Gå til innhold
Arkivverket

[#54916] Cleng Peerson


Gjest Liv Marit Haakenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! Cleng Peerson eller Kleng Pedersen Hesthammer skal være født 17. mai 1783. Dette finnes det ingen dokumentasjon på så langt jeg ser. Han ble konfirmert 1. november 1800 i Tysvær som Klein Pedersen Hesthammer, 17 ½ år.I 1801 bor han sammen med familien på Hesthammer i Skjold. Foreldrene Peder Larssen (47 år), Inger Sivertsdatter (57 år, gift for annen gang), Klein (18), Lars (15) og Kari (12). I tillegg bor Peders brors barn der som er foreldreløse, en tjenestepike og Peders mor Martha Torstensdatter (82) på gården.Han skal ha giftet seg med en 40 år eldre kvinne da han var knappe 24 år. Naeseth har oppgitt at han giftet seg med Anne Cathrine Torbjørnsdatter Sælinger (1743-1831?) den 2. juli 1807. Vet noen hvor dette ekteskapet ble inngått? Hvor km hun fra? Var hun svensk? Hun skal i følge samme kilde ha vært gift med en Tormod Bjørnson, død 1824. Cleng Peerson giftet seg for annen gang med en over 40 år yngre kvinne i Bishop Hill, Illinois. Hun døde kort tid etter i en koleraepidemi. Het hun Sara Larsdatter eller Chrlotte Marie?Har noen av dere Alfred Hauges bok om Cleng Peerson, og kan sjekke denne for meg?Hilsen Liv Marit HaakenstadDette emnet er også lagt inn i Slektsforum, DIS-Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

På Wikipedia (som jo er et sted hvor alle kan skrive inn, så om det er riktig, det vet jeg ikke):'Av karakter var Cleng Peerson etter alt å dømme rastløs, sammensatt og uavhengighetssøkende. Han var gift 2 ganger, først i 1807 med den mer enn 30 år eldre Ane Cathrine Sælinger, deretter i 1848 med den 26 år yngre Maria Dahlgren.Tross sitt samarbeid med kvekerne var han selv aldri medlem av kirkesamfunnet, og han var senere løselig knyttet til et svensk kristen-kommunistisk samfunn i Illinois.'Nevnes også en bok: Østrem, Nils Olav. «Cleng Peerson». I: Norsk biografisk leksikon. Bd 7, 2003Mvh Solfrid Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Cleng_Peerson»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Christian Sande har redigert -De som dro ut-. Der siterer han Alfred Hauge: Cleng ble gift på Finnøy i Rogaland 2.4.1807 med en svensk dame som het Anne Cathrine Sælinger. Hun var 64 år ! og Cleng 24.LenkeNår Cleng giftet seg med Charlotte Marie i Bishop Hill, var bruden 40 år yngre enn brudgommen i følge Hauge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! Takk! Her er nevnt hennes første mann, Andreas Nording. De er skilt 22. oktober 1802. Men hvor befant hun seg i 1801?Cleng skal ha vært 24 og bruden 64 ved sitt første ekteskap (1807, han født 1783, hun 1743). Ved det andre ekteskapet skal det ha vært motsatt (i 1847) - han var 64, hun var 24.Hilsen Liv Marit Haakenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Olav Østrem har, i en artikkel om Cleng Peerson i -Ætt og Heim 1999- Lokalhistorisk årbok for Rogaland, mer nøyaktige og 'nyere' opplysninger om Marie Charlotta enn det jeg hentet fra min forrige kilde.Maria Charlotta Jansdotter Dahlgren f 26.5 1809 på garden Sødra Bongsbo i Østerunda sokn Uppsala. Foreldre Anna Maria Dahlgren og Jan Larsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

litt fra Alfred Hauges bok om Cleng Peerson: Cleng Peerson, opprinnelig kalt Kleng Pedersen Hesthammer; en vandringsmann, immigrasjonenes far. Født i Tysvær, Stavanger Amt. Død i Bosque county, Texas.Anne Cathrine Sælinger, Clengs hustru i hans første ekteskap. Hun eide verft og skipsparter og drev Admiral Cruys Bodega i Stavanger. Hun var første gang gift med Anders Nord.Sara Larsdatter i Jeilane, pleiedatter hos Lars Larssen. Hun og Cleng Peerson hadde hverandre inderlig kjær. Sara var stum.I 1947 utga posten i Norge i forbindelse med sitt 300-års jubileum, et 30-øres frimerke med bl a bilde av Cleng Peerson på.Odd Nedrum har malt et praktfullt bilde av Cleng P.10 okt 1982 var Norges dag i Texas med storstilet feiring av 200 årsdagen for CP fødsel. Hedersgjesten, kong Olav, ble ført med helikopter til den hundre år gamle Norse kirke utenfor Clifton, Bosque County, der han la ned krans av røde roser på CP grav.hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

