Gå til innhold
Arkivverket

[#54813] Islandsk købmand Holger Jacobæus død 1788. Muligvis i Sandviken ?


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

HejIslandsk købmand Holger Jacobæus dør i 1788.Måske på rejse fra København til Island ?Et andet sted har jeg fået oplyst at han skulle være begravet i Sandviken, Bergen Fylke.Kan jo evt. tænkes, at skibe på vej fra København til Island brugte Bergen som mellemstation ?Og hvis man ikke var mange dage fra Bergen, så evt. er blevet begravet der.Nogen som kender til denne person ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hej Carsten,Du må se under Bergen Korskirken i:Linken til Skanna kyrkjebøker.Sandviken blev udskilt fra Korskirken i 1875, har skimmet lidt efter ham uden held.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej BenteTak for indlægget dit.Ja Hvis han ikke er begravet i Sandviken må det jo næsten være på Island.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Kjenner noen til om Bergen ville være et vanlig mellomstopp for seilskuter mellom Kjøbenhavn og Island? Litt avhengig av vindforhold, ville jeg tro at en typisk rute ville gå fra Kjøbenhavn til for eksempel Hidra ved Flekkefjord, deretter rundt sydvestkysten opp til for eksempel Bømlo, før kursen ble satt rett vestover til Shetland, og deretter nordvestover mot Island.Jeg har selv jobbet litt med følgende 2 Islandsskippere som var bosatt i Kjøbenhavn: Hans Pedersen Hofgaard døpt i Bläkinge 21.02.1678, fikk 1706 borgerskap til Kjøbenhavn, og ble gift 1707 i Kjøbenhavn Vor Frælser med Christine Fridrichsdatter Møller. Hans gikk ned med sin skute i februar 1728 underveis fra Island ifølge hans skifte i Kjøbenhavn (hvor det fremgår at også hans søsters barn druknet da båten gikk ned), men jeg har ikke funnet hans begravelse noe sted, så jeg regner med at han ikke ble funnet og identifisert. Den andre er dennes svigerfar Friedrich Møller som nevnes i Kjøbenhavn fra 1673 som skipper, og dennes ektefelle Karen Thomasdatter nevnes som enke i Kjøbenhavn fra omkring 1706. Han ser heller ikke ut til å være inført som begravet i Kjøbenhavn, så jeg regner med at han også er gått ned med sitt skip. Det er mye handelsmenn på Island blandt fadderne til disse personers barn ved kirkebokinnførsler i Kjøbenhavn. Jeg er selv intressert i hvor man kan finne mer informasjon om dette Dansk-Islandske miljøet.En etterkommer etter disse bosatte seg på Hidra, og fikk stor etterslekt.mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.