Gå til innhold
Arkivverket

[#54857] Ønsker verifikasjon av slektslinje fra Elverum: Risberget-Sæteren-Løken


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Kan noen kommentere på hvorvidt denne slektslinjen er holdbar? Opplysningene kommer for det meste fra FamilySearch (bortsett fra de yngste generasjonene). Det er snakk om en eventuell kobling mellom Himainen-familien på Risberget i Våler, og gårdbruker Hans Engebretsen Løken (1804-1886).Hans Engebretsen Løken, f. 1804, Elverum. Død 25. 1. 1886, Rokoskogen, Løten. Gift 1838 med Marthe (eller Anne) Engebretsdatter Hovsødegården, f. 1811, Tangnes, Løten. Død 9. 10. 1887 på Rokoskogen.Anne Olsdatter (har sett henne benevnt Skjefstad), f. 2. 12. 1777, Skjærbekk, Elverum. Død 27. 6. 1871, Løken, Elverum. Gift 1803 med Engebret Hansen (Hansstuen) Løken, f. sep. 1763, Løken, Elverum. Død 16. 12. 1814, samme sted.Marthe Andersdatter, f. 1738, Sæteren, Elverum. Død 1785, Skjærbekk, Elverum. Gift med Ole Gundersen, f. 1731, Skjærbekk, Elverum. Død 1811, samme sted.Anders Henriksen, f. aug. 1692, Risberget, Våler. Død 11. 10. 1772, Sæteren, Elverum. Gift 1716 med Marthe Eriksdatter, f. 1691 på Knøsen, død 7. 7. 1765 på Sæteren.Henrik Henriksen Himainen, gift med Gjertrud Andersdatter Puranen. Bosatt Risberget (disse to er det sagt en del om i tidligere temaer).---- Dersom slektslinjen kan verifiseres: er det noen som vet noe om opphavet til Marthe Eriksdatter fra Knøsen (som var gift med Anders Henriksen)? Hun oppgis på FS å være datter til en Erik Torkelsen. Var han også av finsk slekt?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har ingen innvendinger mot den eldste delen her.Marte (eller helst Marit) Eriksdatter var datter av Erik Torkjellsson på Knausen i Våler. Erik født der ca. 1665 og død på syndre Knausen 1745. Han var gift med Mari Knutsdatter f. ca. 1660 på austre Jerdrum i Våler og død 1752 på syndre Knausen.Erik var ikke av finsk slekt, men hadde flere generasjoner før seg på Knausen, etter navnene å dømme. Vi finner flere Erik og Torkjell bakover. Problemet er Eriks far. Enkelt forklart kan det se ut til å mangle et ledd mellom Erik og de eldre greinene han ser ut til å tilhøre. Forklaringa kan være så enkel som at faren har fått barn i veldig høy alder eller at Eriks far en periode har bodd et annet sted enn Knausen. Her gjenstår det en del arbeid i håp om å finne en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk for 'sjekken', og for den utfyllende informasjonen angående Erik Torkjellsson Knausen! Det hadde vært interessant å få vite hva du har angående hans (eventuelle) forfedre. Vet du noe forresten noe mer om slekta til Mari Knutsdatter fra austre Jerdrum?Dette er litt utenfor temaet, men når vi først snakker om slekt fra Elverum og Våler - du skulle vel ikke vite noen ting om en viss Jens Iversen, som var gift med Dorte Hansdatter (Ulvengbakken) f. 1771 i Elverum? Denne Jens var far til Hans Jensen f. 1792, gift med Anne Gulbrandsdtr Finstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hans Jenssen, dpt. 30.12.1792, uekte sønn av gevorben soldat Jens Iversen Balkestua fra Løten og Dorte Hansdatter Rotberget. Dorte Hansdatter er rimeligvis identisk med den Dorte Hansdatter, dpt. 3.3.1771 i Elverum, som var uekte datter av tjenestedreng Hans Persen og Siri Jensdatter Ulvengbakken.Men jeg tror du er på feil spor her. Hva er begrunnelsen din for at det er denne Hans Jenssen som var gift med Anne Gudbrandsdatter Østjordet (Finstad)? Da de gifter seg 28.11.1818 er Hans nevnt med Fjellet som tredjenavn. Mener derfor han heller er identisk med Hans Jenssen, dpt. 20.5.1793 i Elverum, sønn av Jens Hallvordsen og Siri Embretsdatter Fjellsvea (Fjellet) i Sørskogbygda.Til spørsmålet i innlegg 1 om Anne Olsdatter fra Skjærbekk er lik Anne Olsdatter i Hansstua av Øver-Løkja, så er jeg også i den tro, uten at jeg kan dokumentere det ennå. Men ting tyder på det. Tror imidlertid jeg ville latt det stå åpent så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Det rare er at begge de to Hans Jenssønnene mangler i 1801-tellinga (Digitalarkivets versjon). Men de må ha vært i live, for de er begge konfirmert:Hans Jenssen Rotberget 20.11.1808 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9167&idx_id=9167&uid=ny&idx_side=-116>Lenke).Hans Jenssen Fjellet 22.10.1809 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk for utfyllende informasjon, Ronny. Er egentlig ikke så mye for meg å kommentere - det er tydelig at jeg må ha funnet feil Hans Jensen. Men vet du hvem 'min' Hans Jensen (døpt 30. 12. 1792) var gift/fikk barn med? Og slekta til Jens Iversen Balkestua og Dorte Hansdatter videre bakover?mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Forresten, kanskje jeg er helt på villspor når det gjelder Hans Jensen! Den personen jeg er ute etter er han jeg mener var far til Jens Hansen, f. 1820, som reiste til Sparbu i Trøndelag og giftet seg med Ingeborganna Pedersdatter Tranaplass (f. 1808).Kanskje det er best å bruke Jens som utgangspunkt. Bør det startes en ny tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.