Gå til innhold
Arkivverket

[#54893] Hjelp til tyding i 2 KB-er. Sarpsborg og Kampen (Oslo)


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Kan noen være behjelpelig med å tyde det som står mellom konf.info og parantes om Marie Lovise Bryntesdtr (Nr 9) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=426&idx_id=426&uid=ny&idx_side=-118>LenkeHun er ugift ved utflytting til Kristiania i april 1900. I juni s.å er hun gift m/ John Alf Eriksen og de har fått tvillinger. Her er fam i FT-tellingene for 1900 Lenke og her Lenke (Marie Lovises er født 2 juni 1875. Her er det feil i FT-ene)I dåpsinf. til tvillingene Ernst Bernhard og Elida Stefani (Nr 223 og 214) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Det var ganske smått men tror det står noe sånt som: 'konf 6/11 89 - ???? - ikke brudt ud af egteskabet (udfl. attest 29/5-1900)'.Under 223 synes jeg tydelig det står Cementstøber Johan Alfred Augeson. Det samme står det under Stefanias dåp og der er faren også fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Tusen takk for forslag og hjelp med tyding. Kan det være slik at Marie Lovise var gift på det tidspunkt hun meldte utflytting, men at presten har skrevet ugift ved en feil?Jeg får finlese atter en gang KB-ene for Sarpsborg og Oslo i håp om å finne når de giftet seg.Håper noen klarer å tyde ordet/ordene hvor også du satt spørsmålstegn?Flott å få bekreftet hans navn. Jeg går for det som rett navn. Opplysningene om hans navn i FT-ene er antagelig helt feil.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Foreslår at det står at hun ikke er .. bundet ud av ægteskap(et).. slik at det stemmer med at hun fremdeles er ugift (Se også samme anmerk på ugift kvinne nr 2)Ordene bak Charlottes (innlegg 2) er kanskje ..komm her .. hvilket kansksje betyr kommunikant her dvs har gått til alters her (Jmfr feks anmerkn ved kvinne nr 18)Er ellers interessant at Johan Alfred Augeson blir til John Alf Eriksen! Fornavnene er vel ant forkortelser. Men det er ikke sikkert at hans hele navn er 'feil', du må finne vielsen og du må sjekke hans bakgrunn/omgivelser .. han KAN ha byttet sitt patronymikon av ulike årsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Du verden, dette var kjempeflott!Og etter hva jeg ser var det bryllup den ene helga og barnedåp den neste!Tusen hjertelig takk alle sammen!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.