Gå til innhold
Arkivverket

[#54873] Hvem var hustru til Kristoffer Kristoffersen, f.1753, Kvæfjord ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiJeg holder på å overføre data fra min første database og sjekker samtidig om mer data har blitt tilgjengelig siden jeg registrerte de første gang.I den forbindelse har jeg funnet en uoverenstemmelse:Jeg har Kristoffer Kristoffersen f.1753 som 'uekte barn av Ælen Torlovsdatter i Strømmen' og hans hustru Ingeborg Ediasdtr. f.30 Mai 1756. Vielse 26 Sep 1773.Men på IGI ser jeg nå at han står med hustru Ana Maria Abrahamsdtr f.1747. Hun er datter av Edias Nielsen.Med hensyn til barna, så stemmer det med 'min' familie og sønnen Kristoffer Kristoffersen er personen jeg følger videre i slekten. Jeg ser også at to av barna er døpt Edias og det er jo en pekepinn mer i retning av 'min' familie.Men jeg vil jo helst ha rette personer og håper at noen kan bekrefte/avkrefte det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg greide å finne noe i kirkeboken for Kvæfjord. Faktisk fant jeg TO vielser. Både Kristoffer og Ana Marias 2.søndag i advent og Kristoffer og Ingeborgs 2.juledag.Problemet nå er å vite hvilke barn som hører til hvilket par, for kun farens navn står ved dåpen.Jeg tror at det på IGI er listet opp barna fra begge par under Kristoffer og Ana Maria, for noen av dem hører helt sikkert til det andre parret.Se her:LenkeBarn nr. 1, 4, 6 og 10 har jeg på min liste og i tillegg ser jeg det som sannsynlig at begge guttene med navn Edias også hører til der.Et barn er født januar 1777 og et juni 1777, så her er helt klart rot i systemet.Jeg får holde meg til mine opprinnelige data og så bare gjøre dere andre oppmerksom på feilen!Kan man gjøre noe med dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Det er nok 2 helt adskillte familier dette. Jeg legger det inn her slik som jeg har registrert det. Om du finner uoverenstemmelser med dine registreinger tar jeg gjerne i mot opplysninger. (toan-ber(krøll)online.no)Familie 1:1. Kristoffer Kristoffersen, født 1753 i Straumen, Kvæfjord, (sønn av Elen Torlovsdtr) døpt 2 sep 1753 i Kvæfjord kirke, bosted på Hunstad, Kvæfjord. I kirkeboken ved dåpen står: Ælen Torlovsdatters uægte barn av Strømmen. Han giftet seg 26 des 1773 i Kvæfjord kirke, med Ingeborg Margrethe Eidiasdtr, født 1756 i Hokland, Kvæfjord, konfirmert 1772 i Kvæfjord kirke, bosted på Hunstad, Kvæfjord. Barn: 2 i. Ingeborg Maria Kristoffersdtr født 26 jan 1776. 3 ii. Nils Kristoffersen, født 12 jun 1777 på Hunstad, Kvæfjord. 4 iii. Kristoffer Kristoffersen født 1785 på Hunstad, Kvæfjord, død 1865 i Bogen, Kvæfjord 5 iv. Karen Maria Kristoffersdtr, født 1788 på Hunstad, Kvæfjord.Familie 2: 1. Christopher Christophersen, født 1745 på Forøy, Kvæfjord, død 1812 på Finnsæter, Kvæfjord.Han giftet seg (1) 5 des 1773 i Kvæfjord kirke med Anne Maria Abrahamsdtr, født ca 1750 på Strand, Kvæfjord, (datter av Abraham Thomesen og Anne Mikkelsdtr) død 1781 i Finnsæter, Kvæfjord.Barn: 2 i. Anne Christophersdtr, født 1774 på Forøy, Kvæfjord. Var ugift tjenestepike på Strand i 1801. 3 ii. Mette Maria Christophersdtr, født 9 jul 1775 på Forøy, Kvæfjord. 4 iii. Michel Christophersen født 26 jan 1777, død 1815 5 iv. Sirena Christophersdtr født 20 mai 1778, død 1848 6 v. Nils Jørgen Christophersen, født 24 sep 1781 på Finnsæter, Kvæfjord, død jan 1784 på Finnsæter, Kvæfjord.Han giftet seg (2) ca 1782, med Anne Gurine (Smith) Nilsdtr, født 1754 i Ukjent fødested ? ?, død 19 okt 1841 i Finnsæter, Kvæfjord.Barn: 7 vi. Eidias Peder Christophersen, født 29 jan 1782 på Hunstad, Kvæfjord, død som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.