Gå til innhold
Arkivverket

[#54830] militære mannskapsruller


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

På militære mannskapsruller kan en finne informasjon om alder og fødested, men fødested er ikke alltid med. Man kan også finne iformasjon om helsetilstand og utseende, og om de er oppsittere,holdmenn(hadde kår). Nå har jeg kun sett militære ruller for Helgeland og Lofoten og da i siste halvdel av 1700-tallet og 1800-tallet frem til 1835 for Helgeland og noe lengre for Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, jeg har ikke noe erfaring med disse selv, men når jeg velger 'Militærvesen' i databasevelgeren, så står det følgende:'Noreg fekk ei eiga hær i 1628, bygd på legdsinndeling. Til dei militære kjeldene høyrer ulike rullar: ungt mannskapsrullar som fortel om dei som kunne vere aktuelle for militær utskriving, kompanirullar, som fortel om rulleførde soldatar og offiserar, og frå 1795 stamrullar med opplysningar om menn frå fødsel og så lenge dei kunne vere av interesse for dei militære.I 1860 vart utskrivingsvesenet for sjø og land samla i krigskommissariatat. Dei hadde loddtrekning av mannskap for utskriving, og hadde då loddtrekkingslister med oversyn over kven som kunne vere aktuelle for utskriving.Før 1860 vil sjømilitære mannskap vere å finne hos Innrulleringssjefane' Håper det ga et lite innblikk mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.