Gå til innhold
Arkivverket

[#54909] Skifte etter Kristi Olsdtr. Fjelland i Skånevik skr. Hordaland


Gjest Arne. D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne. D. Tveit

Er det mulig å få opplysninger om arvinger og formyndere i skifte etter Kristi Olsdtr. Fjelland i Skånevik skr.Ref: Skånevik 1804-1815, side 490b, A.a.12Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av dette har jeg spurt etter tidligere i Arkivforum og fått svar på det jeg spurte om.LenkeResten har jeg kopiert fra mikrofilm og notert dette under her:'Skifte efter Selveier -Elias Andersson Fielland- og Hustrue -Christie Olsdtr.- I Schonevigs Skibreide den 28de Feb 1810.I følge skifteprotokolen av 28.2.1810 er 'de begge avgagne ved døden for en kort tid tilbake'.Barn: Formynder for ?*: Knud Pedersen , Toftekalven. (Her klarer jeg kun å lese formynderen`s navn fra kopien, men logisk er det vel Anders Eliassen f 1798)Formynder for Guro Eliasdtr.18 år : Ole Olsen ,TielflaatFormynder for Brite Eliasdtr. 16 år :Lars Siursen, Indre-TungesvigFormynder for Siri Eliasdtr: : Gunder Larssen , AasheimFormynder for Kari Eliasdtr 5 år : Johannes Østensen, Mortved

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Takk for hjelpen.Har du funnet noe bevis for at Elias var sønn av Anders Akselsen Fjelland? Han må ha overtatt halve bruket hans rundt 1802.Mvh. Arne d. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Axelsen Fielland døde 18.11 1808 KB Fjellberg.Jeg har ikke fiunnet Anders i skifteregisteret for Sunnhordland og det er litt rart siden det er skifte etter yngste sønnen, Elias 2 år etter.Da antar jeg kona, Britha Tørrisdatter, satt i uskifte bo, og at det er hun en finner under her med feilskrevet gardsnavn, _Tielland_ istedet for Fielland i skifteregisteret for Sunnhordland:LenkeDøde i Eid sokn,Fjelleberg pg .1 September 1820 _Britha Tørisdatter - Vilkorskone fra gaarden Fjelland - 83 Aar_.Dette skifte har jeg tenkt å se igjennom ved anledning. Jeg antar en finner beviset du søker ved at barna til Elias og Kristi er nevnt i skiftet etter Britha.Ellers er det flere _indikasjoner_ på at Elias Anderssen Fjelland er sønn til Anders Akselson Fjelland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet, etter Britha Tørresdatter, Fjelland , avsluttet 12. Juli 1821 går det frem at Elias Andersen, Fjelland var sønn av Anders Fjelland og Britha Tørresdatter, Fjelland.Sidetallet i registeret er imidlertid feil, det skal være s.75 og ikke s.74b .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Takk for opplysningene.Noterte du noe om arvingene hennes? Det er 3 stykker jeg foreløpig ikke er sikker på hvor det ble av: 1) Sønnen Haktor etter 1801 da han trolig var enkemann og tjente på Fatland, 2) Dattera Marita(var det hun som døde i 1819?) og 3) Dattera Kari f. 1777.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som Marita og Kari er døde uten arvinger. Jeg finner hverken dem eller deres arvinger nevnt i skiftet.Foruten Elias Andersson Fjelland og hans barn er disse nevnt:2. Tørres Anderssøn boende på Pladset Ind giære under Gd Fjelland 50 Aar gl.3. Afdøde Søn Hactor Anderssøn i lovligt egtesakb efterladt sig en Datter navnlig: a) Synneva Hactorsdattr. 22 Aar gl tjener paa Gd Yttre Færevig. indsatt til formynder John Ascautsen Yttre Bouge4.Halvor Anderssøn boende på Gd Nedre Lunde i Fjellberg Skbr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Takk skal du ha. Jeg finner ikke Haktor Anderssen blant de gravlagte i Fjelberg. Set kommer av at kirkeboka er ufullstendig i årene etter 1800. Han var heller ikke å finne i Skånevik. Jeg får konkludere med at han levde i 1801, men var død før skiftet etter mora.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.