Gå til innhold
Arkivverket

[#54897] Jens Hansen f. 1820 i Elverum, flyttet til Sparbu


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Jens Hansen bodde på en plass under Ranum i 1843, og til leie under Forset i Stod i 1859 og 1865. Han giftet seg i Skei, den 22. 9. 1843, med Ingeborganna Pedersdatter Tranaplass (f. 1808). Jeg /tror/ jeg har navnet på faren til Jens, men er det noen som kan hjelpe meg å få full klarhet i hans opphav?Det vises til innlegg 3-7 i tema nr. 54857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei!Ja, ryddigere med en egen tråd om denne familien.Her er vielsen til Jens 22.09.1843, nr. 13: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2490&idx_id=2490&uid=ny&idx_side=-142>LenkeDet står at han er født i Elverum, 22 1/2 år og sønn av Hans Jenssen.Dåpen til Jens, nr. 60: LenkeForeldre 'gaardmand' Hans Jenssen Sætre og Anne Gudbrandsdatter. Mora Anne Gudbrandsdatter er i Stod i 1865 (Lenke). Anne Gudbrandsdatters dødsfall i Stod 26.03.1870, nr. 6: LenkeHans Jenssen og Anne Gudbrandsdatters vielse i Elverum 28.11.1818 (ikke 1819, selv om det kan se slik ut), nr. 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takker så meget. Da tok jeg jo ikke så feil likevel da jeg gjettet på en kobling til Hans Jensen (Fjeldet) og Anne Gudbrandsdatter (Finstad) fra vår forrige diskusjon, for det er vel dem det er snakk om? Har du noe mer på forfedrene deres?Hvis det er av interesse for noen så har jeg en del informasjon om iallefall én av etterkommergrenene til Jens Hansen.mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ja, det er dem det er snakk om.Hans Jenssen og Anne Gudbrandsdatter hadde flere barn født i Elverum: Inger ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9168&idx_id=9168&uid=ny&idx_side=-85>Lenke), Sirene (Lenke), Gunder (Lenke).Ved vielsen er Hans Jenssen ført med Fjellet som tredjenavn. Han er utvilsomt identisk med Hans Jenssen, dpt. i Elverum 20.05.1793, nederst 1. kolonne: Lenke, sønn av Jens Hallvordsen og Siri Embretsdatter på Fjellsvea (= Fjellet) i Sørskogbygda. Hans Jenssen Fjellet er konfirmert 22.10.1809.Anne Gudbrandsdatter var fra Østjordet av Vestre Finstad, dpt. i Elverum 25.03.1792 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Nei, dessverre, det vet jeg ikke. Jeg var jo ikke sikker på om det var denne Hans som var far til min Jens, så jeg har ikke lett så godt etter dødsfallet, for å være ærlig. Men det kunne vært interessant å vite hvorvidt han ble i Elverum eller om han også flyttet til Trøndelag. Skal si fra hvis jeg finner noe om dette.Vet man hvem foreldrene til Jens Hallvordsen og Siri Embretsdatter var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Og litt til: jeg har forresten notert Annes foreldre som Gulbrand Toreson Finstad og Ingeborg Nilsdatter Lindberget, jeg regner med dette er korrekt? Men var Gulbrand født i Elverum, og i så tilfelle hvor var han fra? Har nemlig bare funnet én mulig kandidat, på FamilySearch vel å merke, og han var fra Sør-Odal. Men det ser ut som du har god greie på disse forholdene, så jeg vil gjerne dobbeltsjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til (5): Tar det for gitt at Hans Jenssen dro nordover sammen med familien.Siri Embretsdatters opphav er greit nok. Hun var fra Grøv i Hernes, døpt 24.08.1755 i Elverum, d. der 24.04.1825, og datter av Embret Avlesen, f. ca. 1716, begr. 16.10.1766, fra Med-Rustad i Elverum, br. på Grøv, og kone Antonette Jonsdatter, f. ca. 1724, begr. 24.04.1795 i Elv., fra Søstu Otnes i Ytre Rendalen. Siri var gift 1. gang 15.01.1775 med Knut Ottarsen Fjellsvea (ca. 1745-1789).Jens Hallvordsen døde 20.12.1820, men opphavet hans er uklart. Han er nevnt med Holtet som tredjenavn ved konfirmasjonen i 1782 og ved giftermålet med Siri 26.11.1789. Han er født i 1760-åra, og hvis han var fra Elverum (det er sannsynlig, men ikke sikkert) står det mellom et par kandidater. Det krever noe arbeid før man kan si noe sikkert om dette. Jeg kan melde fra her hvis jeg finner ut noe.Til (6): Ja, det er riktige folk. Gudbrand Toresen var fra Mellom Finstad i Hernes, f. ca. 1742, begr. 19.08.1801, br. på Mellom Finstad og Østjordet, sønn av Tore Gudbrandsen (ca. 1713-1785) fra Mellom Finstad, br. der, og Helge Gudbrandsdatter (ca. 1714-1792) fra Østre Berge i Elverum (Bergeberget). Ettersom den eldste bevarte kirkeboka for Elverum hovedsokn begynner i 1751, må vi nøye oss med ca-fødselsår før den tid.Gudbrand Toresen og Ingeborg Nilsdatter ble gift i Elverum 27.04.1778. Hun var fra Øver-Lindberget i Sørskogbygda, døpt 10.02.1760 i Elverum, d. 03.03.1820, datter av Nils Embretsen (ca. 1725-1762) fra Øver-Lindberget og Anne Hallvordsdatter (ca. 1725-1813) fra Nordgarden Værlia i Sørskogbygda.Dette skulle vel være til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ja, dette var til litt hjelp =) Takker så meget for all informasjonen, dette har vært en mer eller mindre ukjent del av slektstreet hittil for meg. Har notert alle navn og datoer/årstall. Ja, det ville vært interessant å få høre hva du finner ut om Jens Hallvordsen.Når det gjelder Embret Avlesen, så var jeg av den tro at navnet Avle var veldig sjeldent bortsett fra i Alvdal og omegn? Kan det finnes en kobling dit, mon tro?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ja, Alvdal var nok kjerneområdet for Avle-navnet. Ta for eksempel en titt på 1801-tellinga. Da vil du se at navnet hadde 3 bærere i Elverum, 17 i Tynset (inkl. Alvdal) og et par i Trøndelag. Til Elverum kom navnet med Pål Avlesson (f. ca. 1627) fra Korperud i Åmot. Pål var bruker på Med-Rustad og far til Avle Pålsson, som igjen var far til Embret Avlesson. De tre navnebærerne i Elverum i 1801-tellinga er av denne slekta.Påls far, Avle på Korperud, er ikke den eldste med dette navnet i Åmot. Ved gjengjerden 1528 nevnes en Avle på Berge i Åmot. Om det er slektskap mellom disse, er uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.