Gå til innhold
Arkivverket

[#54833] Famile til Borgemester i Tunsberg - Oluf Holck


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Kan noen si noe om foreldre til Oluf Holck ? Er det event noen forbindelse mellom Holck Tønsberhus og Oluf Holck ?Ett eller annet sted på nettet har jeg sett navnet Jon Alveson Kamp nevt i forbindelse med Oluf Holck, hvor kommer han eventuelt inn i bildet ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Grethe ! Hyggelig at du er på plass igjen. Ja, dette er karen jeg mener. Jeg har sett disse to innleggene tidligere, og det jeg b l a lurer på er hva som man har ment under din siste lenke, hvor det står: s.sønn Jon Alveson Kamp. Er det slik at en mener at Oluf Holck er sansynlig sønn av Kamp ? Jeg har sett ett sted at en mener å ha sett at Oluf var født Oluf Jonssønn. Det står jo lite om hvem som kan være Oluf Holcks foreldre.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har aldri truffe tpå kilder som opplyser om forfedre eller søsken til den Ole Holk i Tønsberg som var nevnt 1525. Dvs heller ingen forbindelse til slekten kamp. Per Nermo har opplysninger på sine internettsider som hittil har generert tusenvis av spørsmål i ulike debattfora, og svaret er ganske sikkert som før, at han ikke er i stand til å rekonstruere hvor han har funnet de opplysninger han har satt sammen på websiden. Når det ikke er kilder som kan koble Ole Holm til Kamp og websiden det refereres til ikke kan redegjøre for kilder som er anvendt, kan en trygt gå ut i fra at det ikke er hold i opplysningene. Ikke denne gang heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg regner med at hvis det som er sagt om Kamp tilknytning er riktig, så må event den som har postet dette kunne angi kilde. Hvis ikke blir det en 'ikke' informasjon for mitt vedkommende. Har ikke sett at noen har berørt Oluf Holck og event om det er noen tilknytning til person m samme navn m h t Tønsberhus ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg vet ikke riktig hva du mener med Tønsberghus, men dette (Lenke) er i alle fall 1525-kilden som dokumenterer at det på det tidspunktet fantes en rådmann Ole (Olaf, Oluf) Holk i Tønsberg.Hvor kona Kirsten Ingvaldsdatter er nevnt, vet jeg ikke.Er det dokumentert barn av Ole Holk foruten Laurits Holk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Etter å ha tatt en titt på et par av de andre debattene dine, Jan Erling Haugland, aner det meg at du har funnet tilbake til Ole Holk via Skjerven i Lardal.Vær da oppmerksom på (1) at det ikke er ført bevis for at Nils Mattissons kone var datter av lagmann Hans Jacobsson Lo, (2) at det er ført bevis for at lagmann Hans Jacobsson Lo ikke var gift med Anbjørg Olufsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har ikke sett kilden selv, men Anbjørg Olufsdatter opptrådte på egne vegne i 1572 - på et tidspunkt da Hans Jacobsson Lo fremdeles var i live. Det er Are S. Gustavsen som har kommet fram til dette, se Lenke.Men strengt tatt behøver man ikke bevise at Anbjørg Olufsdatter ikke var gift med Hans Jacobsson Lo. Det har aldri vært noe annet enn en påstand at de var gift, og så lenge påstanden ikke er bevist, kan ingen kreve et motbevis for å la være å tro på påstanden. Men her har vi da til alt hell et bevis, og da er saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Har fått gode innspillpå de spm jeg hadde. Innleggene fra Kristian Hunskaar og lenken til Are S Gustavsen har satt disse ting godt på plass for mitt vedkommende, så for meg er denne debatten om Oluf Holck avsluttet. Takk for alle opplysninger ! Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Den som kom med 'opplysningene' om Kamp i denne forbindelse, var vel en Vang som skrev ei bok om slekter i Vestfold. Der tror jeg det var heller lite med dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg utfyller mitt eget innlegg 8:Kirsten Ingvarsdatter er dokumentert som borgermester Oluf Holcks hustru og mor til Laurits Olufsen Holck i Laurits Nilsens opptegnelser, gjengitt i PHT bind 1 (1880), s. 152, her klippet fra (http://www.nose.dk/Norge/holch.html):Anno 1606 denn 26 nouember döde myn morbroder Oluff Holk laumandt ij Frerekstadt och war handt födt her ij Tönsberig anno 1541, hans fader Lauris Holk, hans moder Marte Jonsdotter, hans fader fader Oluff Holk borgemester j Tönsberig, hans fader moder Kyersten Jnguarsdotter, hans moder moder war höstru Tale, hans moder fader Jon Packe laumandt ij Wijgen. Anno 1574 stodt hans brullup her ij Tönsberig medt erlig pyege Yngebor Hanels Datter. Den 17 october anno 79 bleff handt raedtman ij Tönsberig. Ano 82 bleff handt byefouedt ij Frerekstadt, 86 bleff handt borgemester, anno 99 bleff handt lauman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.