Gå til innhold
Arkivverket

[#54862] Døtre av Ole H.Qvamme Alta, gift i Molde.Kjenner noen til ektemennene,Steen/Berg


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Hei,Jeg har funnet to av døtrene til Ole Halvorsen Qvamme gift i Molde.Susanna Qvamme gift i 1820, Molde, med Christoper Olsen Steen, 39 år.Innført øverst på høyre side: Under Susanne står det: 'for Johan Berg', som gifter seg med søsteren Ane Marie Elisabeth Qvamme. han heter Johan Jeremias Berg.Greier noen å tyde resten?[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070911630361.jpg>LenkeSusanne bor i Tønsberg 1865, på Hospitalet med hospitalmedlemmer, og er registrert fra Alten, Fin. Jeg finner det rart at hun er kalt Fin. Faren er fra Lom, men moren Anne Marie Hansdatter kan kanskje vært finsk.Lenke1818 Molde: Ane Marie Elisabeth Olsdatter Qvamme, født i Alta 1789 og Johan Jeremias Berg. Forlovere Petter Møller og Jøran?? Krogh.Greier noen å tyde de siste ordene? Nr. 6 side 2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May-Britt Engebrigtsen

HeiLenke nr. 2 virker ikke... Men kanskje hun ikke er finsk ( Fin. ), men at det står for finnmark og at det skal være Alta (Alten ) ? Siste link står det 11. Augusti.Mvh Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Har funnet førstefødte til Johan Jeremias Berg og Ane Marie Elisabeth:Født 30 mars 1819 Oluf Berhoft.Nr. 3, første side:[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070911630245.jpg>LenkeFødt 1820 Anna Birgitta Berg av Johan Jeremias Berg og Ane Marie Elisabeth QvammeNr. 6 side 2Lenke1823 Ingeborg Christine, av Johan Jeremias Berg og Ane Marie Elisabeth Qvamme. Fadder: Kjøpman Ulich (Familien holdt til på Tamsøya, Kjelvik i Finnmark) og Petter Møller,(Han heter Petter Richart Møller og er gift med Ingeborg Antonette Øvre), Henrik Øvre og Tretzov KroghNr. 7 side 2LenkeBarn av Johan Jeremias og Anne Marie Elisabeth, født 26. juli 1820 Konnov ChristianNr. 11 side 1LenkeBarn av Tollbetjent Johan Jeremias og Anne Marie Elisabeth, født 6. jan 1831 Johan Emanuell og Anton Mathias BergNr. 3 side 1.LenkeBarn av Tollbetjent Johan Jeremias og Anne Marie Elisabeth, født 18 mars 1834 Knut Even BergNr. 7 side 1LenkeBarn av Susanne Olsd. Qvamme og Christoper Olsen Steen:1824 Molde: Christine Marie Steen.Nr. 9 side 2Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg prøver å legge inn ei ny lenke:Susanne bor i Tønsberg 1865, på Hospitalet med hospitalmedlemmer, og er registrert fra Alten, Fin. Jeg finner det rart at hun er kalt Fin. Faren er fra Lom, men moren Anne Marie Hansdatter kan kanskje vært finsk.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Som May-Britt allerede har påpekt i innlegg(2): Fødested 'Alten Fin' står ganske enkelt for 'Alta i Finnmark'.Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Odd Villy og May-Britt,Takk for innspillet. Det høres logisk ut. Det jeg er ute etter her, er hvem mennene Steen og Berg er av. Det er jo både Berg og Møller i Alta / Loppa, men jeg finner dem ikke født her.Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Gry - dette er den Ane Marie Hansdatter som jeg har lett etter lenge. Jeg er temmelig sikker på at forkortelsen Fin står for Finnmark. Har ikke funnet opphavet hennes, men har heller ikke sjekket i kirkebøkene ennå.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Birthe Marie Olsdatter Qvamme gifter seg den 22.sept. 1828 med Gjert Mathisen. Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde hva som står som hans fødested? Siste ordet er Lofoten, men hvor: LenkeStein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Det kan det definitivt stå, og det er også den sannsynlige løsningen. - Burde ha tenkt på denne selv. Men til min unnskyldning så var jeg for fokusert på Lofoten :-OStein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Tolking av vielsen til Anne Maria Elisabeth Qvam (Molde 1817):No 6. Ungkarl Johan Jeremiass: Berg og Anne Maria Elisabeth Qvam. Sp. Hr Petter Møller Amtmand Krohg. Copul: 3 August. Havt Kopperne.Vær oppmerksom på at det er patronymikonet Jeremiassen som oppgis i Johan Jeremiass: Berg, altså Johan Berg sønn til Jeremias Berg. Ellers så er vel 'Amtmand Krohg' identisk med amtmann Hilmar Meincke Krohg, amtmann i Finnmark 1806-1811, senere amtmann i Romsdals amt.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Odd Villy,Du har en super tolking, tusen takk. Det er ikke usannsynlig at det er amtmannen i Finnmark. Det ser ut som store deler av Ulichfamilien pendler til Molde.Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

