Gå til innhold
Arkivverket

[#54866] Inger Sørensen fra Halden f. 1679 kom til Voss med oberst de Wahl?


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kanhende kan noen hjelpe meg med paret Inger Sørensen og Lars Olsen, som kom fra Østlandet til Bolstadøyri?I 1782: Evanger Annex Sogn Dom: Reminiscere Inger Sørensd: Fossen f 103 aar fød paa Friderichshald 1679, gifft 1707 med Lars Olsen, med ham 6 Barn, (i 1734 gift med Joen Johannes Fossen, 1 Barn?)'I Evangerbok band I på Bolstadøyri:Matrikkelen 1723 seier at Lars Olson var gjestgjevar og øltappar og betalte 1 rd. i skatt. Lars Olson var gift med Inger Sørensen frå Fredrikshald f. 1679. Lars Olson var truleg innflytter, og Anders D. Lavik meiner han kom til Bolstadøyri samstundes som oberst de Wahl kjøpte garden Bolstad.Ein finn ikkje kva år Lars døydde, men Inger gifte seg oppatt 1734 med Jon Johannesson Tyssen f. 1705, død på Tyssen 1768. Inger død på Tyssen 1782, 103 år gml.'Jeg har funnet barna Carl 1722, Philip 1726, Anna 1727 og Kristian 1730, men synes vel ikke helt deres fødselsår stemmer overens med at mor var født i 1679.Kristian bostatte seg i Rasdalen (i fjellet over Bolstadøyri), og flere hans etterkommere flyttet til Sund -og er mine aner.Noen som kjenner til denne familien, og av særskilt interesse; koblingen til Halden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har to spørsmål som kan være nyttige å få avklart først, før jeg dukker ned i fredrikshaldkildene:1) Det skal være Inger Sørensdatter, ikke Sørensen ?2) Står fødselsåret (1679) noe sted i en kilde fra 1700-tallet, eller er det kun en slutning gjordt i nåtid på bakgrunn av hennes aldersoppgave (103 år) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hun er også omtalt som Sørensen, men det er nok Sørensdatter som er det riktige. Her vigselen i 1734 (høyre side): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11768&idx_id=11768&uid=ny&idx_side=-24>LenkeDet lille jeg har (nevnt over) er annenhånds informasjon, gjengitt i Evangerbøkene, og ved dødsfallet (se andre kolonne på venstre side her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det står også i den siste lenken (innlegg 3) at Inger Sørensdatter ble gift med Jon Johannes Fossen i 1727, mens vielsen ovenfor jo, som vi ser i første lenke ovenfor, fant sted 1734. Kildeinnførselen ved hennes død er dermed upålitelig.Hva vet vi med sikkerhet om tidspunktet for vielsen med Lars Olssen ? Kan f eks 1720 være et mer korrekt årstall, i steden for 1707 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det står vel at hun var gift med Joen Johannes. Fossen ETTER 1727 - det kunne muligens antyde at hennes første mann døde i 27?Jeg må se nærmere på barna også - hvem som er oppført som far - og når de faktisk er født.Takk for engasjement Tore! All hjelp er kjærkommen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Slik jeg tyder det, står det at hun ATTER (ikke etter) 1727 giftet seg med Jon Johannes. Fossen.Derved er hele denne innførselen i kirkeboken feilfull, siden ekteskapet sto 1734.Jeg antar at Inger Sørensdatter var født en gang mellom ca 1695 og 1703, dvs at hun giftet seg ca 1720 i ung alder.Det var mange menn ved fornavn Søren i Fredrikshald i denne tidsperioden (omkr 1685-1705) som aldersmessig kunne være hennes far: Søren Anderssen på Loftet, herr Søren Arvidsen Halden, Søren Eriksen daglønner i Tistedalen, Søren Eriksen Kamp daglønner, Søren Gundersen, Søren Hanssen, Søren Jenssen skipper, Søren Jørgensen, Søren kobberslager, Søren Larssen Berg skolemester, Søren Larssen i Tistedalen, Søren Olssen, Søren Olssen smed, Søren rebslager, Søren Schavenius, Søren Simonsen Randers. Søren Sørensen skredder, Søren Svendsen, Søren Trulssen og Søren Wærn.Hva vet du om Lars Olsen før 1723 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Tore, meget mulig du har rett. Jeg leste 'ætter', men det skal nok være atter.Jeg vet dessverre ikke noe mer om Lars Olson, annet enn at han i 1723 var gjestgiver og øltapper på Bolstadøyri. Jeg forstår at det kan være for tynt å komme videre med på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Finnes det forresten kilder for Fredrikshald rundt 1679, som kunne være med på å utelukke dette som korrekt fødselsår? Det er jo rimelig usannsynlig at hun får barn i 1730, som 59-åring. Innførselen i 1782 indikerer jo sågar at hun fikk barn med Joen som hun giftet seg med i 1734!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg mener at det ikke er nødvendig med flere kilder for å utelukke et fødselsår så tidlig som 1679. Argumentene imot dette året foreligger i tilstrekkelig grad. Hun må være født senere. F eks, som jeg nevner ovenfor, i tidsrommet 1695-1703.Hvis du ikke vet mer om Lars Olssen enn at han var gjestgiver 1723, så har du en lang vei å gå i å granske kildene vedrørende Bolstadøyri, hvor nå det enn skulle være. Ikke nødvendig å grave mere i fredrikshaldkilder med det første. Det må jo finnes en hel drøss med kilde rom Lars Olssen, før 1723, som kan medvirke til å opplyse hvor hans svigerforeldre bodde, hvilke yrker de hadde, hvor Lars og Inger giftet seg osv osv. Var Lars Olssen selv fra Fredrikshald ? Når tok han borgerskap ? Tok han borgerskap i Bergen eller Trondhjem ? Når opptrer han første gang på dette stedet, - i fogderegnskapene ? Svar på slike spørsmål, som det finnes tilstrekkelig med kilder til å besvare, kan alle føre til mer kunnskap om Ingers foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Der var vi visst på samtidig. Takk for innspill!Jeg vet dessverre svært lite. Bolstadboken har: Foreldra til Kristian var komne austfrå med oberst de Wahl, som kjøpte garden Bolstad i 1721. Bolstad/øyri ligger i Evanger sokn, Voss prestegjeld. Jeg vet ikke om Lars Olsen tok borgerskap i Bergen. Det er selvfølgelig verdt et forsøk å lete der.Mitt håp var at andre kunne ha støtt på de samme, eller kjent til denne oberst de Wahls levnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Vaksdal

