Gå til innhold
Arkivverket

[#54922] Hjelp til tyding av skrift


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørnar Iversen

Til nummer 2: Han født paa Veel?? i Borge, bor paa Hurlaa?? i sammesteds. Hun født og bor paa Kv(u)rlaas.Nummer 3: Fedrene er Thore Eriksen og Syver Olsen. De viede: Han født paa Vardal? Under Thorsøe, boer paa Skillebæk, hun født i Skjeberg, boe paa Skillebæk. Stedsnavnene med spørsmålstegn er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Iversen

Helt ute til høyre: Nr.2 Attest fra Pastor Arup af 15 Januari d.a.Nr 3: Att. Af 30. Januari fra Capitain Rui ar Brudgommen som haver ??? har tilladelse til at gifte sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Til Mona: Det hadde vært fint om du bruker Permanent SIDElenke når du legger inn fra kirkebøkene. Da er det mulighet til å se hvilken bok det er fra og hvor i landet for mer hjelp til stedstydninger. Vi får også muligheter til å bla frem og tilbake (for å sjekke skrift etc) og også mulighet til å forstørre teksten fra 40 til 150%. Ved forminskning av teksten er det feks lettere å følge linjene helt ut når presten/klokkeren har skrevet så skjevt som her!Til Bjørnar: Ang det ovennevnte: Det ser for meg ut som om du har kommet i skade for å tyde feil linje ang attest til nr 3 (jmfr lenke innlegg 1). Det virker også som om du dessverre ikke har sett at nevnte spørsmål ang nr 2(innlegg 2) gjelder året etter og m lenke til en ny kirkebokside. Derfor blir kun din tydning av nr 3 i ditt innlegg 3 relevant her. Synd etter så bra jobb! - som jeg antar kunne vært unngått m Permanent sidelenke.FORSØK på tydning av resten ang nr 3 i 1847(innlegg 1):Han 27Aar Hun 23Aar (Forlovere:) Soren Halvorsen Skillebæk og Christer V ?? Skoven(?) (Tillysning:) 18April 25April2Mai af Brudgommen Han vacc 9August Hun vacc 22 August 1825 Attest af 26Marts 1847 fra Geh.Randers/Ba?ters? kapell:(kapellan?) ?? i Skjeberg.FORSØK på tydning ang nr 2 i 1848 (innlegg 2):10 Marts (1848) Peter Hansen Ungkarl og Pigen Anne Marie Petersd Han født og boer i Thorsnæs paa Næs Hun født i Skjeberg boer i Thorsnæs paa Næs Han 26Aar Hun 24Aar (hans far:) Hans Sorensen(?) (Hennes far:) Peder Larsen (Forlovere:) Jonas Olsen Næs Ole OLsen Ingerholmen (Tillysninger:) 9Jan 16Do 23Do af Brudgommen Han vacc 15Novb1821 Hun vacc 7Septb 1825.Kanskje noen kan sjekke disse tydningene? Bjørnar? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!'Oversettelsene' synes OK, men stusser over Vardal under Thorsø .... Finner ikke noe slikt bruksnavn i gml. eller nyere oversikter/kart fra Torsnes. Men det finnes en gård som heter Refsal. Kan det være 'Revtal' el. 'Revdal' ...? I 1801-FT er gården skrevet Revsal. I alle fall er det snakk om en plass el. et bruk under Torsø herregård, og det er sikkert mulig å finne hvilke bruk som lå under Torsø h.g. i den akt. perioden. F.eks. se kildelisten under Fredrikstad hos DIS, gårdshist. finnes.Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle hjelp. Prøver stadig å legge inn permanente sidelenker, men det ser det ikke ut som jeg helt har forstått ennå. Nå er jeg nesten helt nybegynner også. Lærer vel etterhvert.Erik Trondsen bodde på en gård som de kalte Skjellia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.