Gå til innhold
Arkivverket

[#54889] Selsbak, Strinda, Sør Trøndelag, ca. 1770-1780


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

HeiI kirkebøkene for Strinda finner jeg på slutten av 1700 tallet Elias Jonsen Selsbak, Ole Jonsen Selsbak og Johannes Jonsen Selsbak som alle er gift og døper barn på denne tiden. Er det noen som kjenner til denne slekten og vet om de 3 er brødre og hvor de kom ifra?Jeg leter etter foreldre til 3 menn bosatt i Trondheim på begynnelsen av 1800 tallet. Den eldste Elias Eliesen vet jeg ikke hvor er født,men jobbet i Trondheim som fælbereder, brødrene Ole Eliesen, født ca. 1776, jekteskipper, og Christian Eliesen født ca. 1780, angelmaker, skal begge være født i Strinda. Har nå gått gjennom kirkebøkene for sognene i Strinda for nevnte tidsrom og jeg finner kun en av brødrene døpt, Christian. Han blir døpt i 1780 med Elias Jonsen Selsbak som far. Er det noen som kjenner til Selsbak slekten og vet navnene på barn eventuelt foreldrene til de ved navn Jonsen Selsbak på Strinda?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Elias Johnsen Selsbakk mener jeg er far til John Eliasen Uglen nevnt i tema 54214 (nest siste avsnitt). I såfall tror jeg han opprinnelig kommer fra Støren i Gauldal (gården Sneen eller Snøan). Slekta vil da være å finne på bl.a gårdene Sneen, Aune, Bones.Det finnes ett skifte litt utpå 1800 tallet som klargjør endel om slektsforholdene rundt John Eliasen Uglen, men desverre er det mange år siden jeg jeg jobbet med denne delen av slekta mi og jeg har ikke noe informasjon om dette skiftet nå. Jeg lurer på om jeg ikke fann skiftet nevnt blant Digres notater på Statsarkivet Trondheim. I såfall kan en prøve seg med navnene Ugla, Selsbakk, Lerfaldet der.Jeg mener å ha sett at Elias Johnsen Selsbakk var møller av profesjon.Beklager at jeg er ganske upresis med detaljer her, men jeg har ingen notater tilgjengelig. Dette er derfor hva jeg mener å huske. Så du får ta alt dette med en klype salt.Hvordan vet du forresten at Elias Eliasen, Ole Eliasen og Christian Eliasen er søsken?Jeg har no sett litt på FS og mener at Anders Mogensen Aune gm 1724 Kari Pedersdatter Bones er John Eliasen Uglens mor Kari Olsdatters mormor og morfar.Det skulle vært moro å vite om da Mogens Andersen 68år som var gårdbruker på Selsbakk 1801 også kunne være sønn av Anders Mogensen Aune.Vel jeg ser her i FS at det faktisk er en Mogens Andersen gm Mali Olsdatter i Støren 1769. Dette må vel være bekreftelse nok på at folka på Selsbakk kommer fra Støren. Da har vel Elias Johnsen vært hos slektningene sine på Selsbakk. Elias Johnsen Selsbakks kone Kari Olsdatter var da såvidt jeg kan forstå niese av gardmannen Mogens Andersen på Selsbakk. Se mantallet 1801.Skal bli interessant å se om dette stemmer i forhold til bygdebøkerne for Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiTusen takk til deg Torkild for informasjonen. Angående de 3 brødrene kan jeg ikke være 100 % sikker før jeg finnEr skiftet etter Elias og Christian, har protokollene her i Ålesund nå og håper å bli ferdig med det før jul. Det skulle være en flott julegave om jeg da fikk bekreftet dette med 100 % sikkerhet, selv om jeg føler meg 90 % sikker allerede.Elias og Christian finner jeg i FT 1801 for Trondheim, da bor Christian hos den eldre broren som er 36 år og enkemann. Ole er også i Trondheim ved FT 1801, han er da ugift. Fra der og fremover til ca. 1840-50 har jeg fulgt dem via kirkebøkene for Domsognet og Vår Frue kirke. Og jeg føler meg rimelig sikker på at de er brødre utifra alder og at de går igjen som faddere på hverandres barn samt som forlovere ved