I høst var jeg både på Bosque County Museum (der gyngestolen hans står) og på Cleng Peersons grav ved Our Savior's Cemetery. Her er antagelig Sara i 1801 LenkeHilsen Liv Marit Haakenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

antakelig rette Sara, selv om boken sier hun var 14 år i 1798, det var en traumatisk opplevelse dette året som gjorde henne stum. Sara var foreldreløs og vokste opp som pleiedatter hos Lars Simonsen i Jeilane, en fjern slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Til omgrepet 'stum': Truleg var denne Sara slett ikkje stum, men derimot døv utan å ha fått trening i å bruke røysta si. Derfor var ho mogelegvis utan språk, og ergo 'stum'. Jamfør at nemninga 'døvstum' framleis feilaktig blir bruka om ikkje-høyrande personar.Eg skal ikkje utelukke at ein eller annan sjeldan diagnose kan gjere folk stumme, men må vedgå at eg aldri har høyrt om det. Heller ikkje blant alle dei døve eg gjennom livet har møtt har nokon vore stumme. Alle har hatt røyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om 'stumhet som følge av traume' kan være i samme kategori som 'hysterisk lammelse'. En diagnose som ifølge leger jeg har møtt ikke benyttes i dag, men som innebar at man som følge av traume (gjerne kjærlighetssvik) ble lam, helt opp til 1950-60-årene. Så sluttet dette å skje. Men dette var slett ikke tull. Unge kvinner (typisk) ble virkelig lamme. Har sett dette parallellført med anoreksi og bulimi: Det er ekte, fysiske lidelser, selv om ingen hadde sett noe slikt 20 år før det dukket opp. Kanskje pysken finner ulike fysiske veier, litt avhengig av hva som er 'på paletten'? Dette er kun en ikke-fagpersons spekulasjon, men interessant synes jeg. Flott om noen med bedre kjennskap enn meg til sjelens og kroppens samspill kunne kommentere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Bilde av skiltet dere ser såvidt på bildet over følger. Bildene er tatt på det norsk-amerikanske museet i Clifton, Bosque County under mitt opphold i USA i juli 2005.DTH

bilete3954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

til nr 12: Sara var ikke døv. Stemmen sin brukte hun også fram til denne kvelden noe hendte som var så traumatisk at hun aldri mer snakket. På TVN var der også for en tid tilbake en domumentar om barn som sluttet å bruke stemmen. Info om fenomenet kan nok finnes på internett. Uansett, Sara var stum, men hørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest kirsten olaug mølstre

eg er på leiting etter Kleng Person og fant dette her nå. Ser det er en stund siden, men går vel an å ta opp igjen? Hvor kommer det inn at Kleng var i skjold? Han er vel fra indre Tysvær ,Lervik heter det ikke Hesthammer der? jeg har ikke sjekket i Tysvær kirkebøker , men skal gjøre det nå. kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Når Kleng Person ble født, lå Tysvær sokn under Skjold prestegjeld. Om jeg husker rett, finner du ikke dåpsinnføringen på Kleng.( Se innlegg 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

på s.292 i Tysvær gard og ætt finner eg: Kleng Larsen 1722- 1781 fra Fister giftet seg for 3.g.1773 med Inger Sjursdtr. frå Nedre Eike i Fister 1744-1814.Ho vart seinare gift med Peder Larsen Hesthammar og fekk born med ham deri blandt den vidkjende Cleng Peerson. Dette er på Lervik i Tysvær ikke i Skjold. siden Kleng Larsen døde 1781 må Inger Sjursdtr. ha giftet seg etter det og fått Kleng først siden han er oppkalt etter forige mannen hennes, som jeg forstår var skikk på den tid. og det kan vel stemme det med 1783 kanskje. skal sjekke tysvær kirkebok. Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

hei Geir Eide. Så ikke innlegget ditt før jeg hadde sendt midt. Du har helt rett at det må ha stått i Skjold bøkene, men har jeg forstått det slik at de bøkene ble ødelagt under en brann? kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Geir Eide

Jeg er ikke sikker på hva årsaken til at de nevnte kirkebøkene er borte, Kirsten.Når det gjelder Cleng Person sin fødselsdato sannsynliggjør Nils Olav Østrem (NOØ), i sin artikkel som jeg refererer til i innlegg 5 , mai 1783. Dette ut fra opplyst alder ved konfirmasjon og når Cleng er på sesjon i Nedstrand.I forbindelse med at jeg leter etter noe annet, kom jeg over en kirkebokinnførsel til som bekrefter det NOØ skriver. Det gjelder Cleng sin innflytting til Finnøy i 25 Januar 1807 ! Inn og utflyttinger er vel ikke så ofte å finne i kirkebøkene før 1812. Nå kan det, ut fra nærmere studering av skriften i kirkeboken, se ut til at selve innføringen i kirkeboken kan være ført inn i 1810. Uansett, her går det frem at Cleng sin alder er 23 3/4 år Dermed skulle han være født i april - mai 1783. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Vigdis Jøsang

Liv (10) Lenke til Sara i FT1801 fungerer ikke. Hvilken Sara dreier det seg om her. Den eneste Sara i Skjold Larsdatter som bor på Nising og er 24 år?Grete (11): Hvor fremkommer det at hun var bortsatt hos pleieforeldre hos Lars Simonsen på Jeilane?Hvor langt tilbake kan man finne Cleng Peersons aner? Er det noen som har sleksttavle over hans aner og slekt (eventuelt etterslekt av far og bror og eventuelt besteforeldre)?Selv er jeg direkte etterkommer av Clengs bror Lars, han er min 3xtippoldefar på min mors side. I tillegg er Cleng oppkalt etter min 5xtippoldefar Kleng Larsen som var gift med Clengs mor Inger Sjursdatter. Det som også er litt artig er at jeg også er etterkommer av to av Clengs tanter på farsiden (Dorthe Larsdatter og Magla Larsdatter) på min fars side og en onkel (Lars Larsen) på både min mors. Det førte til at Clengs nevø (min tipptippoldefar Lars Larsen) giftet seg med sin tremenning Marte Serine Eriksdatter Falkeid.Og ikke nok med det, oldebarnet til Clengs bror (mi oldemor Gurine Ånensdatter Årvik) ble gift med tipptippoldebarnet (min oldefar Sjur Sivertsen Eikje) av ham som Cleng var oppkalt etter. Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.