Gå til innhold
Arkivverket

[#54925] Ingeborg Pedersdatter (1752-1800), Tolga


Gjest Stefan Jansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Stefan Jansson

Ingeborg Pedersdatter var gift med Paul Svendsen Hulbeckmoen, Tolga. När hon dör år 1800 anges att hon är 48 år, d v s född ca 1752. Vid vigseln 13/5 1782 kallas hon Ingeborg Pedersdatter Tolgen. En Ingeborg Pedersdatter föds mycket riktigt 1752, föräldrar Peder Joensen och Enger Pedersdatter. Dessa gifter sig i mars 1741 och kalls då Peder Jonsen Bachene och Inger Pedersdatter Bechen. Ingeborg och Paul (som är grenader) får två oäkta barn innan äktenskapet, Kirsti 11/3 1779 och Kari 18/4 1781 och i äktenskapet i alla fall fem barn, varav Sven, född i Maj 1786, är min morfars mormors farfar.Jag är inte säker att det är rätt Ingeborg. Anledningen är att inga vittnen vid Ingeborg och Pauls barns dop verkar ha samband med Ingeborg Pedersdatter Bakken. Dock konfirmeras en Ingeborg Pedersdatter Tolgenplads 1770, som rimligen är ”rätt Ingeborg”. Jag har inte hittat fler spår av Bakken-familjen i kyrkböckerna i Tolga efter Ingeborgs dop (hon har syskonen Kari f. 1741 (dog gissningsvis), Kari f. 1744 och Jon f. 1747). Det är ju möjligt att resten av familjen flyttade från Tolga eller att alla utom Ingeborg dog under den tiden när begravningsbok saknas (1752-1767). Alternativet är ju att Ingeborg som gifter sig med Paul inte är född i Tolga. Är det någon som känner till mer om familjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefan Jansson

Tack för hjälpen, fast uppgifterna jag angav var redan från kyrkböckerna, så FS tillför inget nytt. Ingeborg i det andra inlägget är född 1852, inte 1752.Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stefan Jansson

Tack för hjälpen, fast uppgifterna jag angav var redan från kyrkböckerna, så FS tillför inget nytt. Ingeborg i det andra inlägget är född 1852, inte 1752.Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.