bryllup. Det var derfor jeg håpet på at noen skulle sitte med navn på Elias Jonsen sine barn, for da å få bekreftet om jeg er på rett spor. Det er den eneste jeg finner for det tidsrommet i Strinda, som har en sønn ved navn Christian på riktig fødselsår, har sjekket noen år foran og bak også. Kommer også over noen jenter som jeg har mistanke til som søstre, men er ikke sikker. Den ene heter Ragnhild Eliesen, hun går også igjen blant faddere, og så finner jeg en Berith, men hun vet jeg ikke så mye om. Jeg mener at jeg skal ha skiftet for Ole liggende, men så var det dette med tyding da :)). Har også dødsdato på Elias og Christian, og håper å finne deres skifte til helgen.Skal forhøre meg med Statsarkivet i Trondheim om de kan sjekke Digres notater for meg.Men stemmer dette er jeg jo allerede langt på vei videre, mangler kun en 'missing link'. Men er jo da også for meg over på helt ukjente geografiske områder. Så dette skal bli morsomt å finne ut av.Tusen takk til deg også Astrid for linken til Refseth sine sider.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har trodd at Elias Johnsens kone Kari Olsdatter var datter på Bjørgen dvs datter av Ole Olsen Bjørgen og Ragnild Andersdatter Aune f.1724. Jeg kan ikke se at hun er med blant barna til Ole Olsen Bjørgen og Ragnil Andersdatter(Aune) hos Refset. Kan jeg kanskje ha tatt feil. Dette passer jo også godt når det gjelder oppkalling (Ragnhild).Jeg mener videre at det finnes et skifte etter Peder Iversen Bones i Trondheim, som viser at han drev krambodhandel der og sagbruk i Trolla. Jeg mener også at det der går frem at han var gift på nytt. Han døde visstnok på veien mellom Trondheim og Trolla. Jeg mener å huske det er ett velstående og noe omfattende skifte.Jeg må sjekke videre rundt disse tingene når jeg får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiGjelder dette Peder Iversen Bones født 1656? Vet du hvilket år han døde, den eldste filmen jeg har på lån over skifter starter på 1700 tallet en plass. Da kunne jeg sett om jeg fant det samtidig.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til 5:Under Sørstu Aune i bygdeboka:Ragnhild Andersdatter Aune (1724-1799), gift med Ole Olsen Bjørgen. Bondefolk i Utstu Bjørgen.Under Utstu Bjørgen:Kari Olsdatter Bjørgen f. 1741, gift 1770 med Elias Jonsen Sneen. På Foldstad i 1811.Under Innistu på Snøan står det at sistnevnte par bodde på Foldstad ved skiftet etter Elias' bror Jens i 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til 6: Jeg vil anta at dette skiftet ble foretatt i perioden 1720-1740 eller der omkring. Men dette er jeg ikke sikker på. Jeg er idag langt hjemmefra og har ikke noen notater med her. Jeg kommer hjem imorgen, så jeg får foreløbig ikke sjekket med andre hjelpemidler enn de som er på nettet (de har jo etterhvert er blitt ganske omfattende og til stor hjelp).Det er også forøvrig enda flere med etternavn Bones som figurerer i Trondheim på denne tiden. Jeg tror ikke de hører til samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det ser jo ut som om de ikke vet når han døde (ikke begravet i Støren), så dette passer vel bra med at han da forhåpentligvis vil være å finne i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiTil 7. Da ser det muligens ut som dette allikevel er feil Elias Jonsen. Den eldste av brødrene jeg kjenner til, Elias Eliesen er i FT 1801 36 år, altså født ca. 1765. Om Elias Jonsen og Kari Olsdatter ikke blir gift før 1770 er de vel på den tiden muligens litt ung for å være hans foreldre?Men hvem er da den Elias Jonsen Selsbak i kirkebøkene for Strinda? Er det samme ekteparet som på