Gå til innhold
Arkivverket

[#54920] Hjelp! Kirkebøker Kinn, Sogn og Fjordane 1689-1729


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Har noen forsøkt å finne ut av kirkeboken for Kinn 1689-1729? Her står alle datoer og årstall om hverandre, det jeg kan se. Er det noe system eller logikk i innføringene?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Har du hatt kontakt med SJEFEN i Åsane Historielag ?Ho var kursleiar i Gotisk skrift i fjor, og då meinar eg at ho var inne på Kinn. Det var IKKJE noko ein starta på når ein skulle lesa Gotisk Skrift. Snarare tvert i mot !Kven er SJEFEN i historelaget i Åsane ? Sjå bt.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Den første kirkeboken for Kinn er spesiell, den er på en måte ført '(gards)bruk for (gards)bruk', med alle kirkelige handlinger innført på hvert bruk. Det er laget register til denne kirkeboken både når det gjelder vigde og døpte. I dokumentasjonsfilene til disse databasene har vi forsøkt å forklare litt om kirkeboken. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp14371689&visdok=vis>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Det er faktisk ikke skriften jeg har størst problemer med, men at alle datoer står om hverandre.F.eks. oppslag 3, kolonne døpte: D: I Mart: 91 - D II Octbr 1697 - D: 29 April .... - D: 5 jan: 1703 osv.Det samme med døde: d 6 juni 1698 - D: 21 Feb: 1706 - D: 16: Jun: 1709 osv.og sånn fortsetter det side etter side. Jeg klarer ikke å finne ut om det er noe logikk i hvordan kirkeboken er ført.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.