Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kristinn Hegna

[#54838] Jacob Hansen Unnersbos far på Helgeroa 1665

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Egil Theie har skrevet av et skifte fra Larvik Sorenskriveri, skifteprotokoll 1 (1666-1677). SLik ser det ut:Helleraaen (i skipper Andersens Hus) 30.12.1670 (Sk.pr. 1, Fol. 20b)Schipper Hans Andersen død, g. Dorthe Jestsdtr., nu gift med Boe Bertellsen. Barn: 1. Jacob, 10 ½ år. 2. Anders 7 år. Brt: 408-”-”. Net: 372-”-”. Dessuten: Husene taxt for 100 rd. som ei kommer ved dette skifte.Jacob Hansen er min ane. Dette skiftet finner sted i 1670, og jeg hadde derfor forventet å finne Hans Andersen i databasen 'Manntall 1663-1666 for Brunlanæs prosti' [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bd10MT60&metanr=1271>LenkeMen det gjør jeg ikke. Jeg finner han som giftet seg med Dorthea Justsdatter etter Hans Andersens død, men denne Boe Bertelssøn er bare 23 år i tellingen og bor framdeles med far og brødre (og sikkert noen u-talte kvinner) på Unnersbo Lenke .Er det noen som enten klarer å finne Hans Andersen for meg eller eventuelt kan forklare hvorfor han ikke er i databasen? Kan det være at dette området ikke er med i manntallet?ps Jeg har kikket mye på denne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Mulig jeg tar helt feil, men Helgeroa lå vel ikke i Hedrum. Jeg tror de nærmeste kirkesogn er Berg eller Tanum. Alder i 166... er vel sjelden riktig, og jeg tror ikke jeg har sett mange skifter heller med rett alder på barn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Det er Gjestsdatter, ikke Justsdatter.Den siste lenken i innlegg 1 har ikke noe med skipper Hans Andersen å gjøre.Databasen med manntallene fra 1660-åra er det mye feil i (kolonner som har forskjøvet seg etc), så det kan være en grunn til at du ikke finner skipperen. Det er også mulig at byliknende bebyggelse som Helgeroa og Stavern ikke er med - jeg husker ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristinn Hegna

Takk, Kristian. Jeg har kommet til at det nærmeste - når det ikke finnes noe sogn som heter Berg - må være Vester Sougns Annex. Med gårdsnavnene i det sognet ser det ut til å omfatte Nevlunghavn og Helgeroa. Det er en Hans Andersen i det området, og jeg synes ikke det er helt usannsynlig at det er ham jeg ser etter Lenke . Gården Eisten er stor (8 huder) og kan ha hatt jord ned til eller tilhørende jordstykker nede ved sjøen hvor 'Skipper Andersens hus' kan ha ligget, tenker jeg meg. Selv om det ser ut til at gården lå et stykke fra sjøkanten (Statkart plasserer Eidsten ved Berg kirke, mellom Holgjum og Gusland).Når det gjelder Justsdatter... Jeg har sett Giest, Gest, Jest, Jes og Just når det gjelder Dorthea og søsknene hennes - tre varianter i samme skifte til og med...! Noe kan vel skyldes avskriften, men ofte var det jo sånn de skrev.God søndag. K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Han står jo som strandsitter, så han har vel bodd ved sjøen, men jeg kan ikke forstå hvorfor en person bosatt i Helgeroa skulle være ført opp under Eidstein. Eidsteins kystlinje ligger nok sør for gården. Jeg holder en knapp på at din mann ikke er med i manntallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Theie

HeiI bygdeboken for Brunlanes av L. Berg er nevnt på side 72 under eiendommen Øvre Tanum i Brunlanes at Hans Andersen var skipper i Helgeroa i 1664 og 36 år. Jeg har ikke funnet ham nevnt på DA, men jeg antar LB må ha hentet dette fra tellingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er prestens telling som ligger i Digitalarkivet, men det finnes også telling fra samme periode foretatt av fogden. Kanskje Berg har benyttet dette.Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristinn Hegna

Kanskje ved en tilfeldighet er den Hans Andersen på Eisten som jeg fant i (4) akkurat 36 år i tellingen, men det behøver ikke å bety noe. Rarere er det at Lorents Berg har plassert ham under Øvre Tanum - det er jo enda lenger vekk fra Helgeroa enn Eidstein...? Eller blander jeg sammen gårdene ved Tanum kirke med noen andre gårder i Brunlanes?En annen mulighet er at Helgeroa ble regnet som 'by' og derfor ikke er med i tellingen - men det er vel litt rart all den tid ikke engang Larvik fikk bystatus før noen år senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Theie

HeiLB har ikke plassert Hans på Øvre Tanum, men i Helgeroa i 1664. Oppført far, Anders Johnsen, er på Øvre Tanum og opplysningen om Hans er hentet fra opplysningene om Anders' barn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristinn Hegna

Å, takk skal du ha for oppklaringen! Da forstår jeg bedre hvordan det kunne ha seg. Er det da Anders Johnsens enke Ingeborg som bor på Tanum i 1665 Lenke ?Kristinn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Egil Theie

Hei(10): Ja, det skal være Ingeborg Jensd. Jens Andersen er bror til Hans. Ifølge LB skal Ingeborg være dtr. av Jens Nilsen på Nes i Brunlanes. Jens er oppført med alder 50 år i DA 1663-1666. Han er oppført med 64 år i 1664 iflg. LB. En av disse må jo være feil. Hans skal jo være født ca 1628, Jens ca 1637. Det blir da svært kort tid mellom generasjonene her. Dette kan jo tyde på at Ingeborg ikke var mor til Hans, men navnet tyder jo på at hun er mor til Jens. Så langt jeg har notert har LB antydet noe om at Anders først skal ha vært gift med en datter av Tollef Tveitane, et annet sted at Tollefs kone Anne var gm. en datter av Jon Tanum(?) (Anders Johnsens antatte far).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristinn Hegna

Jeg kikket i Brunlanes-boken til LB i dag, og da noterte jeg Jon, far til Anders Johnsen, som er far til Jens (vanfør) og Hans Andersen som er far til Jacob Hansen.Så er Ingeborg Jensdatter gift med Anders Johnsen, og det er hennes far Jens som oppgis til 50 år i 1663-1666, sier du... Mens hennes sønn Jens skal være 28 år. Ja, der blir jo vanskelig... Forøvrig skriver LB at Anders sin 'siste hustru er Ingeborg Jensdatter', noe som vel tyder på at Anders var gift før han giftet seg med Ingeborg.I Brunlanes boka har LB gjengitt en liste over alle som bor i Helgeroa i 1665, blant annet gjestgiveren Gjest Larssøn og sønnen Nils (bror til Dorte i innlegg 1), Hans Anderssøn, Hans Simonssøn, Gunnar Larssøn med sønnen Anders osv. Men i DA finner jeg disse personene oppført som standsiddere under hver sin gård: Gjest under Åmli, Hans A. under Eidstein, Hans S. under Østre Sande og Gunnar L (uten sønn) under 'Berrig' (Berg). Det underbygger vel at LB har forholdt seg til fogdens mantall som Ketil sier i (7), og ikke det manntallet som DA har lagt ut. Og/eller at det er noe rot i listene...?K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.