Gå til innhold
Arkivverket

[#54846] Portrettfotografi av en frøken/frue


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Da er vi vel tilbake til borgerskapet...Er der noe navn på fotograf eller andre ting som kan identifisere denne kvinnen, som trolig er mellom 25 og 35 år. Trolig tatt rundt århundreskiftet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bildet er tatt av M. Selmer Bergen, 'Kgl. hoffotograf'. Marcus Selmer var fotograf i Bergen 1852-1900, men ble ikke kongelig hoffotograf før i 1880, så dette fotografiet er fra perioden 1880-1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er skudd i blinde, men jeg tenker at kanskje vedkommende denne gangen er fra Skånevik men bosatt i Bergen på 1890-tallet. På Sydnesplass hos Nagel er Margrethe Helene Steffensen i tjeneste. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=berg1891&gardpostnr=10015&merk=10015#ovre>Lenke Hun er f på Milje i Skånevik, som datter av jektebygger Steffen Johannesen.eller Oline Larsdtr Milje, statstelegrafist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg blir litt forvirra her: Kjell kjem med framlegg om ei prinsesse, medan Aenfrid foreslår jenter frå husmannsplasser under Milja.Klasseskillet var visstnok større i Skåneviksbygda enn andre bygder, så det er vel tvilsomt om Schumannfrøknene blanda seg med kven som helst.Eg vil foreslå legefrua, Anna Larsdatter (f. Vikør) Wallace 1868-1935. Mannen hennar, Johan Daniel Wallace var frå Bergen, så ho kan ha nytta høve til fotografering når dei var på bybesøk.Johan i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f61301&gardpostnr=2659&personpostnr=29369&merk=29369#ovre>Lenke Familien i 1900 i Skånevik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men Kjell, Ebba BERNADOTTE Munck ble vel ikke fotografert i Bergen...Det bildet i bygdeboken er vel kanskje tatt noe senere. Kanskje hun la litt på seg slik som de fleste av oss gjør med tiden. Jeg vil anslå henne til å være rundt 30 år på bildet her, noe som tilsier at hun har født minst 4 barn. Nei, kanskje hun ikke er så mye som 30, kanskje bildet er tatt i forbindelse med deres vielse. Vet vi hvor de ble viet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.