Gå til innhold
Arkivverket

[#54905] Hjelp til tyding av dåp.


Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg vil gjerne ha hjelp til å tyde navnene til Theodor Lorang's foreldre i dåp no. 99 LenkeJeg tror det står matros Axel Olsen og Laura Larsen, men er ikke sikker på disse. Kan ikke finne disse i noen folketellinger. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

På FS fant jeg Arnt Teodor Olsen og Laura Larsen, viet 7.3 1880 i Glemmen.Arnt`s far ; Ole Knudsen. I FT i 1900 for Glemmen; Teodor Andreasen. etternavnet med *, betyr jo at registratoren ikke har vært sikker på navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg må komme tilbake og be om mer hjelp til tyding.I bryllup no. 11 Lenke står det at ekteskapet er opphevet ved dom av 26/2-92 på grund av ???????? Jeg har også problemer med å lese navnene og yrkene til foreldrene. Kan noen tyde dette?Bjørn Angeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Jeg får ikke til dette med lenken nå.Det gjelder Glemmen i Østfold MINI 1880 side 572 øverst. Bryllupet til Arnt Theodor Olsen og Laura Larsen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det var ikkje enkelt å tyde dette, men her er mitt forslag:'Ægteskabet ophæver ved Dom af 26/2-92 paa Grund af hans desertio malitiosa[?]'Sømand Ole Martin Thorkildsen, Strafkjører[?] Karsten Larsen'Strafkjører' høyrest litt merkeleg ut, så det er truleg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenke til klokkerboka hvor du også får deres fødselsdato, men ikke skilsmissen og foreldrene, nr.10 LenkeJeg klarer ikke alt her: Arnt Theodor Olsen, salmager, f. Kjøgøen i 1856, far sømand Ole Martin Thorkildsen? Laura Larsen, f. Sarpsborg 1862, far ....kjører? Karsten Larsen. Ekteskapet opphevet ved dom av 26/2 92 på grund af hans d...Du vet det vel kanskje, men Kjøkøya ligger like utenfor Kråkerøya. Første broa ut til Hvaler går fra Kråkerøya til Kjøkøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Han er seilmager, ikke salmager(innlegg 11). (Presten skriver 'sadelmager' ved siste forlover under neste vielse nr 12.) Det står også tydelig ungkarl og seilmaker i KLOK vielsen (innlegg 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk for gode forslag.Jeg ville tro en kunne få fengsel for å desertere, men ikke at det nødvendigvis skulle oppheve et ekteskap.??Når det gjelder yrke, så jobbet man enten på teglverket, sagbruket eller var stenhogger her i Fr.stad. Muligens han var stavkjører på sagbruket??Takk for hjelpen alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Enig at opphevelse av ekteskapet ikke nødvendigvis henger sammen med desertering fra militæret, men det er jo ikke sikkert tydningen er korrekt. Skulle den være det er det jo interessant å vite om han bare forsvant, for da kan det jo hende at ikke konen ville bli sittende der 'til evig tid' og vente..! Du er jo heldig at det står så tydelig datum for dom, så i domspapirene finner du vel forklaringen. Og har du lyst til å dele den med oss er det jo alltid spennende med 'løsninger' . Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Du har helt rett Anniken. Barnebarnet hans har fortalt følgende: 'Laura Larsen/Olsen died at a considerably young age.Her husband Arent Theodor Olsen went on his own and did not have any contact with his children. The children lived with their uncle and his family.' Da er det helt tydelig at han bare forsvant.Igjen, takk skal du ha.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.