Folstad? LenkeDåpen til Christian er nest nederst på høyre side, første rad. Er dette da ikke den Christian som er i Trondheim i FT 1801. Han skal være født i Strinda i flg. borgerbrevprotokollen for Trondheim, og dette er den eneste som passer flott inn med alder og alt, Ole skal også være født der men hans dåp finner jeg ikke.Nå trenger jeg virkelig de skiftene! Får håpe jeg lykkes i løpet av uken. Dette blir årets gåte for meg, selv om jeg har jobbet med den til og fra i 6 år. Takk for hjelpen så langt, begge to.mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det er ikke mye tvil om at denne Christian Eliasen f.1780 er sønn av Elias Johnsen Sneen gm Kari Olsdatter Bjørgen. Problemet er Elias Eliasen. Kanskje er han ikke bror til Christian, eller kan det være at han er en halvbror, født utenfor ekteskap?Christian er forøvrig ett navn som no og da dukker opp i flere slekter i Støren uten bakgrunn i oppkalling. Kanskje oppkalling av kong Christian på slutten av 1600 tallet?Når det gjelder Ole Eliasen er han kanskje født i Støren?Ifølge FS er det en Ole Eliasen Hofjen døpt 4 september 1774 i Støren og en Ole Eliasen Hovinsøjen døpt 7 desember 1777 i Støren. Kanskje en av disse kan være din Ole Eliasen?Det finnes en Elias Eliasen Krogstadøyen døpt 29 Nov 1761 i Støren. Ett annet problem jeg tror jeg må sjekke er min John Eliasen Uglen. Jeg finner verken giftermål eller dåp til hans barn ved hjelp av FS. Jeg får sjekke i kirkebøkerne imorgen. Jeg har fra nå av ikke tilgang til nettet før utpå dagen imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiVel det gjelder muligens å ta en liten pause og tenke seg om. Har nå kommet hjem fra jobb og funnet frem alle papir jeg har om denne Ole Eliesen, som er 'min' stamfar. For omtrent 3 1/2 år siden var det en slektsgransker i Trondheim som tok på seg et lite oppdrag for å prøve å løse denne saken for meg. Han kom heller ikke helt i mål, men noen gode tips hadde han, og her har vi ett om Ole LenkeNederst på første side blant konfirmanter i 3 rad, finner vi Ole Eliesen Selsback, konfirmert 15 år gammel i Bakke Kirke, Lade Sogn 18.04.1790. Nå blir jeg enda mer sikker på at jeg er på rett spor :)). Da er det store spørsmålet om det er samme Elias Jonsen som er far, og da mangler vi jo bare bekreftelse på Elias Eliesen. Nå fant jeg også frem Ole's skifte, skal se om jeg forstår noe mer nå. Og finner jeg skifte på de 2 andre til helgen, så er vel mye gjort. Dette ser ut til å bli en kosleig jul :)). Det skal jammen ikke mye til for å glede oss slektsgranskere. Men jo flere bidrag så lettere blir det som oftest. Tusen takk til alle sammen.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiNå gikk jeg igjennom skifteprotokollene for Trondheim i dag, og de siste 2 brødrene finner jeg ikke noe skifte etter. Det er jo muligheter for at konene sitter i uskiftet bo, og de har jeg ikke dødsdato på enda.Samtidig leter jeg nå etter Selsback slekt i Bakke kirke og der finner jeg flere barn av Elias Jonsen Selsback. Har funnet Jon Eliesen Selsback, konfirmert i 1785, 16 år gammel og Siri Eliasdatter Selsback, døpt 02 september 1787. Navmet Siri/Sirianne går igjen på mine aner så det var et kosleig navn å komme over der. Finner også et barn Siri, døpt 1784 i Lade Kirke.Men kan jeg være sikker på at dette er rette personer. Vil så gjerne ha en helt rett bekreftelse på dette så jeg ikke bommer helt. Siden Jon ble konfirmert i 1785 og Siri døpt i 1787, samt at den eldste som jeg har navn på, Elias er født ca. 1762-65, kan det være flere Elias Selsbak? eller er det bare en, Elias Jonsen Selsbak.Tar fremdeles med glede imot flere gode råd og tips.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebørg Romulslie

