Gå til innhold
Arkivverket

[#54865] Hvor ble det av Ole Ottersen f. 1860 fra Hedemark?


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Ole ble satt som far til Jørgen Rusten i 1887 I Stor-Elvdal Han nektet og stakk av. Myten sier han dro til Amerika, men vi har ikke funnet han der.Kjenner noen til han??Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Grethe,Takk for svar. Jørgen er min manns bestefar, MEN det har alltid vært et stort spørsmåltegn ved hvem som var hans far.Det finnes en Ole Ottersen i Stor-Elvdal som er f. i 1864, men i kirkeboka står oppført en som er f. i 1860. Denne skal visstnok ha nektet farskapet og stakk av gårde.Min svigermor er nå død, og ingen har funnet ut hva som var sannheten. Dessverre bor vi slik til at statsarkivet på Hamar er vanskelig å komme til. Derfor prøver jeg denne utveien.Vet noen noe om Ole? Evnt. når Ole Ottersen f. i 1864 døde. Jeg har ikke funnet han død i kirkeboka på digit.arkivet fram til 1918, og etter det er boka sperret.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei,Jeg har også leita etter Ole Ottersen. Min manns bestefar er søskenbarn med Jørgen Rusten så da er han vel i slekt med din mann.Jeg har sett litt på de to familiene som er på Krokeggen i 1865. Det ble enda mer interessent da jeg fant ut at det var to som var født i Øyer. Er ikke helt i mål der enda.Ved Jørgens dåp står det at Ole bor på Knuts-Mykleby. Har du funnet vielsen til Ole Ottersen og Sina Gjermundsdatter ? Det er interessent å finne ut hvor Ole bodde da.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Tordis,Takk for svar.Jo da, mannfolkene våre er nok i slekt. min er barnebarn til Jørgen.Jeg har ikke fått sett etter vielsen ennå, men har tenkt til å sjekke i ettermiddag. Prøvde å finne Ole død, men det gikk bare til 1918 så han levde etter det. Har også litt problemer med å komme meg til statsarkivet på Hamar da veien er lang og kronglete, og det blir en lang heldagstur. Ble eitrende sint da jeg oppdaget at min svigermor hadde betalt flere tusen kroner for noe som bare var spurt om her på digit.ark.Ole har visst alltid vært en nøtt. Myten har gått på at far til Jørgen var en svensk prins, og at Ole bare ble skrevet som far. Tenkte jeg skulle prøve å finne ut av det, de kan jo ikke bare ta et navn ut av løse luften.Hyggelig om du hører fra deg igjen. Jeg har e-post. Inger.tyslandalfakrøllgetmail.noMvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.