3 nederst på den høyre siden. Såvidt jeg kan se er dette vielsen mellom Ole Halvorsen Qvamme og Ane Marie Hansdatter. Jeg klarer ikke å få noe mer fornuftig ut av dette som bringer meg noe nærmere hvor denne Ane marie Hansdatter kom fra. Men hvilken date er dette?Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Stein Ole,Datoen er 2 august 1786, og forlovere er Niels Ingebrigtsen, Wolstrand og Lensmann Rasmus Andersen.Jeg prøver å finne Steen og Berg, som kanskje kan lede til damen.Her er noen kandidater på Johan Jeremiassen 1801.LenkeOg det kan godt være denne, da navnet Østensen er i Qvammeslekta:Marit Jonsdotter f.ca. 1715, d. 1790. Gift 1748 med Hallvor Syverson f.ca. 1725 på Sygard Marstein g/bnr. 66/1, d. 1775.'Lom Bygdebok: Marit var datter til Jon Østensen Kvamme d.ca. 1733, gift med Gunhild Andersdtr. f.ca. 1676, d. 1744. Hun var yngst av tre søsken: ei Marit f.ca. 1704 gift til Vågåsarøygard, og Østen f.ca. 1706 som overtok gården, men ga den fra seg i 1749 til den yngre søstera Marit og svogeren Hallvor Syversen fra Marstein.Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei Stein,Nå har jeg funnet Gjert Mathiassen. Han er gift i Waagen i Nordland, før han kommer nordover til Hopseide på Lebesby. Som du ser har han en sønn som heter Hartvig. Birthe Marie har en bror kalt Hartvig Olsen QvammeBirthe Marie Olsdatter Qvamme får først et uekte barn: Karen Helene med Nils Andersen før hun gifter seg med Gjert som hun er tjenestejente hos.LenkeEr det noen som kjenner familien på Waagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Steinar Olsen

heiHartvik Gjertsen blir gift her i Gimsøy, Vågan i 1816 [url="http://www.geocities.com/vaagan_2000/e1815-16.htm>http://www.geocities.com/vaagan_2000/e1815-16.htm 30 november pige Bertina Michelsdtr. unk. Hartvig Gjertsen, leiglænding paa KlepstadBertinas mor skiftes det etter på Barstrand i Gimsøy 7/8-1825 Hun er da gift 2. g. m. Jakob Jensen. Formue 261-3-8, gjeld 118-4-19.Hun heter Anne Berentsdtr og barna var1. Daniel Mikkelsen 31 år gift på Gimsøy2. Peder Mikkelsen 27 år på Barstrand3. Edias Mikkelsen 26 år på Vinje i Gimsøy4. Simon Mikkelsen 15 år5. Berentina 29 åg gift med Hartvig Gjertsen bosatt i Østfinnmark6. Øllegård Mikkelsdtr 24 år Barstrand7. Anne Marie Mikkelsdrr 22 år i Henningsvær8. Berit Mikkelssdtr 18 år tjener på Saupstad, GimsøyKaren Mikkelsdtr 18 årher er familien i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.