Det kan ha vært en datter Berit født i Støren: 12.04.1772 - barn: Berit - Far: Elias Biørgen, -hvis de bodde en tid på Bjørgen før de flyttet til Selsbakk. Men dette kan kanskje noen annen avkrefte eller bekrefte. Den eneste av disse jeg egentlig vet noe om er den tidligere nevnte John Eliassen som flyttet til Lerfallet i Leinstrand.Spørmåler er hvor familien bodde i 1775, da Ole Eliassen ble født/døpt. Jeg kan ikke se at han ble døpt i Strinda?Ellers var det visst også en husmannsplass i Klæbu som heter Sellesbakk, men jeg tror ikke det var noen 'Eliaser' der.Åsaken til at jeg interesserer meg for dette er at jeg også har noen uløste mysterier på Selsbakk og Uglen, tidsmessig noe før dine folk kommer inn. Det ser ut til at det er en forbindelse mellom de to gårdene som jeg ennå ikke skjønner.Forøvrig står det i Trondheim byleksikon (trur eg), at det i 1794 fantes det et større møllebruk på Ugla. Det stemmer godt med Torkild Knutsens opplysning om at Elias Jonsen kanskje var møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei IngebørgTakk skal du ha for informasjonen. Etter det K. Hasselberg fant ut for meg for noen år siden blir min Ole Eliesen som var jekteskipper kalt for Krægnes i sjøfartsprotokollene, det tror jeg må være feil, eller kommet på fordi han på den tiden bor i huset til Lars Krægnes i Prinsesnsgt. i Trondheim (FT1801). Han er både ved vielse og dødsfall, samt barns dåp kalt bare Ole Eliesen.Det Hasselberg da også fant var den Ole E. Selsback som var konfirmert i 1790 som han antydet som en god kandidat. Men han fant heller ikke dåpen selv om han skulle være født i Strinda, men mente at de kunne være døpt i Melhus, der kirkebøkene for den perioden var borte. Det er også Melhus sine bøker for perioden til broren Elias, så det kan jo være at begge er døpt der?Nå skal jeg jobbe med Selsbak slekt fra 1785 og frem til mine rundt 1800, etter det vil jeg gå fra 1785 og bakover i tid så langt jeg kommer. Jeg er rimelig sikker på at det er denne slekten, men skulle gjerne hatt den siste bekreftelsen.Ser på faddere på de jeg har funnet under Bakke Kirke i går kveld at det er nevnt en Christian Selsback som fadder også, så da er jo sannsynligvis min Christian også oppkalt.Den Jon Eliesen Selsback som er konfirmert i 1785 går jeg ut fra er den Jon Eliesen som da blir bosatt på Uglen og senere Lerfallet?Er det noen som vet når og hvor Elias Jonsen døde? Det kan jo muligens finnes et skifte etter ham. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Skifte etter Jens Johnsen Sneen 1812 i StørenArvinger: Dette må være det skiftet jeg refererte til tidligere i innlegg 2 1) Broren Ole Johnsen Sneens etterladte barn: John Olsen myndig, Anders Olsen myndig, Elias Olsen myndig, Anne Olsdatter gift, Berit Olsdatter ugift, Ingeborg Olsdatter ugift.2) Broren Ole Johnsen Dahls etterladte barn:John Olsen myndig, Bernt Olsen myndig, Ole Olsen myndig, Maret Olsdatter ugift, Berit Olsdatter gift.3)Broren Elias Johnsen Ferstads etterladte barn: John Eliasen myndig, Ole Eliasen myndig, Christian Eliasen myndig, Ragnhild Eliasdatter ugift, Berit Eliasdatter gift, Siri Eliasdatter umundig.4) Broren Esten Johnsen Solum myndigFormynder for Ragnil og Siri Eliasdøttre er John Eliasen Lerfaldet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebørg Romulslie

Det er alstå 2 Ole Eliasen som er 25 år og har tilknytning til sjøen, Er du sikker på at dette er 'din' Ole? LenkeMerkelig sammentreff med 2 stk. Peter Næderland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.