Gå til innhold
Arkivverket

[#54903] Tyding av kirkebok, Trondheim 1870


Gjest Arnfinn Småli
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Småli

Lurer på om noen kan hjelpe til å tyde hva presten har strøket over i kolonnen for 'foreldres navn' ved (nr 24) Christian Bernhard Meidel Johannesens konfirmasjon 24. april 1870 (Domkirken). Han var adoptert av sin far og stemor, mens moren, som døde ved fødselen, kun var kjent som 'frøken Meidel'. Har et lite håp om at navnet kan skjule seg under overstrykningene.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2337&idx_id=2337&uid=ny&idx_side=-260>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ingen av disse 2 barna passer med opplysningene du har gitt. Ane Olsdatter lever i 1865, og ang. det uekte barnet så var det jo moren selv som ga opplysningene og døde vel ikke hun ved fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Du har nok rett, da det ser ut til å ha vært to Christian Bernhard født med bare noen dagers mellomrom. Hadde håpet å finne noe i klokkerboka, men der var foreldrenes navn rett og slett utelatt. Denne 'frøken Meidell' var en tjenestejente som 'husets fader', Johannes Johannesen, satte barn på. Husets frue (Ane Olsdatter, som du ganske riktig nevner lever i 1865) tilga sin mann og da barnets mor døde ved fødselen ble da Christian Bernhard adoptert av sin far og hans kone. Det ser ut til å bli svært vanskelig å finne ut hvem denne frøken Meidell var, da jeg heller ikke finner henne blant døde og begravete. Christian Bernhard fikk Meidell-navnet med seg og det har siden blitt slektsnavn. Etterkommerne er derfor opptatt av å finne 'opphavet', men det ser som sagt ut til å bli en hard nøtt å knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Glemte nok å nevne at Christian Bernhard Meidell Johannesen var født 18. feb. 1855, døpt i Domkirken 9. apr. og foreldrene oppgitt å være Johannes Johansen og Ane Olsdatter, som altså er bare halve sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her i ft står han tydelig oppfört som 'uegte': [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f61601&gardpostnr=693&personpostnr=9182#nedre>LenkeMen i kirkeboka er han 'egte' (n° 44): LenkeEn 'uegte' Kristian Bernard Johansen blir döpt i mars samme år (foreldre pige Andrea Bertine Berg og Johan Gulbrandsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så ikke at Berit hadde funnet begge to i beste velgående. Det er veldig rart et han er fört inn som 'egte' - enig med Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står jo ikke 'uegte' i ft, men 'ug' = ugift!! Jeg trenger visst ferie-;)Undres på hvor du har det fra at han ikke var deres rette sönn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

At han er farens 'uegte' sønn, at ei tjenestejente (frøken Meidell) skulle være moren, er en sannhet som har eksistert i denne familien i alle år. Jeg vet ikke mer enn det men jeg har altså fått oppgaven med å prøve å finne opphavet til denne ukjente 'urmoderen' og jeg kan godt forstå at de ønsker å finne hvor slektsnavnet deres stammer fra. Har også prøvd å finne om hun er gravlagt ved andre kirker enn Domkirken, uten resultat så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, men hvorfor skrev presten 'ekte' på han da han var födt? Mange folk gav barna sine navn etter kjente personer: prester, futer, osv. Min mormors kusine ble f. eks gift med en som het Henrik Wergeland, men de hadde bare tatt navnet og de var ikke en gang i slekt langt ute med Wergelandsfamilien.Så det kan jo bare ha vært en historie uten grunnlag. Primærkildene er jo de vi må holde oss til, dersom det ikke da er to forskjellige innföringer i kirkebökene....Meidel var vel et kjent slektsnavn, det var vel en del sorenskrivere o.l. som kom fra den ætta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er jo også rart at faren skulle trenge å adoptere sitt eget barn. Personlig får jeg ikke noe av dette til å rime.Men om faren adopterte sitt eget barn så burde vel det stå i en eller annen protokoll.Faren var jo sjøfarende så frk. Meidel kan være død hvor som helst i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Rent bortsett fra at adopsjon - slik vi forstår det idag - ikke eksisterte på den tiden dette barnet ble født. Det er altfor mye som ikke stemmer her, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Jeg har hele tiden tatt for gitt at frøken Meidel var i Trondheim da hun fødte barnet, og døde der, men som Berit Knudsen sier så kan hun jo være fra en annen kant av landet og da blir det i hvert fall som å lete etter nåla i høystakken. Svært lite sannsynlig er det også at det ble opprettet skifte etter en tjenestejente. Så vidt jeg har registrert er hun ikke registrert som innflytter til Trondheim i de fem årene før 1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebørg Romulslie

Jeg fant tilfeldigvis denne konfirmasjonen i Strinda 1783, -nede på høyre side: LenkeNå er nok denne Jomfru Christiana Margrethe Mejdel for gammel til å være den aktuelle mor, men hun kan være i slekt? Iflg. folketellingene bor jo alle Meidel og Meidell i Hordaland, Rogaland og andre steder. Men her finnes åpenbart noen i Trøndelag ved det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Takk skal du ha, Ingebjørg. Jeg trodde at 'frøken Meidell', i tilfelle hun bodde i Trondheim, var en innflytter fra vestlandet, men her ser man altså at det var Meidells i Trondheim før den tid. Jeg ser at avdøde Tomas Meidel var kommandant på Munkholmen, antagelig ordinert dit av Forsvaret, fra vestlandet. Akk, som man gang på gang savner folketellinger mellom 1801 og 1865...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.