Gå til innhold
Arkivverket

[#54828] Stauen 'Drømmeren' laget av Daniel Hagerup i 1928.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Er det noen kunstinteresserte her på lufta:-) Har en nøtt å knekke! I forbindelse med boken om billedhugger Daniel Hagerup etterlyser vi en statue av ham som vi ikke vet hvor den havnet, nemlig 'Drømmeren'. I et brev fra Gullstein på Tustna datert 1. februar 1928 skriver Daniel til direktør Høeg i Trondheim: 'Har nu faat ferdig en figur 'Drømmeren', oppreist, hænger armhulen over en gren på et træ, benene sluttet og litt bøyet, armene lagt over brystet. Hodestilling som Tord (her sikter han til en bauta som han hadde laget over Tord Foleson - ca. 3 meter høy og som nå befinner seg på Ugla i Trondheim) Det er nok det beste jeg har lavet - og nå er jeg - trods al kummer - så sjeleglad....' osv. Er det noen som kan ha en anelse om hvor denne figuren/bautaen er havnet, så ville vi blitt kjempeglade!!!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Drømmeren' kan jo også ha vært en arbeidstittel. Det er jo ikke uvanlig at et ferdig kunstverk får en annen tittel enn den kunstneren bruker under prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Direktør Høeg var en nær venn av Daniel Hagerup, så det var vel derfor Daniel Hagerup skrev til ham. Daniel bodde i Trondheim fra 1904 til 1918, og han arbeidet blant annet ved domkirken en tid, samt i stiftsgården. At statuen kan ha fått en annen tittel etter at den ble ferdig er godt mulig. Det eneste vi er ute etter er event. hvor den havnet og om det kan finnes et bilde av den. Ellers er det samlet inn en rekke bilder av verk Daniel har laget, men siden han kalte dette for det beste han har laget, og vi ikke aner hvor den har havnet, så hadde det vært svært kjekt om noen kan ha peiling på dette.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan nok dessverre ikke være til særlig hjelp her, men Daniel Hagerups egen beskrivelse av figuren er jo relativt detaljert. Vi får inntrykk av at den må ha vært såpass karakteristisk, at den burde være lett gjenkjennelig - så dersom den havnet som et offentlig utsmykningsobjekt, burde jo muligheten for å finne den igjen absolutt være til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har forstått det slik at Daniel Hagerup ofte brukte tre som materiale. Går det fram av korrespondansen om det var tilfelle med 'Drømmeren'. Materialvalget vil jo langt på vei styre hvor skulpturen kan ha havnet (f. eks. utendørs eller innendørs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Det går nok ikke fram i brevet hva den er laget av, men statuen er trolig ikke laget i tre. Heller i bronse, slik som statuen av Tord Foleson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom den var støpt i bronse, må noen ha bestilt den. Vanligvis vil en billedhugger først ha laget en modell i et annet materiale f.eks. gips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Ja, jeg vet det! I vår familie har vi nettopp en modell i gips av Kong Sverre og birkebeinere, som var et utkast av Daniel Hagerup i forbindelse med en konkurranse i Trondheim om et Sverre-monument. Så jeg regner med at 'Drømmeren' også var et bestillingsverk, men fra hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel Hagerup laget også en annen skulptur der 'malen' eller den originale modellen (i gips) har ''blitt borte''. Det gjelder en byste i bronse av distriktslege Johan Fredrik Øvrevik, som var en yngre bror av Daniel's hustru Anna Øvrevik.Johan Fredrik var lege i et kjempestort distrikt i nesten 40 år, og huskes av mange. Området dekket bl.a. nåværende Halsa og Tustna kommuner. Bysten står ved Halsa's kommunehus på Liabø i Vågland, der Øvrevik bodde.Gips-modellen (eller støpeformen ?) til bysten skal en tid ha vært oppbevart hos Johan Fredrik's sønn, avdøde Gjermund Øvrevik i Vågland. Men hvor den befinner seg nå er det visst ingen som vet. Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.