Gå til innhold
Arkivverket

[#54819] Oppslag i BB for Fjaler, Juditte Jonsdtr. Tyssedal/Tyssekvam


Gjest Torbjørn Hillersøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Hillersøy

Kan nokon hjelpe meg med eit oppslag i BB for Fjaler? Juditte Andrea Elisa Jonsdtr. (f. 1875) frå Batalden i Kinn pr.gj. gifte seg truleg med Karsten Korneliusson Tyssedal eller Tyssekvam. Kan dette verifiserast? I så fall, når vart dei gift og kva heitte borna?Venleg helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Hjertelig takk Anne! Det har ikkje lukkast meg å finne giftermålet i KB, men det kan vel ikkje ver tvil om at det er den Juditte eg er på utkikk etter, i og med at ho er skreve med alle 3 fornavna i KB ved dåp nr 2. Kanskje var dei gift i 1900 eller før, eg var sikker på dei var gift eter 1900, men det er visst farleg å vere sikker på noko når det gjeld slektsgransking. Igjen tusen takk!!Hjerteleg helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Karsten døde i 1913. Juditte levde til 1951. Barn: Konrad Teodor f.1900 gm. Selma Thomassen f.1903, fra Herdla. Johanne Ingeborg f.1902g.m Arthur Jensen f.1901, postfullm. i Bergen, Riborg Sofie f.1904 g.m Ernst Vinje, bosatt i Bergen, Klara Elise f.1906, g.m Aksel Clausen f.1903, industriarb.Dale, senere anleggsarb, bosatt i Hyllestad i Sogn. Johan f.1909,ugift, død 1966 i Bergen. Kilde Fjalerbygdebok I, side 327. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Glemte en ting. Enka Juditte, flyttet til Bergen der hun giftet seg med Rasmus Monsen fra Manger. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Hjertelig takk Elin og Johan Arthur! Tenkte på muligheten av at dei gifte seg i Bergen. Då var endå eit av mine problem løyst av Brukerforumet!Helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest Mary-Ann Hersvik

Hei!Edle Nyborg Christensen kan nok gi en del info når det gjelder dette innlegget...(Juditte er oldemor til hennes mann - min firmenning) skal tipse henne om denne diskusjonen.Så ett spørsmål som har vært oppe i tidligere debatter, hele slekten trodde Jon Ananiasson var Judittes far.. men så finner vi dåpen hvor hun er oppført som uekte og i en tidligere debatt opplyser du at John Ananiasson døydde 5/4 1874, har du en link til hvor du har funnet denne informasjonen? Hans død og begravelse?Juditte blir i såfall født 10mnr etter fars død, mor opplyser at far er sjømann Jon og presten tilføyer at hun ikke kan eller vil si mer om dette. Hun ble vel kanskje ikke trodd om hun prøvde å legge farskapet på sin avdøde mann? som tidligere nettopp også er blitt skrevet som sjømann Jon!Jeg er ikke overbevist om at Juditte var ett barn født utenom ekteskap. 10 mnr er faktisk vanlig fra befruktning til fødsel. Står det noe om dødsårsak i kildene?... :-)Min bestefar hevdet at Juditte og Henrik begge var barn av Jon Ananiassen. Teoretisk er det iallefall mulig.. At det hadde vært tvil om det nevnte han aldri, men når jeg tenker over hans måte å si det på, så kan han nok ha vært klar over at det hadde vært ett tema. Så er det jo en snodig tilfeldighet at den tilfeldige barnefar het Jon og var betegnet sjømann akuratt som hennes avdøde ektemann.Kan det hende at vi lar oss påvirke av prestens fordommer og konklusjoner her?Mvh Mary-Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.