I boka 'I Kongens teneste' av Egil Øvrebø finn eg på s. 124 nr. 086 Lars Olsen Houge utskriven 10.11.1709 til Faste Nordhordlenske Kompani.Bl.a. mønstra kompaniet ved Halden i juli 1717 og han kom heimatt med kompaniet 30.09.1719Frå 1718 ser det til at han har vore korporal under de Wahl i Nordhordlenske Livkompani.På s. 362 i same står det at han var utskr. frå Skjold skpr. (Fana)Vedk. Jon Johannesson trur eg du skal lesa 'Tøssen' (Tyssen) istf. for 'Fossen'Kan Inger vera f. 1697 istf. 1679 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Ivar,Takk for nyttige innspill! Veldig kjekt å komme litt videre med denne, og det gjør jeg jo her. Jeg går fra å vite lite eller ingenting om Lars Olsen, til å få en så tydelig peker. Tusen takk!Skjold skipreide, omfattet vel storparten av Fana prestegjeld, Årstad sokn og deler av Haus prestegjeld. Eneste Hauge jeg kan finne i området i dag, er Hauge som ligger mellom Espeland og Lone i Arna, og da er vi vel fortsatt innenfor gamle Skjold?Er det kanskje noen som har bygdebok for Haus, og kan gjøre et oppslag på Hauge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har lagt ut et eget innlegg med bønn om oppslag i bygdebok for Haus. Jeg finner dog ikke Houge i Haus i manntallet 1701, ei heller en Lars Olsen som er soldat, så jeg er litt usikker på om det er rett spor - for denne er vel for ung:Lars Olsen N. Bratland, 8 år, tjener, fød paa Houge i Hous gield: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=58&filnamn=1701sba&gardpostnr=114&merk=114#ovre>LenkeEllers finner jeg noen Lars Olsen her og der, som er soldater i 1701:Lars Olsen Tvet, Os, 21 år, tjener, soldat: LenkeLars Olsen Øfsthuus på Windsand, Voss, 25 år, tjener, Soldat, Lejlending, LenkeOg i Fana, en Lars Olsen Schiold, 20, tjener fød paa Schiold, Lejlending. Riktignok ikke soldat, GARDEN Skjold nevnt, og det var andre soldater på gården:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.