Gå til innhold
Arkivverket

[#54936] Richard Sigfrid Olsen-Salangen


Gjest Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Johnny Sommer

Richard Sigfrid Olsen født 19 feb 1895,Stenholt,Søveien,Salangen.Hvem var hans kone?og hvem var hans barn.Jeg har letet i de fleste kirkebøkene i den aktuelle perioden,uten hell(1915-1930)? Er det noen som kan hjelpe meg med dette?Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Agnar Dette kan ikke stemme,jeg vet at han fikk et barn i Troms i 1921,navnet Judith har vært nevnt.(usikker kilde) Hans foreldre var Markus Benjamin Olsen (Esaiassen),f:1848 Vasshoved Salangen,og Kirsten Olsdatter,f:1863 Elvevoll Salangen. Hilsen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Det står at han kom til Salangen i boka. Foreldrene du nå nevner står som nr 7352. De har 7 barn, men det står ikke mer enn fødselsår på dem og at de er født i Sjøvegan. Rikard er nr 5 i søskenflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Agnar Det er ikke Richards Søsken og foreldre jeg søker,dette har jeg fra før.Det er vielse,kone og barn jeg leter etter. Takk for at du ville hjelpe!Hilsen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Takk til dere alle for all hjelp.Det ser ut som han tok seg en tur til Amerika.Var det vanlig at de tok navn etter bosted?han var jo døpt Olsen. P.s Et spørsmål til av ren uvitenhet,er det noe register som viser eventuell tilbakekomst?Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

I den tidligere omtalte bygdeboka (Salangen BB) fortelles det at Markus Olsen og hustru Kirsten flyttet til Sjøvegan og begynte å drive handel. 'Stedet hvor han bygde sine hus ble kalt Steinholt, hvilket nå brukes som familienavn av hans barn', heter det videre. Ellers var det vanlig, i alle fall på l900-tallet, å ta gårdsnavn o.l. som familienavn. Det ser også ut som om flere av Richards søsken ble gift, iflg. bygdeboka. Her er det oppgitt navn på søskens ektefeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

Det er ikke noe register over nordmenn som kommer hjem igjen fra USA. Da kunne de slå seg ned andre steder i Norge og ta gårdsnavnet på det nye stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Anita Du nevner navn på Richards søskens ektefeller i Salangen BB,er denne boken tilgjengelig på nett,eller finnes den kun i bokform? Det er riktig at Markus Benjamin Esaiassen Olsen,startet med handel,det var hoedsakelig salg av trelast. Hei Agnar Da får jeg vel prøve under innflyttede.Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Hei igjen.I dag har jeg snakket med en kollega, som faktisk også er Richard Steinholts niese, og hun opplyser at Richard ganske riktig emigrerte til USA i l914. Han reiste aldri tilbake til Norge, men ble sendt med de amerikanske styrkene til Europa under 1. verdenskrig. Richard døde i l950, og er begravd på en krigskirkegård i San Fransisco. I følge min kollega var Richard Steinholt verken gift eller hadde noen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Anita Sitter fortsatt i undring omkring Richard. Det er jo nå klart at han ikke fikk noen barn. Jeg får starte med blanke ark og prøve å finne min Richard. Det er jo tydelig at jeg har havnet på villspor. Takk nok en gang for all informasjon,og velvillig bistand. Ha en GOD JUL Mvh Karl J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

California Death Index, 1940-1997about Richard SteinholtName: Richard SteinholtSocial Security #: 0Sex: MALEBirth Date: 19 Jan 1895Birthplace: Other CountryDeath Date: 29 Mar 1950Death Place: San FranciscoMother's Maiden Name: OlsenFATHER'S SURNAME: Steinholt U.S. Veterans Gravesites, ca.1775-2006about Richard SteinholtName: Richard SteinholtService Info.: COOK US ARMY WORLD WAR IDeath Date: 29 Mar 1950Cemetery: Golden Gate National CemeteryCemetery Address: 1300 Sneath Lane San Bruno, CA 94066Buried At: Section O Site 1382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.