Gå til innhold
Arkivverket

[#54900] 'Dykk i fotoalbum'


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Holder på å systematisere mormors album fra 1900 og fremover noen år, og trenger hjelp til å intifiserer noen. Mormor var født i Etne, der hennes far var lærer og klokker, men de bodde flere steder i Sunnhordland. Foreldrene var fra Dommersnæs i Fjellberg og Ølfernes i Skånevik.Her kommer det første;Eneste påtegning er fotograf: H. Kannelønning, Stord. Kvaliteten tilsier at det er fra ca 1910.

bilete3943.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei ArnfridSitter her og ser på et bilde i Norske Skulefolk utgitt 1952, av Aksel Kristian Mærland, f. 26-12-1910 i Etne. Jeg synes det er mange likheter, han kjenner du sikkert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje et spor, men hva vet jeg, -det kan godt være at der var slike belter i enhver familie. Men disse tre jentene, sikkert søstre, har samme type belter; (jeg vet heller ikke hvem de er).Fotograf: Olaf Olsen, Haugesund.

bilete3945.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det ingen som drar kjennskap på disse skjønne barna, trolig fra Haugalandet eller Sunnhordland, fra en gang rundt 1910 +/- 5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Ad fotograf Marcus Selmer i Bergen; er det noen som vet når hans fotograf-praksis opphørte i hans navn? Jeg har to flotte fotoer av mine oldefroreldre, Sigve og Marta Dommernes, f hhv 1839 og 1843, og lurer på når de kan være tatt. På baksiden står det Kgl. hoffotograf, så de MÅ være tatt etter 1880. Selmer døde i 1900, Her er enken etter Selmer og barna i 1900; det kan se ut for at de fortsetter fotograf-praksisen; men hvor lenge? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg prøver meg igjen med enda et gammelt foto, denne gang et jeg har hatt på veggen i mange år, egentlig uten å være sikker på hvem det kommer fra.Jeg har innbilt meg at det er fra Stord Seminar (Stord Lærerskole) på Rommetveit. Stord Seminar flyttet til Rommetveit fra Tyse gård på 1860-tallet. Dette fotoet er fra 1878.To av mine oldefedre var lærere. Sigve Dommersnæs f 1839 og Viar Bjørgen f 1853, begge fra Etne. Ingen av dem er forøvrig nevnt i Norske Skulefolk, verken utgaven fra 1930- eller 1950-tallet.Kan noen hjelpe meg?Mvh Arnfrid (som tørker støv av gamle bider til jul)

bilete3997.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når jeg nå skannet bildet så ser jeg at der faktisk er navn under hver student. Men jeg har ikke klart å få frem noen klar identifikasjon på noen enda.Her er et foto av gamlebygningen fra 1860 på Rommetveit. Det er nok derfra gruppebildet er...

bilete3999.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Dersom du har gamle fotografi som du trur/veit er frå Shl. føreslår eg at du sender det (ein kopi?) til lokalavisa her. Der har dei stadig bilete frå 'gamle dagar', det hender også at nokon lurar på kven som er på bileta. Mange gåter har nok vorte løyste her :-)LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.