Gå til innhold
Arkivverket

[#54806] Tyding av kirkebok Sagene 1880-1897 - hvor er han konfirmert


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Hei. I Sagene(Oslo) minesterialbok 1880-1897 under Ekteviede finner man på side 154 viede par nr 51 4 sep 1892 Johan Martin Jansen og Magda Gunille Henriette Johan(ne?)sen. Hvor ble Johan Martin konfirmert 4.10.1874? Lenkemvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Hjertelig takk. Jeg tolket det som Aas, men i Ås i Akershus fant jeg jo ham ikke. Hvilke Nes prestegjeld fantes i 1874?Mvh Thorbjørn M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det var ihvertfall prestegjeld ved navn Nes både i Akershus, Hedmark, Buskerud og Vest-Agder. Du finner disse hvis du leter under 'Skanna kyrkjebøker'. Muligens Nes i Akershus var det nærmeste å sjekke først?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tolket det også som Aas !Her er kirkebokinnføringen for ekteskapsinngåelsen i digitalisert form [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=vi03011880&gardpostnr=704&personpostnr=4213&merk=4213#ovre>LenkeBrudgommens far er Jan Larsen.Johan Martin Jansen er født 20.des. 1859 og blir døpt i Hobøl i 12. feb. 1860. Foreldre: Jahn Petter Larsen Tønne og Johanne Mathea Arnesdatter.(Event.Andersdatter) (nr.7 her Lenke )Men har du noen indikasjon på at han kan ha vært oppfostret et annet sted ? – For eksempel i den familien her med mor fra Hobøl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Familen er: Jahn Petter Larsen f. 22.4.1821 i Holmedal sogn i Värmland gift 19.3.1856 i Vestby med Johanne Mathea Andersdatter f. 15.4.1834 i Vestby. De fikk 5 barn. B1. Augusta Emilie f. 30.10.1856 Hobøl. B2. Carl Ludvig f. 30.04.1858 Hobøl. B3. Johan Martin f. 20.12.1859 Hobøl. B4. Lauritz Anton f. 29.01.1862 Nordby i Ås. B5. Anne Kristine f. 09.10.1864 Nordby I Ås.Ved FT-1865 bor de på gården Åsen søndre på Sandaker i Vestre Aker(nå Oslo). Lenke De 3 siste sporene jeg har av familien mellom FT-1865 (31.12.1865) og vielsen 1892 er : 1870 oktober-2 Augusta Emilie blir konfirmert . Bopel Moløkken på Bjølsen. 1874 oktober-4 Johan Martin blir konfirmert . Bopel ? (Næs/Aa?). 1892 september-4 Johan Martin viet i Sagene kirke. Bopel Markveien 13. Det kan se ut som familien har flyttet en gang etter oktober 1870, men hvor? Eneste sporet er konfirmasjonen til Johan Martin 4.10.1874 i Næs/Aas/?. Er etter hvert blitt enig med Else at det er en stor N og ikke en A. mvh Thorbjørn M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ja, datoen var 4 oktober, men at sidene 290-291 mangler hadde ikke jeg lagt merke til. Takk for det. Kan sidene finnes på mikrofilmen, kanskje?Forøvrig, hvis man studerer andre store N'er og A'er på samme side, så kan N være en god mulighet, men jeg vet ikke...mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Var i Riksarkivet på lørdag, men side 290-291 manglet som naturlig er også på deres mikrofiche. Men jeg fant broren Lauritz Anton sin konfirmasjonsdag. Han, skrevet som Anton Lauritz, ble konfirmert 23.9.1877 i Ås. Lenke Så da kan vi vel slutte at Johan Martin også ble konfirmert i Ås 4 oktober 1874. Jeg skal i morgen gå gjennom listene til FT-1875 for Ås og håper å finne familien der.Mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Riksarkivet er jo samlokalisert med Statsarkivet Oslo, som sitter på de originale kirkebøkene for Ås. Disse er normalt sperret for bruk siden materialet er mikrofilmet, men hvis du forklarer situasjonen, bør du jo få lov til å se boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

Har fått svar fra Statsarkivet. Vi har sjekket den originale minesterialboken for Ås 1871-1880, og oppslagssidene 290-291 er godt bevart der. Som innført som nr 28 blant konfirmantene 1874 i Ås finner vi: Johan Martin, f. 20.12.1859. Fødested Hobøl. Foreldre: Jan Larsen og Johanne Arnesen. Det anføres: ”Kundskaber temmelig godt” og ”Opførsel ulastelig”. Han hadde hatt naturlige kopper eller blitt vaksinert 05.08.1860.Takk for at du har gjort oss oppmerksom på det manglende kirkebokoppslaget. Vi har videreformidlet denne beskjeden til Digitalarkivet.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.