland ha rett i det han skriver. Kun gransking av kildene vil vise hvem som har rett her. Jeg ville begynt med 1801 tellinga og kirkebøkene. Deretter vil eventuelle skifter kunne gi svar. Mine funn her må ikke godtas uten videre gransking. Jeg har ikke tilstrekkelige kunnskaper om Rogaland.Merk dette skiftet i Fjelberg skr.: Anmeldelse av myndige arvinger efter Johannes Halvrsen Østereide den 14/9 1822. Ole Knudsen Østereide bevidner på sin kone Bergitte Johannesdtrs at efter Johannes Halvorsen Østereide var ... 30 ... (Resten av avskrifta er uleselig).Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk for opplysningene, Arnfrid!Jeg visste om datoen til Brita, men ikke til Marte.Til Arne:Det sies at en ny bygdebok for Imsland er på vei. Det er kanskje opplysninger å hente der. Vet noen om denne bygdeboka? Din henvisning til skiftet i Fjellberg er interessant. Kan vi få hjelp av SAB?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Kirkeboka for Fjelberg opplyser at Johannes Halvorsen Østre Eide ble gravlagt i juni 1821. Han var 75 år gammel og vikårsman.Mvh. Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

I FT for 1801 står:Stavanger Vigedal Imsland Haueland Nedre Johannes Halvorsen Huusbonde 56 Enkem. eft. 1ste ægtesk. Brynnilla Johannesdtr Hans barn 14 UgiftYngve Nedrebø skriver om skiftet:Det er bare en melding, datert 14. september 1822 fra Ole Knudsen Østereide, som på vegne av sin kone Brynnilde Johannesdatter fastslo at arven de hadde mottatt var under 300 speciedaler.mvh Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.